Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika przedszkolna PS-PPW.MSIII.6
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=30263
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Sposób weryfikacji zakładanych efektów uczenia się CA
K_W09 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych
K_W13 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych, portfolio
K-W15 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych, portfolio
K_U01 Egzamin, wykonanie projektów i zadań problemowych
K-U5 Zadania problemowe
K_U07 Zadania problemowe, portfolio,
K_U08 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych
K_ U15 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych, portfolio
K_K10 Egzamin, wykonanie projektów i zadań problemowych, dyskusja
K_K5 Egzamin, dyskusja
K_K08 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych, dyskusja

Uwagi: podstawy wiedzy z pedagogiki ogólnej
Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Andrzejewska, J. (2013). Zróżnicowanie modeli edukacyjnych w przedszkolu a funkcjonowanie psychospołeczne dzieci. Lubli: UMCS.

2. Andrzejewska, J. (2014). Nauczyciel przedszkola – kreator bezpiecznej przestrzeni edukacyjnej,(red.) P. Mazur, B. Komorowska. Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży. Aktualne problemy teorii i praktyki pedagogicznej. Chełm: PWSZ.

3. Andrzejewska, J., Wierucka J. (2010).” Razem w przedszkolu”. Program wychowania przedszkolnego. Warszawa: WSiP wydanie II.

4. Bałachowicz, J. i inni (red.), (2017). Zrozumieć uczenie się . Zmienić wczesną edukację. Warszawa: Wydawnictwo APS.

5. Doyla, G. (2007). Klucz do ucznia się. Technologia uczenia się. Warszawa.

6. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2012), Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Kraków: Bliżej Przedszkola.

7. Grzeszkiewicz, B. (red.) (2010). Dziecko w kontekstach edukacyjnych. Szczecin: USZ.

8. Guz, S. , Zwierzchowska (red.). (2010). O pomyślny start szkolny dziecka. Lublin: Wydawnictwo UMCS .

9. Guz, S., Andrzejewska J. (red.) (2008). Edukacja wobec zagrożeń rozwoju i bezpieczeństwa dzieci. Lublin: UMCS.

10. Karbowniczek, J., Kwaśniewska, M., Surma B. (2011). Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków: Ignatianum.

11. Klus – Stańska, D. (red.) (2005). Świat dziecięcych znaczeń. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.

12. Kuszak, K. (2006). Dynamika rozwoju samodzielności dziecka w wieku przedszkolnym. Poznań: wydawnictwo UMA.

13. Waloszek, D. (2006). Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

14. Andrzejewska, J., Przedszkole rozwija aktywność dziecka, „Wychowanie w Przedszkolu” 2010 nr 3 s.4-11

15.Rybińska, A., Kuszak, K. (2021). Współpraca dzieci w wieku przedszkolnym . Zmieniające się konteksty i perspektywy. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Źródła internetowe

Akty normatywne: Obowiązująca Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego

Literatura dodatkowa

1. Andrzejewska, J. (2009). Wspieranie rozwoju kompetencji komunikacyjnych dzieci. Lublin: UMCS.

2. Twardowsk, A. (2005). Strategie nauczania wspierające rozwój psychiczny w okresie dzieciństwa. (w:) Guz S.(red.). Rozwój i edukacja dziecka. szanse i zagrożenia. Lublin: UMCS.

3. Grzeszkiewicz, red. B .(2006). Współczesność i przyszłość edukacji elementarnej. Szczecin: U Sz.

4. Klim-Klimaszewska, A., (2002). Pedagogika przedszkolna. Warszawa: Polski Instytut Wydawniczy.

5. Muchacka, B., Czaja – Chudyba (2007).Strategie wspierania strukturalizacji wiedzy dziecka w sytuacjach edukacyjnych. Kraków: Impuls.

6. Wybrane aktualnie ukazujące się artykuły z czasopism/publikacji naukowych dla nauczycieli przedszkoli

7. Źródła internetowe.

