Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fizjologia roślin B-B.35
Laboratorium (LB) Semestr letni 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 60
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

- Ćwiczenia z fizjologii roślin, A. Tukiendorf, M. Wójcik, S. Dresler, A. Hanaka, Z. Krupa, W. Maksymiec, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2015

- Fizjologia roślin, J. Kopcewicz i S. Lewak (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012 lub poprzednie wydania

- Fizjologia roślin, A. Szwejkowska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2004

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020:

Wiedza

W1: Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu procesy fizjologiczne zachodzące na poziomie komórki, organu i całej rośliny oraz dostrzega wpływ czynników środowiskowych na funkcjonowanie organizmów roślinnych (K-W01, K_W04)

W2: Student zna i rozumie fachowe pojęcia i terminologię stosowaną w biologii i innych dyscyplinach przyrodniczych oraz związki między tymi dyscyplinami służące wyjaśnieniu procesów fizjologicznych (K_W03)

W3: Student zna i rozumie podstawowe techniki laboratoryjne i ma wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zagrożeń wynikających z pracy z odczynnikami chemicznym (K_W02)

Umiejętności

U1: Student potrafi właściwie dobierać i stosować podstawowe narzędzia i techniki badawcze oraz przeprowadzać doświadczenia laboratoryjne i obserwacje, a także interpretować otrzymane wyniki i wyciągać wnioski (K_U04)

U2: Student potrafi zaplanować i zorganizować swoją pracę indywidualną oraz w zespole w celu efektywnego wykonywania określonych zadań (K_U08)

U3: Student potrafi korzystać ze wskazanych podręczników akademickich oraz innych źródeł informacji do samodzielnej nauki określonych partii materiału (K_U02)

Kompetencje społeczne

K1: Student jest gotów do pracy samodzielnej oraz w grupie, a także przestrzegania zasad etyki zawodowej i egzekwowania przestrzegania tych zasad od innych członków zespołu (K_K05)

K2: Student jest gotów do podnoszenia swoich kompetencji i aktywnego zdobywania i aktualizowania swojej wiedzy w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych (K-K02)

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z pięciu kolokwiów pisemnych, z pięciu działów fizjologii roślin:

1. Gospodarka wodna roślin

2. Gospodarka mineralna roślin

3. Fotosynteza

4. Oddychanie

5. Wzrost i rozwój, ruchy roślin

Kolokwia w formie pisemnej. Zagadnienia do kolokwiów oraz wykaz podręczników podane przez prowadzącego ćwiczenia.

Ocena terminowości oddawania i poprawności pisemnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.

Ocenianie ciągłe obecności i aktywności na zajęciach.

Zakres tematów:

1. Dyfuzja i osmoza. Sztuczne komórki Traubego.

2. Stosunki osmotyczne komórki roślinnej: wpływ czynników chemicznych i fizycznych na przepuszczalność błony komórkowej; plazmoliza - przepuszczalność plazmolemy i tonoplastu; deplazmoliza; wpływ jonów Ca2+ i K+ na przebieg plazmolizy.

3. Pobieranie i przewodzenie wody oraz transpiracja: pomiar pobierania wody metodą potometryczną; wykazanie transpiracji metodą kobaltową; obserwacja aparatów szparkowych typu Amarylis i Gramineae - oznaczanie stopnia rozwartości szparek i wielkości aparatów szparkowych.

4. Analiza chemiczna rośliny (składniki mineralne): oznaczanie suchej masy i procentowej zawartości wody w liściach i w nasionach; analiza chemiczna popiołu.

5. Analiza chemiczna rośliny (związki organiczne): wykrywanie cukrów i białek w materiale roślinnym.

6. Warunki i czynniki fotosyntezy: wpływ intensywności i barwy światła na intensywność fotosyntezy, rośliny światło- i cieniolubne.

7. Właściwości barwników fotosyntetycznych, wykrywanie skrobi asymilacyjnej.

8. Rola centralnego atomu metalu w pierścieniu porfirynowym cząsteczki chlorofilu, otrzymywanie feofityny i określenie jej stężenia, otrzymywanie i właściwości Cu-porfiryny.

9. Oddychanie tlenowe roślin: ilościowe oznaczanie intensywności oddychania metodą Pettenkofera; pobieranie tlenu w procesie oddychania kiełkujących nasion.

10. Wzrost i rozwój roślin: wyznaczanie strefy wzrostu korzenia i pędu; pomiar szybkości wzrostu koleoptyla za pomocą mikroskopu; wyznaczanie zdolności kiełkowania nasion.

11. Ruchy roślin: fototropizm koleoptyli (test Darwina); fototropizm i geotropizm pędu i korzenia; ruchy komórek szparkowych.

Metody dydaktyczne:

Eksperyment, obserwacja bezpośrednia, pomiar, dyskusja dydaktyczna, filmy i prezentacje instruktażowe i poglądowe

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Renata Welc-Stanowska, Joanna Sagan 11/ szczegóły
2 każda środa, 8:00 - 11:00, (sala nieznana)
Renata Welc-Stanowska, Joanna Sagan 11/ szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Renata Welc-Stanowska, Joanna Sagan 10/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0