Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
1, I. Bittner, Filozofia człowieka: zarys dziejów i przegląd stanowisk
2, W. Starzyńska-Kościuszko, Filozoficzne koncepcje człowieka
3, M. Scheler, Człowiek i historia, w: tenże, Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy
4, L. Kopciuch, Wprowadzenie do antropologii Nicolaia Hartmanna, [w:] Uomo universale. Rozważania o człowieku, społeczeństwie i wartościach poświęcone pamięci Profesora Stanisława Jedynaka, red. J. Zdyblel, L. Zdybel, Wyd UMCS, Lublin 2018, s. 155-168.
5, Teksty źródłowe charakterystyczne dla analizowanych koncepcji
Literatura uzupełniająca:
1, L. Kopciuch, Humanizm nieantropocentryczny, "Kultura-Historia-Globalizacja" 2019, nr, 26, s. 97-109.
2, L. Kopciuch, Kreatywność antropologiczna, "Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne" 2018, nr 2(7), s. 44-55.
3, L. Kopciuch, Filozofia a praktyka - podziały i stanowiska, [w:] L. Kopciuch, Filozofia a praktyka, Wyd. UMCS, Lublin 2015, s. 9-30.
4, L. Kopciuch, Thymos i pożądliwość. Stosunek Francisa Fukuyamy do antropologii Thomasa Hobbesa i Johna Locke`a, [w:] Inspiracje i kontynuacje problemów filozofii XVII wieku, red. J. Żelazna, Wyd. Naukowe UMK, s. 199-212.
5, L. Kopciuch, Struktura przeżyć wolitywnych w kontekście problemu wolnej woli – H.G. Framkfurt, D. von Hildebrand, [w:] Współczesne i historyczne konteksty wolności, red. L. Kopciuch, Wyd. UMCS, Lublin 2013, s. 239-250.
6, L. Kopciuch, Wolność a wartości. Max Scheler – Nicolai Hartmann – Dietrich von Hildebrand – Hans Reiner, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010, rozdz. 1, 8, 9.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
W1, zna w zaawansowanym stopniu miejsce antropologii filozoficznej w strukturze filozofii oraz jej relacje z naukami szczegółowymi K_W01, P6U_W, P6S_WG.
W2, zna w zaawansowanym stopniu podstawową terminologię z zakresu filozofii człowieka K_W02, P6U_W, P6S_WG
W3, zna w zaawansowanym stopniu główne stanowiska systematyczne oraz historyczne i współczesne koncepcje z zakresu filozofii człowieka K_W03, P6U_W, P6S_WG.
Umiejętności:
U2, potrafi formułować problemy, dobierać adekwatne do nich metody badawcze K_U04, P6U_U, P6S_UW.
U3, potrafi uzasadniać i argumentować, z wykorzystaniem poznanych koncepcji człowieka K_U06, P6U_U, P6S_UK.
Kompetencje społeczne:
K2, jest gotów do uświadamiania sobie i innym europejskiego dziedzictwa filozoficznego K_K02, P6U_K, P6S_KO, P6S_KK.
|
Zakres tematów: |
1, Antropologia filozoficzna a humanistyczna i kosmologiczna linia w filozofii
2, Filozofia człowieka a koncepcje i działy filozofii
3, Typologia koncepcji człowieka.
4, Główne stanowiska w sporze o istnienie ludzkiej natury
5, Monizm, dualizm i pluralizm w antropologii
6, Aksjologiczny charakter bytu ludzkiego
7, Główne stanowiska w sporze o ludzką wolność; rodzaje i przykłady kompatybilizmu i inkompatybilizmu
8, Sens życia.
9, Człowiek w perspektywie przemian kulturowo-cywilizacyjnych i teorii pluralizmu cywilizacji
|