Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Architektura książki - dzieje i kierunki rozwoju B H-AKDKR-AI-1S.4
Konwersatorium (KW) Semestr letni 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: obecność na zajęciach
przygotowanie referatu w oparciu o literaturę przedmiotu
bieżąca ocena przygotowania do zajęć
Literatura:

Jak czytać rękopis średniowieczny, pod red. P. Gehin. Warszawa 2008.

Kodeks, W: Encyklopedia książki, pod red. A. Żbikowskiej-Migoń i M. Skalskiej-Zlat. Wrocław 2017, T. 1, s. 56-58.

Papirus, Tamże, s. 360-361.

Papier, Tamże, s. 338-349.

Pergamin, Tamże, s.363-364.

M. Juda, Kultura druku i jej wpływ na zmiany cywilizacyjne. „Folia Bibliologica” Vol. 58: 2016, s. 13-34.

M. Juda, Karta tytułowa staropolskiej książki drukowanej. „Odrodzenie i Reformacja w Polsce” T. 46: 2002, s. 67-78.

L. Febrve, H.-J. Martin, Narodziny książki. Warszawa 2015.

E. Zawisza, Między książką a tekstem: karty tytułowe w powieściach francuskich XVIII wieku W: Książka zawsze obecna. Prace ofiarowane Profesorowi Krzysztofowi Migoniowi. Wrocław 2010, s. 205-2019.

M. Juda, Inkunabuł jako źródło historyczne. W: Tekst źródła - krytyka - interpretacja. Pod red. B. Trelińskiej. Warszawa 2005, s. 179-186.

M. Juda, Pismo drukowane w Polsce XV-XVIII wieku. Lublin 2001

B. Miodońska, Organizacja i technika pracy iluminatorów małopolskich w latach 1400-1520, w: Symbolae historiae artium. Studia z historii sztuki Lechowi Kalinowskiemu dedykowane, Warszawa 1986, s. 329-347.

J. Pirożyński, Johannes Gutenberg i początki ery druku, Warszawa 2020, s. 51-61.

T. Malinowska, L Syta, Redagowanie techniczne książki, Warszawa 1977, s. 26-51.

A. Tomaszewski, Architektura książki: dla wydawców, redaktorów, poligrafów, grafików, autorów, księgoznawców i bibliofilów, Warszawa 2011.

W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, red. M. Komza przy współudziale E. Jabłońskiej-Stefanowicz i E. Repucho, Wrocław 2012.

O miejsce książki w historii sztuki, red. A. Gronek. Kraków 2015.

K. Socha, Refleksje o wielości perspektyw badawczych w studiach nad dawną książką drukowaną i praktycznych pożytkach z tych badań, "Roczniki Biblioteczne" 2017, r. 61, s. 3-23.

Manuscripta mediaevalia - www.manuscripta-mediaevalia.de

Digital Scriptorium - www.bancroft. berkeley. edu/digitalscriptoriume-codices.ch

Virtuelle Handschriftenbibliothek des Schweiz - http://.e-codices.unifr.ch/de

Codices Ecclesistici Ecclesiae Coloniensis - http://www.ceec.uni-koeln.de

Bibliotheca Palatina - http://digi.ub.uni-heidelberg.de/de/bpd/index.html

Baza incipitów: In principio, BN, BJ

Briquet-online, http://www.ksbm.oeaw.ac.at/-scripts/php/BB.php

Piccard Print Online (PPO), http://www.ksbm.oeaw.ac.at/_script/php/PPO.php

Projekt Bernstein - The Memory of Paper, http://www.memoryofpeper.eu:8o8o/BernsteinPortal/appl_start.disp

Indywidualne badanie pisma - paleographia http://www.paleographia.org/graphoscop/index.htm

Efekty uczenia się:

Wiedza

01. Absolwent zna i rozumie specyfikę przedmiotową, teorie naukowe i kierunki rozwoju oraz metodologię właściwą dla architektury książki (K_W02).

02. Absolwent zna i rozumie problematykę architektury różnorodnych źródeł informacji (w szczególności architekturę książki) (K_W06)

Umiejętności

01. Absolwent posiada umiejętności pozwalające na krytyczną analizę i rozwiązywanie złożonych i nietypowych problemów z zakresu architektury książki (K_U01).

02. Absolwent potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i metodologią właściwą dla architektury informacji (ze szczególnym uwzględnieniem architektury książki) (K_U11).

Kompetencje

01. Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów, samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy z zakresu architektury książki i zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności (K_K01).

02. Absolwent jest przygotowany do krytycznej analizy posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie studiowanej dyscypliny (K_K02).

Metody i kryteria oceniania:

bieżąca ocena przygotowania do zajęć

pisemna praca zaliczeniowa

Zakres tematów:

1. Pismo jako narzędzie komunikacji.

2. Materiały i narzędzia pisarskie w starożytności.

3. Forma i etapy wytwarzania książki w starożytnej Mezopotamii.

4. Formy i etapy wytwarzania książki w starożytnym Egipcie.

5. Książka i kultura piśmiennicza starożytnej Grecji i starożytnego Rzymu.

6. Kształtowanie kodeksowej formy książki i etapy powstawania książki w średniowieczu.

7-9. Kompozycja różnych typów rękopiśmiennej książki średniowiecznej.

10. Techniki zdobnictwa książki rękopiśmiennej.

11. Techniczne aspekty wynalazku druku.

12-14. Kompozycja typograficzna różnych typów dawnej książki drukowanej.

15. Oprawy książkowe w średniowieczu.

Metody dydaktyczne:

dyskusja dydaktyczna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Maria Juda 16/18 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0