Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekologia człowieka B-BM.077
Konwersatorium (KW) Semestr letni 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Chromiński Z., Malinowski A. 2001. Ekologia człowieka. Oficyna Wydawnicza Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania w Warszawie, Warszawa.

Kolarzyk E. 2008. Wybrane problemy higieny i ekologii człowieka. Wyd. UJ, Kraków.

Malinowski A. 1999. Wstęp do antropologii i ekologii człowieka. Wyd. UŁ, Łódź.

Sadowski B. 2001. Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. PWN, Warszawa.

Siemiński M. 2001. Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.

Wolański N. 2005. Rozwój biologiczny człowieka. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.

Wolański N. 2006. Ekologia człowieka. Tom 1. Podstawy ochrony środowiska. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.

Wolański N. 2006. Ekologia człowieka. Tom 2. Ewolucja i dostosowanie biokulturowe. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.

Wróblewska M. 2006. Ergonomia. www.eduskrypt.pl.

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia

2012/2013:

Wiedza: Absolwent

W1. Rozumie podstawowe procesy zachodzące w organizmach żywych na poziomie molekularnym, komórkowym i całego organizmu (K_W01, K_W05)

W2. Zna związki ekologii człowieka z innymi dyscyplinami przyrodniczymi dające podstawy do rozumienia zasad funkcjonowania organizmów lub narzędzie do interpretowania i uogólniania posiadanej wiedzy (K_W01, K_W04)

W3. Ma znajomość rozwoju wiedzy, zwłaszcza w dziedzinie ekologii człowieka i związanego z nim doskonalenia technik badawczych (K_W06)

Umiejętności: Absolwent

U1. Wyjaśnia podstawowe pojęcia z dziedziny ekologii człowieka (KU13)

U2. Wyciąga poprawne wnioski z zaprezentowanych doświadczeń i obserwacji (K_U07)

U3. Rozumie wybrane fragmenty specjalistycznych tekstów naukowych (K_U09)

U4. Umie przygotować wystąpienie ustne dotyczące szczegółowych zagadnień z zakresu ekologii człowieka (K_U17)

Kompetencje społeczne: Absolwent

K1. Wykazuje aktywną postawę w zdobywaniu, uzupełnianiu i aktualizowaniu wiedzy z zakresu ekologii człowieka (K_K03)

K2. Prezentuje postawę proekologiczną i postępuje zgodnie z zasadami etyki naukowej (K_K07)

K3. Potrafi pracować w grupie w celu wspólnego rozwiązywania problemów, sprawnego wykonania określonych zadań oraz przygotowywania wystąpień (K_K08, K_K09)

Zakres tematów:

1. Ekologia człowieka i jej związek z innymi dziedzinami wiedzy.

2. Mechanizmy homeostatyczne organizmu.

3. Czynniki wpływające na rozwój człowieka: reaktywność organizmu, czynniki endogenne, czynniki egzogenne (modyfikatory naturalne i modyfikatory kulturowe), adiustacje i adaptacje.

4. Uwarunkowania geoklimatyczne a przystosowania populacji człowieka: warunki fizyczno-geograficzne oddziałujące na człowieka, rodzaje bodźców, fizjologiczne mechanizmy przystosowawcze, ekologiczne reguły dostosowania (Bergmanna, Allena, Glogera, Aleksiejewej, Siemionowa, Renscha, Thomsona-Buxtona oraz Coona).

5. Przystosowania biokulturowe do środowiskowych warunków życia

6. Rytmy biologiczne: cykliczne zmiany przyrody i ich wpływ na organizmy; rytmy okołodobowe, okołomiesięczne, sezonowe i długookresowe; zaburzenia biorytmów - najważniejsze przyczyny i konsekwencje dla funkcjonowania organizmu.

7. Środowiskowe czynniki fizyczne i chemiczne wpływające na organizm człowieka.

8. Biologiczne czynniki szkodliwe dla zdrowia.

9. Współczesne choroby cywilizacyjne: najważniejsze przyczyny powstawania; występowanie chorób cywilizacyjnych a stopień rozwoju ekonomicznego i uprzemysłowienia; charakterystyka wybranych chorób cywilizacyjnych (choroby układu krążenia i oddechowego, nowotwory, cukrzyca, alergie, otyłość, osteoporoza, próchnica); rozwój cywilizacji a stan psychiczny człowieka (zaburzenia snu, depresja, zaburzenia lękowe, uzależnienia).

10. Zachowania żywieniowe człowieka: czynniki wpływające na zapotrzebowanie żywieniowe człowieka; biokulturowe przystosowania żywieniowe; ewolucja żywienia; skutki nieprawidłowego żywienia; ocena stanu odżywienia organizmu; zaburzenia odżywiania.

11. Stres w życiu w człowieka: źródła stresu i wyznaczniki stresu: mechanizmy odpowiedzi na stres; wpływ krótkotrwałego i długotrwałego stresu na organizm.

12. Zastosowanie ergonomii w życiu człowieka: ergonomia korekcyjna i koncepcyjna; cechy antropometryczne jako podstawa projektowania przestrzeni życia; ergonomia wyrobów masowego użytku; zastosowanie ergonomii w środowisku pracy; ergonomia osób starszych i o ograniczonej sprawności fizycznej.

Metody dydaktyczne:

Prezentacja multimedialna, dyskusja, opis

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3708b8fbb (2024-12-19)