8. Akty normatywne aktualnie obowiązujące.

Efekty uczenia się:

Ćwiczenia efekty

K_W09 w pogłębionym stopniu prawa dziecka i sposoby ich egzekwowania oraz propagowania w środowisku szkolnym i pozaszkolnym/w przedszkolu i poza nim A.2.W4.

K_W13 w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego oraz alternatywnych modeli i form edukacji A.2.W5 A2 W3 A.2.U5.

K_W15w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu technologii informacyjnej i komunikacyjnej interpersonalnej A.2.U6

K_U01dokonywać wnikliwej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych oraz analizy ich powiązań z różnymi obszarami działalności pedagogicznej A.2.U4.

K-U5 wykorzystywać posiadaną wiedzę – dotyczącą różnorodnych (w tym innowacyjnych) metod, procedur i dobrych praktyk – w działalności pedagogicznej na szczeblu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (w tym do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów A.2.U2.A.2.K1

K_U07wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne (w tym innowacyjne) sposoby organizowania środowiska nauczania-uczenia się, uwzględniając specyficzne potrzeby i możliwości grupy, jak i poszczególnych dzieci/uczniów A.2.U3. A.2.U4.A.2.K3

K_U08dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia A.2.U1.A.2.U2.A.2.U3.

A.2.U5.

K_U15 w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu technologii informacyjnej i komunikacyjnej interpersonalnej A.2.U6.

K_K10 projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola i szkoły oraz stymuowania poprawy jakości pracy tych instytucji A.2.W3. A.2.K2.

K_K05 krytycznego odnoszenia się do celów i zadań praktyki pedagogicznej z perspektywy określonego systemu wartości; do ponoszenia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki A.2.K1. A.2.K3.

K_K08 przestrzegania norm etycznych związanych z pełnieniem roli studenta, badacza i nauczyciela; kierowania się przede wszystkim szacunkiem dla godności każdego człowieka wychowawczego i nauczania-uczenia się, uwzględniając specyficzne potrzeby i możli¬wości grupy, jak i poszczególnych dzieci/uczniów np. rozwiązywania konfliktów A.2.K3.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania

kolokwium pisemne, opracowanie i zaprezentowanie projektu/prezentacji multimedialnej, portfolio, pracy pisemnej, przygotowanie scenariusza zajęć/konspektu.

Zakres tematów:

Uczenie się dziecka w przedszkolu. Organizacja przestrzeni do uczenia się. Znaczenie wczesnych doświadczeń w procesie uczenia się. Spacery w przedszkolu, zabawy tropiące.

Organizacja przestrzeni do uczenia się dziecka w przedszkolu/ zabawy w teatr.

Rozwiązywanie problemów przez dzieci.

Projektowanie scenariuszy zajęć w przedszkolu z różnych obszarów. Przebieg zajęć a cele edukacyjne. Klasyfikacja zadań i ich konteksty edukacyjne

Współpraca dzieci w grupie przedszkolnej. Tutoring rówieśniczy. Rozwój poznawczy a interakcje dzieci w przedszkolu

Edukacja patriotyczna i obywatelska w przedszkolu.

Metoda projektów w przedszkolu; dziecko badacz świata.

Uczenie się w plenerze. Edukacja do zrównoważonego rozwoju. Wykorzystanie placu zabaw, boiska, terenów zielonych w edukacji dziecka

Adaptacja dziecka do przedszkola. Praca z dzieckiem doświadczającym migracji

Przygotowanie dzieci do podjęcia roli przedszkolaka i ucznia. Kompetencje społeczne i emocjonalne dzieci . Rozwiązywanie problemów w grupie przedszkolnej/Rozwiązywanie konfliktów w grupie przedszkolnej

Metody dydaktyczne:

Metody (tradycyjne ):

inscenizacja

klasyczna metoda problemowa

prezentacje

rozmowy i dyskusje problemowe

zadań problemowych

metoda projektu

metoda przypadków

wspólna praca z tekstem

analiza dokumentów

opis

objaśnienie

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Jolanta Andrzejewska 29/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Jolanta Andrzejewska 28/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0