Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Strategie rozwoju regionalnego E-E-LS-PG.10
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://www.microsoft.com/pl-pl/microsoft-teams
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie aktywności na zajęciach oraz przygotowania i prezentacji projektu.
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Strzelecki Z. (red.), Gospodarka regionalna i lokalna, cz. II. Programowanie gospodarki regionalnej i lokalnej, PWN, Warszawa 2009

Dostęp on-line: zasoby elektroniczne BG UMCS

2. Sztando A., Wzorzec procedury budowy strategii rozwoju jednostki samorządu lokalnego, [W:] Rozwój lokalny i regionalny. Znaczenie wsparcia udzielonego przez jednostki samorządu terytorialnego, Red. Filipiak B. „Zeszyty Naukowe Wyższej szkoły Bankowej w Poznaniu” 2010 nr 31

3. Ziółkowski M., Proces formułowania strategii rozwoju gminy, Warszawa 2000

4. Nowińska E., Strategia rozwoju gmin (na przykładzie gmin przygranicznych), Poznań 1997

Literatura uzupełniająca:

• Strategia Rozwoju Województwa Lubelskiego 2014-2020 (z perspektywą do 2030 r.), Lublin 2013

Strategie rozwoju wybranych JST w ramach studium przypadku. Dostęp on-line.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- absolwent zna i objaśnia terminologię stosowaną w polityce i planowaniu regionalnym, jej źródła oraz zastosowania w identyfikowaniu i interpretowaniu zjawisk i procesów ekonomicznych oraz w programowaniu rozwoju na szczeblu regionalnym i lokalnym (K_W01)

- wskazuje funkcje, cele i zasady strategii rozwoju oraz rolę władz publicznych i partnerów społeczno-gospodarczych na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i międzynarodowym (K_W05)

- zna metody i narzędzia gromadzenia, przetwarzania, analizy i prezentacji danych społecznych i ekonomicznych (K_W07)

-posiada podstawową wiedzę o normach i regułach prawnych, organizacyjnych, moralnych organizujących struktury i instytucje gospodarcze (K_W09)

Umiejętności:

- dostrzega i prawidłowo interpretuje podstawowe zjawiska i procesy społeczno-gospodarcze oraz potrafi wykorzystać nabytą wiedzę w pracach nad tworzeniem strategii/programu rozwoju (K_U01)

- potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia do

analizy zjawisk społecznych, gospodarczych i przestrzennych (K_U02)

- potrafi planować i organizować pracę własną i pracę w zespole (K_U 11)

Kompetencje społeczne:

- docenia znaczenie nauk ekonomicznych, polityki regionalnej i strategicznego programowania w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy i doświadczenia w zarządzaniu rozwojem regionalnym i lokalnym (K_K 02)

- jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach oraz odpowiedzialnego wypełniania powierzanych mu ról (K_K 03)

- uczestniczy w przygotowaniu projektów społeczno-gospodarczych, w tym realizowanych na rzecz środowiska lokalnego i regionalnego oraz interesu publicznego (K_K 05)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń obejmuje: przygotowanie do zajęć i aktywność (ok. 30% oceny końcowej) oraz przygotowanie i prezentację projektu (70% oceny końcowej) (W05, W07, U01, U02, U11, K03).

Temat, cel i zakres projektu jest omawiany na pierwszych ćwiczeniach, wybór jednostki terytorialnej będącej przedmiotem studium przypadku odbywa się w ciągu 2-4 tygodni. Ocena projektu obejmuje uwzględnienie w projekcie minimalnego zakresu informacji rekomendowanych przez prowadzącą ćwiczenia, kreatywność i sposób prezentacji.

Zakres tematów:

1. Cele, metody i zasady tworzenia strategii rozwoju lokalnego i regionalnego

2. Diagnoza sytuacji społeczno-gospodarczej i środowiskowej oraz otoczenia jednostki terytorialnej - źródła danych, analiza wskaźnikowa, interpretacja wyników.

3. Analiza strategiczna SWOT - studia przypadków.

4. Formułowanie misji i wizji rozwoju - studia przypadków.

5. Identyfikacja celów strategicznych i operacyjnych. Budowanie drzewa celów.

6. Źródła finansowania strategii rozwoju i planowanych inwestycji.

7. Prezentacja i omówienie projektów na zaliczenie przedmiotu.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja dydaktyczna, analiza przypadków na podstawie przeglądu strategii wybranych województw i gmin.

Metoda projektów (przygotowanie projektu).

Wykorzystanie kompetencji uzyskanych podczas kursu Innowacyjne metody pracy ze studentami, w szczególności: Metaplan i Informacja zwrotna 3x3 w diagnozie sytuacji społeczno-gospodarczej i analizie SWOT strategii rozwoju

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (nieparzyste), 13:15 - 14:45, (sala nieznana)
Joanna Szafran 27/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-96c5a8fb3 (2024-10-22)