Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka języka agielskiego w szkole H-DJAS-A.N-2S.2
Konwersatorium (KW) Semestr letni 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

 Rubdy, R. (2003). Selection of materials. In Tomlinson, B. (ed.) Developing Materials for Language Teaching. Continuum. (pp. 37-57)

 Tomlinson, B. (2011). Introduction: principles and procedures of materials development. In Tomlinson, B. (ed.) Materials Development in Language Teaching. Second Edition. CUP. (pp. 1-29)

 Stranks, J. (2013). Materials for the teaching of grammar. In Tomlinson, B. (ed.) Developing Materials for Language Teaching. Continuum. (pp. 337-350)

 Nation, P. & Newton, J. (2008). Teaching ESL/EFL Listening and Speaking. Routledge. (chapter 4, pp. 59–73).

 Nation, P. (2013). Materials for teaching vocabulary. In Tomlinson, B. (ed.) Developing Materials for Language Teaching. Continuum. (pp. 351-364)

 Schmitt, N. (2000). Vocabulary in language teaching. Cambridge University Press. (chapter 7, pp. 132–136; chapter 8, pp. 142–157)

 Masuhara, H. (2003). Materials for developing reading skills. In Tomlinson, B. (ed.) Developing Materials for Language Teaching. Continuum. (pp. 365-389)

 Nation, P. & Newton, J. (2008). Teaching ESL/EFL Listening and Speaking. Routledge. (chapter 3, pp. 37-57).

 Hill, D.A. & Tomlinson, B. (2003). Coursebook listening activities. In Tomlinson, B. (ed.) Developing Materials for Language Teaching. Continuum. (pp. 429-442)

 Hughes, R. (2010). Materials to develop the speaking skill. In Harwood, N. (ed.) English Language Teaching Materials: Theory and Practice, Cambridge University Press. (pp. 207–222)

 Nation, P. & Newton, J. (2008). Teaching ESL/EFL Listening and Speaking. Routledge. (chapter 6, pp. 97-107; chapter 9, pp.151–155)

 Nation, I.S.P. (2009), Teaching ESL/EFL Reading and Writing. Routledge. (chapter 7, pp. 93-111, chapter 8, pp.113-126)

 Brown, H.D. (2007). Principles of Language Learning and Teaching (5th edition). Prentice Hall Regents. (chapter 5 &6) pp. 118-132)

 Richards, C.R. & Farrell, T.S.C. (2005). Professional Development for Language Teachers. Cambridge University Press. (chapter 5, pp.68-83; chapter 12, pp. 171-195)

 McKay, S.L. (2006). Researching Second Language Classrooms. Lawrence Erlbaum. (Chapter 2, 29-59; 70-77; 85-86)

Efekty uczenia się:

zna wymagania ogólne i szczegółowe dla edukacji językowej zawarte w Podstawie programowej kształcenia ogólnego, ze szczególnym uwzględnieniem wymagań sformułowanych dla szkoły ponadpodstawowej (odniesienie do efektów kierunkowych: K_W01, K_W06, odniesienie do standardu kształcenia nauczycieli: D.1/E.1.W1, D.1/E.1.W2, D.1/E.1.U1, D.1/E.1.U2)

zna formy kontroli i oceny efektów pracy uczniów w kontekście polskiego systemu edukacji (odniesienie do efektów kierunkowych: K_W07, odniesienie do standardu kształcenia nauczycieli: D.1/E.1.W11, D.1/E.1.U8)

określa kryteria doboru oraz zasady konstruowania materiałów dydaktycznych służących nauczaniu poszczególnych sprawności językowych oraz podsystemów języka, z uwzględnieniem technologii informacyjnej, także tych opisanych w wymaganiach szczegółowych Podstawy Programowej (odniesienie do efektów kierunkowych: K_W01, K_U01, K_U04, K_K02 , odniesienie do standardu kształcenia nauczycieli: D.1/E.1.W6, D.1/E.1.W8, D.1/E.1.U3, D.1/E.1.K4)

