Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika przedszkolna PS-PPW.MSIII.6
Wykład (W) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=30182
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: SSposób weryfikacji zakładanych efektów uczenia się WY
K_W01 Egzamin, wykonanie projektów i zadań problemowych
K_W03 Egzamin, wykonanie projektów i zadań problemowych
K_W09 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych
K_W13 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych, portfolio
K_U01 Egzamin, wykonanie projektów i zadań problemowych
K-U5 Zadania problemowe
K_U07 Zadania problemowe, portfolio,
K_U08 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych
K_ U15 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych, portfolio
K_K10 Egzamin, wykonanie projektów i zadań problemowych, dyskusja
K_K5 Egzamin, dyskusja
K_K08 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych, dyskusja

Uwagi: wiedza z pedagogiki ogólnej

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Andrzejewska, J. (2013). Zróżnicowanie modeli edukacyjnych w przedszkolu a funkcjonowanie psychospołeczne dzieci. Lubli: UMCS.

2. Andrzejewska, J. (2014). Nauczyciel przedszkola – kreator bezpiecznej przestrzeni edukacyjnej,(red.) P. Mazur, B. Komorowska. Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży. Aktualne problemy teorii i praktyki pedagogicznej. Chełm: PWSZ.

3. Andrzejewska, J., Wierucka J. (2010).” Razem w przedszkolu”. Program wychowania przedszkolnego. Warszawa: WSiP wydanie II.

4. Bałachowicz, J. i inni (red.), (2017). Zrozumieć uczenie się . Zmienić wczesną edukację. Warszawa: Wydawnictwo APS.

5. Doyla, G. (2007). Klucz do ucznia się. Technologia uczenia się. Warszawa.

6. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2012), Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Kraków: Bliżej Przedszkola.

7. Grzeszkiewicz, B. (red.) (2010). Dziecko w kontekstach edukacyjnych. Szczecin: USZ.

8. Guz, S. , Zwierzchowska (red.). (2010). O pomyślny start szkolny dziecka. Lublin: Wydawnictwo UMCS .

9. Guz, S., Andrzejewska J. (red.) (2008). Edukacja wobec zagrożeń rozwoju i bezpieczeństwa dzieci. Lublin: UMCS.

10. Karbowniczek, J., Kwaśniewska, M., Surma B. (2011). Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków: Ignatianum.

11. Klus – Stańska, D. (red.) (2005). Świat dziecięcych znaczeń. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.

12. Kuszak, K. (2006). Dynamika rozwoju samodzielności dziecka w wieku przedszkolnym. Poznań: wydawnictwo UMA.

13. Waloszek, D., (2006). Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

14. Andrzejewska, J., Przedszkole rozwija aktywność dziecka, „Wychowanie w Przedszkolu” 2010 nr 3 s.4-11

15.Rybińska, A., Kuszak, K. (2021). Współpraca dzieci w wieku przedszkolnym . Zmieniające się konteksty i perspektywy. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Źródła internetowe

Akty normatywne: Obowiązująca Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego

Literatura dodatkowa

1. Andrzejewska, J. (2009). Wspieranie rozwoju kompetencji komunikacyjnych dzieci. Lublin: UMCS.

2. Twardowsk, A. (2005). Strategie nauczania wspierające rozwój psychiczny w okresie dzieciństwa. (w:) Guz S.(red.). Rozwój i edukacja dziecka. szanse i zagrożenia. Lublin: UMCS.

3. Grzeszkiewicz, red. B .(2006). Współczesność i przyszłość edukacji elementarnej. Szczecin: U Sz.

4. Klim-Klimaszewska, A., (2002). Pedagogika przedszkolna. Warszawa: Polski Instytut Wydawniczy.

5. Muchacka, B., Czaja – Chudyba (2007).Strategie wspierania strukturalizacji wiedzy dziecka w sytuacjach edukacyjnych. Kraków: Impuls.

