Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Film animowany (BN) H-FA-TCAK-2S.4
Wykład (W) Semestr letni 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Aktywność na zajęciach, udział w dyskusjach - K_W02, K_W05
Praca pisemna - K_W02, K_W05, K_U02, K_01
Realizacja projektu filmowego - K_K01
Literatura:

Literatura (wybrane rozdziały)

1. Bendazzi Giannalberto, Cartoons. One Hundred Years of Cinema Animation, John Libbey Publishing 2006.

2. Pikkov Ülo, Animasophy. Theoretical Writings on the Animated Film, Tallinn 2010.

3. Polski film animowany, red. M. Giżycki, B. Zmudziński, Warszawa 2008.

4. Purves Barry J. C., Stop Motion: Passion, Process and Performance, Focal Press, Elsevier, Burlington 2008.

5. Sitkiewicz Paweł, Małe wielkie kino, Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Gdańsk 2009.

6. Sitkiewicz Paweł, Polska szkoła animacji, Gdańsk 2011.

7. Giżycki Marcin, Nie tylko Disney. Rzecz o filmie animowanym, Warszawa 2000.

8. Walka o film artystyczny w międzywojennej Polsce, red. Marcin Giżycki, Warszawa 1989.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W02 Student ma szeroką wiedzę ogólną dotyczącą funkcjonowania kultury, w tym kultury audiowizualnej; zna fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji odzwierciedlone w artystycznej twórczości autorów kina animowanego.

K_W05 Student zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji wytworów kultury i teorii związanych z krytyczną recepcją i teoretycznym namysłem nad animacją filmową.

Umiejętności

K_U02 Student potrafi dobierać metody i narzędzia w odniesieniu do badań nad światowym dziedzictwem animacji artystycznej.

Kompetencje

K_K01 Student jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym jako twórca i odbiorca, ze szczególnym uwzględnieniem artystycznego kina animowanego i korzystania z jego różnorodnych form oraz krytycznej oceny odbieranych treści.

Metody i kryteria oceniania:

Na zaliczenie studenci mają do wyboru zrealizować pracę praktyczną w formie krótkiej animacji (w dowolnej technice analogowej lub cyfrowej), bądź pisać eseje zaliczeniowe.

Zakres tematów:

Przedmiot “Film animowany” koncentruje się na autorskiej animacji artystycznej – jej historii i najistotniejszych współczesnych trendach rozwojowych. Zajęcia są bogato ilustrowane fragmentami animacji pełnometrażowych, a także filmami krótkometrażowymi wyświetlanymi w całości. Prezentowane filmy animowane zostają omawiane zarówno w wymiarze formalnym (studenci rozpoznają w ten sposób bogactwo różnorodnych technik animacji) a także treściowym w toku moderowanej przez prowadzącego dyskusji na temat warstwy semantycznej poszczególnych dzieł. Ponadto dwa spotkania mają charakter warsztatu praktycznego, podczas którego studenci mają okazję spróbować swoich sił w roli twórców prostych animacji poklatkowych (prowadzący demonstruje podstawowe, darmowe oprogramowanie służące do realizacji animacji stop-motion).

1. Warsztat animatora - zajęcia praktyczne.

Realizacja animacji poklatkowej przy użyciu programu Stop Motion Studio

2. "Animazofia" - teoria praktyczna. Wprowadzenie do teorii filmu animowanego

- przedstawienie ustaleń dokonanych na gruncie teorii studiów nad animacją oraz wprowadzenie najnowszych kierunków teoretycznych.

- przedstawienie technik filmu animowanego.

- pionierzy filmu animowanego (wynalazki, patenty, wczesne przemiany technologiczne).

3. Fenomen narodowych szkół animacji: czeska, polska, jugosłowiańska

- tło społeczne, kulturowe i polityczne (cechy specyficzne filmu autorskiego oraz konstrukt "szkoły filmowej").

- tradycja teatru lalkowego w Czechosłowacji, polskiego rewizjonizmu filozoficznego oraz jugosłowiańskiej karykatury.

- film autorski a studio filmowe (produkcja z Se-ma-fora oraz Zagreb Film).

- charakterystyka "szkół animacji", estetyk, poszukiwań w obrębie technologii na wybranych przykładach filmowych.

4. Kierunki współczesnego filmu animowanego (Europa, Ameryka Północna): Nukufilm; Michaela Pavlatova; Barry Purves National Film Board of Canada

- specyfika twórczości animowanej w Estonii (Nukufilm)

- feminizm czy animacja kobieca? (Michaela Pavlatova)

- intertekstualność w filmie animowanym - opera, teatr szekspirowski, teatr antyczny (Barry Purves)

- transnarodowość w ujęciu produkcyjnym i autorskim (National Film Board of Canada)

5. Twórczość wybranych mistrzów animacji: Norman McLaren, Jan Švankmajer, Timothy i Stephen Quay, Jerzy Kucia, Piotr Dumała.

Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy; dyskusja problemowa; metody warsztatowe - instrukcja, realizacja animacji poklatkowej; metody ekspozycyjne (pokazy krótkich filmów bądź fragmenty filmów pełnometrażowych)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Michał Bobrowski 18/18 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-c177de71f (2024-12-10)