Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Sozański, Dzieidzic. Algebra i analiza w zagadnieniach ekonomicznych, Wydawnictwo Bila, 2015.
2. Podgórska, M., & Klimkowska, J. (2005). Matematyka finansowa. Wydaw. Naukowe PWN.
3. Gurgul, H., and Marcin Suder. "Matematyka dla kierunków ekonomicznych, wyd." (2009).
Literatura rozszerzona:
Ostoja-Ostaszewski A., Matematyka w ekonomii, t. 1 i 2 PWN, Warszawa, 1996.
Badach A., Kryński H., Matematyka-podręcznik dla wydziałów ekonomicznych, t. 1, PWN, Warszawa, 1979.
Stankiewicz W., Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, PWN, W-wa, 1998.
Sydsæter, Knut, Arne Strøm, and Peter Berck. Economists' mathematical manual. Vol. 3. Berlin: Springer, 2005.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
• Student wymienia i opisuje kluczową terminologię z zakresu matematyki oraz matematyki finansowej.
• Student wyjaśnia zaawansowane metody matematyczne oraz z zakresu matematyki finansowej w kontekście analizy zjawisk gospodarczych i społecznych na poziomie mikro- i makroekonomicznym.
Umiejętności:
• Student stosuje wiedzę matematyczną do prawidłowej analizy i interpretacji zjawisk gospodarczych i społecznych, w tym korzysta z macierzy oraz pochodnych w rozwiązywaniu problemów ekonomicznych.
• Wykorzystując podstawową wiedzę teoretyczną, student formułuje, analizuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy ekonomiczne, uwzględniając wartość pieniądza.
Kompetencje społeczne:
• Student dokonuje krytycznej oceny własnej wiedzy, przygotowuje się odpowiedzialnie do pracy, uzupełnia i doskonali nabyte umiejętności, rozszerza je o wymiar interdyscyplinarny, korzystając z różnorodnych źródeł, metod i technik samokształcenia.
• Student jest gotów do aktywnego uczestnictwa w przygotowaniu projektów społeczno-gospodarczych, w tym z obszaru analiz matematyczno-finansowych
|
Metody i kryteria oceniania: |
1. Zaliczenie ćwiczeń (na ocenę) odbywa się na podstawie wyników dwóch kolokwiów oraz aktywności. Student nie ma zaliczenia ćwiczeń, jeżeli jego ocena z ćwiczeń jest niedostateczna lub jeżeli nie ma żadnej oceny. Maksymalna liczba punktów do zdobycia na ćwiczeniach to 100 pkt. 50 punktów będzie można zdobyć za kolokwia (dwa kolokwia każde po 25 punktów) oraz 50 punktów za dodatkową aktywność. Ocena z ćwiczeń zostanie wystawiona zgodnie z poniższymi kryteriami:
50 - 60 dst
61 - 70 dst+
71 - 80 db
81 - 90 db+
91 - 100 bdb
2. Osoby, które z ćwiczeń uzyskały ocenę co najmniej 4,5 są zwolnione z pisania egzaminy końcowego i tym samym ocena z egzaminu jest tożsama z oceną z ćwiczeń. Natomiast osoby, które z ćwiczeń dostały ocenę 2.0 piszą egzamin końcowy – w sesji egzaminacyjnej. Egzamin jest pisemny i obejmuje swoim zakresem materiał przerobiony na wykładzie i ćwiczeniach. Ocena z egzaminu będzie wystawione zgodnie z poniższymi kryteriami:
50% - 60% dst
61% - 70% dst+
71% - 80% db
81% - 90% db+
91% - 100% bdb
3. W trakcie wykładów studenci będą mieli szansę na zdobycie punktów za aktywność. Punkty te będą mogły podnieść ocenę z egzaminu (jeśli student będzie pisał egzamin) studenta zgodnie z poniższymi zasadami:
20 – 30 pkt – 0.5 oceny do góry
Powyżej 31 pkt. – 1.0 ocena do góry
4. Jeżeli student nie zaliczył w terminie ćwiczeń, to nie jest dopuszczony do sesji egzaminacyjnej.
5. Do sesji poprawkowej przystępują studenci, którzy nie zdali w pierwszym terminie i ci, którzy poprawkowo zaliczyli ćwiczenia. Egzamin poprawkowy jest pisemny i obejmuje swoim zakresem materiał przerobiony na wykładzie.
|
Zakres tematów: |
1. Macierze i działania na nich (3h)
2. Układy równań liniowych i ich zastosowania (3h)
3. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej (3h)
4. Zastosowanie rachunku różniczkowego w ekonomii (3h)
5. Wartość pieniądza w czasie – lokaty (3)
6. Wartość pieniądza w czasie – kredyty (3h)
|