zna współczesne podejścia i metody w dydaktyce języków obcych oraz rozumie wpływ różnic indywidualnych i czynników afektywnych na proces uczenia się i nauczania języka obcego (odniesienie do efektów kierunkowych: K_W03, K_W07, K_U01, K_U04, odniesienie do standardu kształcenia nauczycieli: D.1/E.1.W5, D.1/E.1.W6, D.1/E.1.W7, D.1/E.1.W15, D.1/E.1.W9, D.1/E.1.W13, D.1/E.1.U5, D.1/E.1.K1)

planuje proces kształcenia, począwszy od założeń podstawy programowej, poprzez tworzenie i wybór programów nauczania, aż po formułowanie celów i dobór treści nauczania poszczególnych lekcji (odniesienie do efektów kierunkowych: K_W07, K_U01, K_U04, K_K02, odniesienie do standardu kształcenia nauczycieli: D.1/E.1.W13, D.1/E.1.W15, D.1/E.1.U3, D.1/E.1.U7, D.1/E.1.K7, D.1/E.1.K8, D.1/E.1.K9)

zna zasady przeprowadzania i potrafi przeprowadzić badanie w działaniu, mające na celu zdiagnozowanie problemów dydaktycznych i zastosowanie programu naprawczego (odniesienie do efektów kierunkowych: K_U01, K_U04, K_U05, K_K02, odniesienie do standardu kształcenia nauczycieli: D.1/E.1.W14, D.1/E.1.K1)

Metody i kryteria oceniania:

semestralny test zaliczeniowy (30 punktów kredytowych - 25% oceny końcowej)

ocena udziału w dyskusji podczas zajęć (10 punktów kredytowych - 75% oceny końcowej)

kryteria oceniania:

50%-62,5% - 3

63%-77,5% - 4

78%-100% 5

Zakres tematów:

1. Wybór i tworzenie materiałów dydaktycznych. Rola i funkcje podręcznika.

2. Nauczanie gramatyki u uczniów w szkole ponadpodstawowej (oraz młodych dorosłych). Gramatyka jako sprawność receptywna (ang. 'grammar as a receptive skill'). Nauczanie gramatyki za pomocą ćwiczeń opartych na technice dyktanda. Materiały do nauczania gramatyki.

3. Nauczanie słownictwa u uczniów w szkole ponadpodstawowej (oraz młodych dorosłych). Zagadnienie częstotliwości występowania słów i jego znaczenie w nauczaniu/uczeniu się słownictwa. Zasady wyboru słownictwa docelowego dla danej grupy uczniów. Typy ćwiczeń językowych (receptywnych i produktywnych) nakierowanych na rozwój obcojęzycznej leksyki). Strategie uczenia się słownictwa.

4. Podejścia do nauczania sprawności receptywnych. Fazy lekcji nakierowanych na rozwój sprawności receptywnych. Rodzaje 'inputu' językowego. Podsprawności czytania i słuchania. Źródła trudności w nabywaniu sprawności receptywnych. Rodzaje przetwarzania tekstu słuchanego i czytanego.

5. Czynniki wpływające na dobór materiałów nakierowanych na rozwijanie sprawności produktywnych. Angażowanie uczniów w interakcję podczas lekcji rozwijających sprawność mówienia. Proces negocjacji znaczenia (ang. negotiation of meaning). Rozwijanie płynności wypowiedzi. Zawiązek między płynnością, poprawnością i kompleksowością wypowiedzi ustnej. Zasady rozwijania sprawności pisania. Sposoby definiowania umiejętności czytania (produkt vs proces). Cztery ścieżki w rozwijaniu umiejętności pisania (wg P. Nationa: meaning-focused input, meaning-focused output, language focused learning, fluency development)

6. Style, strategie i procesy uczenia się języków obcych. Określanie własnego stylu uczenia się. Krytyka koncepcji stylów uczenia się.

7. Osobowość a uczenie się języków obcych.

8. Wybrane zagadnienia dotyczące budowania warsztatu zawodowego nauczyciela: metody wykonywania badań w klasie.

Metody dydaktyczne:

dyskusja dydaktyczna

metoda sytuacyjna

burza mózgów

metoda stolików eksperckich

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Krzemińska-Adamek 10/13 szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Krzemińska-Adamek 14/13 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-308cda04f (2024-12-03)