Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji społecznej w przedszkolu i szkole PS-PPW.MSVII.15
Wykład (W) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=28914
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: W1 - egzamin
W3 - egzamin
W4 - egzamin
K3 - egzamin
Literatura:

Literatura obowiązkowa

Pozycje zwarte i ciągłe

1. Cywińska, M. (2012), Konflikty interpersonalne dzieci w młodszym wieku szkolnym w projekcjach i sądach dziecięcych. Poznań: UAM.

2. Deptuła, M. (2013), Odrzucenie rówieśnicze: profilaktyka i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. Dunn, J. (2008), Przyjaźnie dzieci, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

4. Łaciak, B. (1998), Świat społeczny dziecka. Warszawa: Żak Wydawnictwo Akademickie.

5. Musialska, K. (2011), Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

6. Parczewska, T. (2012), Doświadczanie koleżeństwa i przyjaźni przez dzieci z chorobami przewlekłymi. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

7. Rudkowska, G. (2001), Kontakty interpersonalne dzieci kończących edukację przedszkolną, [w:] B. Kaczmarek, K. Markiewicz, S. Orzechowski (red.), Nowe wyzwania w rozwoju człowieka. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

8. Schaffer, H.R. (2006), Rozwój społeczny – dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

9. Zwierzchowska, I. (2008), Struktura rodziny a funkcjonowanie społeczne dziecka w środowisku przedszkolnym, [w:] S. Guz (red.), Dziecko a zagrożenia

współczesnego świata. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

10. Zwierzchowska, I. (2012), Zachowania prospołeczne dzieci z rodzin niepełnych, [w:] E. Jakubiak-Zapalska, K. Kruszko (red.), Dziecko we wczesnej edukacji. Radom: Kolegium Nauczycielskie.

Efekty uczenia się:

W1. Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu edukacji społecznej. K_W06; B.4.W2.

W3. Student opisuje czynniki determinujące funkcjonowanie społeczne dziecka w rodzinie, grupie rówieśniczej, społeczności lokalnej i wspólnoty narodowej. K_W05; K_W06; K_W07; A.3.W4.

W4. Student zna podstawowe źródła i przyczyny zachowań aspołecznych i antyspołecznych dziecka oraz sposoby radzenia sobie z problemami wychowawczymi . K_W06; K_W07; K_W14; A.2.W5.; A.3.W4.

K3. Student jest otwarty na tworzenie relacji ze środowiskiem rodzinnym dziecka i przedstawicielami społeczności lokalnej. K_K03; A.1.K1; C.K3.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład - zaliczenie na podstawie udziału w wykładach

Przedmiot - egzamin pisemny

Zakres tematów:

1. Dziecko w środowisku rodzinnym

2. Dziecko w grupie rówieśniczej

3. Dziecko w roli przedszkolaka/ucznia

• Samodzielność jako podstawa funkcjonowania dziecka w przedszkolu/szkole

• Przystosowanie społeczne do przedszkola/szkoły jako przejaw rozwoju społecznego dziecka

• Zachowania prospołeczne jako wskaźnik poziomu uspołecznienia dziecka

4. Dziecko jako członek społeczności lokalnej, wspólnoty narodowej i europejskiej.

5. Edukacja w zakresie przedsiębiorczości w wychowaniu przedszkolnym i klasach I-III szkoły podstawowej.

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Iwona Zwierzchowska 32/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0