6. Wybrane aktualnie ukazujące się artykuły z czasopism/publikacji naukowych dla nauczycieli przedszkoli

7. Źródła internetowe.

8. Akty normatywne aktualnie obowiązujące.

Efekty uczenia się:

Wykłady efekty

K_W01w pogłębionym stopniu terminologię używaną w pedagogice przedszkolnej, a także źródła i miejsce pedagogiki przedszkolnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami nauk A.2.W1.A.2.W2

K_W03w pogłębionym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska z zakresu pedagogiki przedszkolnej oraz teorie wyjaśniające zależności między nimi A.2.W2.A.2.W4.

K_W09 w pogłębionym stopniu prawa dziecka i sposoby ich egzekwowania oraz propagowania w środowisku szkolnym i pozaszkolnym/w przedszkolu i poza nim

K_W13 w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego oraz alternatywnych modeli i form A.2.W4.

K_U01dokonywać wnikliwej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych oraz analizy ich powiązań z różnymi obszarami działalności pedagogicznej

A.2.U4.

K-U5wykorzystywać posiadaną wiedzę – dotyczącą różnorodnych (w tym innowacyjnych) metod, procedur i dobrych praktyk – w działalności pedagogicznej na szczeblu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (w tym do rozwiązywania złożonych i nietypowych A.2.U2.A.2.K1.

K_U07wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne (w tym innowacyjne) sposoby organizowania środowiska nauczania-uczenia się, uwzględniając specyficzne potrzeby i możli¬wości grupy, jak i poszczególnych dzieci/A.2.U3. A.2.U4.A.2.K3

K_U08dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i A.2.U1.A.2.U2. A.2.U3. A.2.U5.

K_U15 w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu technologii informacyjnej i komunikacyjnej A.2.U6.

K_K10 projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola i szkoły oraz stymuowania poprawy jakości pracy tych instytucji A.2.W3. A.2.K2.

K_K05 krytycznego odnoszenia się do celów i zadań praktyki pedagogicznej z perspektywy określonego systemu wartości; do ponoszenia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki A.2.K1. A.2.K3.

K_K08 przestrzegania norm etycznych związanych z pełnieniem roli studenta, badacza i nauczyciela; kierowania się przede wszystkim szacunkiem dla godności każdego człowieka wychowawczego i nauczania-uczenia się, uwzględniając specyficzne potrzeby i możli¬wości grupy, jak i poszczególnych dzieci/uczniów np. rozwiązywania konfliktów A.2.K3.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania

Egzamin, wykonanie projektów i zadań problemowych, portfolio.

Zakres tematów:

Ucznie się przedszkolaków. Projektowanie warunków do uczenia się dzieci w przedszkolu

Elastyczna przestrzeń przedszkola a proces uczenia się dziecka/Organizacja przestrzeni edukacyjnej przedszkola do uczenia się i pracy

Zasady projektowania zajęć w przedszkolu konspekt. Zaciekawić dziecko w procesie uczenia się. Uczenie się dziecka w przedszkolu a praca nauczyciela. Doświadczenia -jako ważna kategoria uczenia się.

Rówieśnik towarzysz rozwoju w przedszkolu.

Edukacja do zrównoważonego rozwoju Wykorzystanie placu zabaw w edukacji dziecka.

Metoda projektów w przedszkolu. Analiza wybranych projektów.

Wykorzystanie różnych przestrzeni edukacji dziecka- Outdoor edukacja

Nauczyciel i rodzice- kreatorzy procesu edukacyjnego i aktywności dzieci. Partnerstwo edukacyjne- współpraca przedszkola z instytucjami. Etyczny wymiar pracy nauczyciela przedszkola i prowadzenia badań nad dzieciństwem. Sposoby organizacji rad pedagogicznych i współpracy w zespole nauczycielskim.

Metody dydaktyczne:

Metody

wykład informacyjny, problemowy, konwersatoryjny, klasyczna metoda problemowa

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Jolanta Andrzejewska 57/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0