Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania jakościowe P F-S-261
Wykład (W) Semestr letni 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Egzamin: K_W06, K_W07
Projekt - przygotowanie i realizacja: K_U03, K_U05, K_U07, K_K02,
Aktywność na zajęciach: K_K03
Uwagi: 1 wykład prowadzony w formule online
Literatura:

Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010.

Badania jakościowe, podejścia i teorie, red. D. Jemielniak, Warszawa 2012.

Charmaz K. Teoria ugruntowana, Warszawa 2009.

Denzin N.k. i Y.S. Lincoln, Metody badań jakościowych, Warszawa 2015.

Hammersley M, Atkinson P, Metody badań terenowych, Poznań 1995.

Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.

Geertz C., Interpretacja kultur, Kraków, 2005.

Gibbs G, Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2011.

Lofland J., Snow D. i in., Analiza układów społecznych, Warszawa, 2009.

Konecki K. Studia z metodologii badań jakościowych. Warszawa 2000.

Kozienets Robert V. Netnografia. Badanie etnograficzne online, Warszawa 2012

Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2010

Miles M.B., Huberman, Analiza danych jakościowych, Białystok 2000

Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2008.

Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008.

Słownik socjologii jakościowej, red. K. Konecki i P. Chomczyński, Warszawa 2012.

Efekty uczenia się:

Posiada podstawową wiedzę na temat zasad projektowania i realizacji badań jakościowych K_W06

Zna podstawowe metody analizy i interpretacji danych jakościowych K_W07

Posiada umiejętność diagnozowania procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych i gospodarczych, społecznych, czynników ryzyka zdrowotnego) z wykorzystaniem badań jakościowych K_U03

Stosuje adekwatne do probleAngrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010.

Badania jakościowe, podejścia i teorie, red. D. Jemielniak, Warszawa 2012.

Charmaz K. Teoria ugruntowana, Warszawa 2009.

Denzin N.k. i Y.S. Lincoln, Metody badań jakościowych, Warszawa 2015.

Hammersley M, Atkinson P, Metody badań terenowych, Poznań 1995.

Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.

Geertz C., Interpretacja kultur, Kraków, 2005.

Gibbs G, Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2011.

Lofland J., Snow D. i in., Analiza układów społecznych, Warszawa, 2009.

Konecki K. Studia z metodologii badań jakościowych. Warszawa 2000.

Kozienets Robert V. Netnografia. Badanie etnograficzne online, Warszawa 2012

Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2010

Miles M.B., Huberman, Analiza danych jakościowych, Białystok 2000

Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2008.

Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008.

Słownik socjologii jakościowej, red. K. Konecki i P. Chomczyński, Warszawa 2012. mu metody i techniki badań jakościowych, w tym zasadę triangulacji K_U05

Projektuje i realizuje proste badania o charakterze jakościowym, stosuje zróżnicowane techniki gromadzenia danych jakościowych K_U07

Jest przygotowany do przestrzegania zasad metodologii badań jakościowych K_K02

Jest przygotowany do pracy w grupie K_K03

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin - powyżej 50% prawidłowych odpowiedzi

Zakres tematów:

1. TEMAT: Wprowadzenie do badań jakościowych

Kiedy realizować badania jakościowe

Elementy życia społecznego, które nadają się do badań jakościowych

Cechy wspólne badań jakościowych

Definicja

Badania jakościowe a ilościowe

2. TEMAT: Perspektywy badawcze

Typy rozumowania naukowego (dedukcja, indukcja)

Wybrane cechy metodologii nauk społecznych

Przykładowe metodologie badań jakościowych

Rodzaje paradygmatów w naukach społecznych

Dwa wymiary – cztery paradygmaty – klasyfikacja Gibsona Burrella i Garetha Morgana

Pięć podstawowych paradygmatów – koncepcja Eagona Guby i Yvonny Lincoln

Źródła zainteresowań badawczych i pomysłów na badania

Przyjmowanie perspektywy badawczej w badaniach jakościowych

Korzystanie z teorii w badaniach jakościowych

3. TEMAT: Projekt badawczy w badaniach jakościowych, etyka badań jakościowych (podstawowe informacje)

Projekt badawczy (przedmiot i cel badań)

Formułowanie pytania badawczego

Konceptualizacja i operacjonalizacja

Dobór próby

Metody doboru próby

Etyka badań jakościowych

4. TEMAT: Wybrane metody badawcze

Wywiad indywidualny i jego rodzaje

Wywiad grupowy - fokus

Studium przypadku

5. TEMAT: Wybrane metody badawcze

Obserwacja

Shadowing

Podejście biograficzne

6. TEMAT: Wybrane metody badawcze

Analiza dokumentów zastanych

Etnografia wizualna

7. TEMAT: Praktyczne aspekty analizy jakościowej

Przygotowanie danych

Kodowanie i kategoryzacja

8. TEMAT: Analiza jakościowa

Analiza dyskursu

Wyciąganie wniosków z analizy

Metody dydaktyczne:

Wykład dydaktyczny

Wykład online (2h)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Dominika Polkowska 41/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-9756d84d3 (2024-05-17)