Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edytorstwo popularne w sieci H-EPS-ETR-1S.5
Laboratorium (LB) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: W1-W3, U1-U3, K1-K3 - uczestnictwo w dyskusjach i analizach realizowanych podczas zajęć, obecność, samodzielne zaprojektowanie animacji oraz strony internetowej.
Uwagi: Zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym, przy czym w zależności od rozwoju sytuacji pandemicznej mogą być realizowane w trybie zdalnym na platformie Teams. Tam też będą udostępniane materiały dydaktyczne, w tym uzupełniające.

W związku z ochroną danych osobowych studentów link oraz kod do zespołu na platformie Teams zostanie przekazany osobom należącym do grupy zajęciowej.
Literatura:

1. „Tekst (w) sieci”, t. 1: „Tekst – Język – Gatunki”, red. D. Ulicka, Warszawa 2009; t. 2: „Literatura – Społeczeństwo – Komunikacja”, red. A. Gumkowska, Warszawa 2009.

2. Bomba R., Radomski A., Solska E. (red.), „Humanistyka cyfrowa. Badanie tekstów, obrazów i dźwięku”, Lublin 2016.

3. Dawson A., „Ponadczasowe strony internetowe”, przeł. R. Jońca, Gliwice 2012.

4. Lipiec P., Sosna Ł., „Jak stworzyć najlepszy blog Wordpres 2.0”, Warszawa 2007.

5. Millhollon M., Castrina J., „Tworzenie stron WWW”, Warszawa 2003.

7. Nielsen J., Tahir M., „Funkcjonalność Stron WWW. 50 witryn bez sekretów”, przeł. S. Dzieniszewski, Gliwice 2006.

8. Nowak P., Wójtowicz A. (red.), „e-Edytorstwo. Edytorstwo w świecie nowych mediów”, , Lublin 2013.

9. Starachowicz K., Knap J. (red.), „Typograficzne przestrzenie tekstu”, Kraków 2014.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1 student(ka) wymienia różnice między edycją tekstu tradycyjnego (linearnego, przeznaczonego do druku) i internetowego (hipertekstowego, przeznaczonego do funkcjonowania w sieci) K_W01, K_W03, K_W11

W2 student(ka) charakteryzuje specyfikę tekstu cyfrowego (hipertekstowość, otwartość, wielowymiarowość, polisemiotyczność, uprzestrzennienie, semiotyczne uperswazyjnienie) oraz zasady typograficzne leżące u podstaw jego projektowania graficznego (np. ilość wierszy na stronie, zalecane sposoby wyrównania i układu tekstu, kroje pisma, narzędzia nawigacyjne) K_W01, K_W03, K_W09, K_W11

W3 student(ka) charakteryzuje zalecane rozwiązania typograficzne przy projektowaniu stron www i istotę typografii kinetycznej w odwołaniu do typologii Barbary Brownie K_W04.

Umiejętności:

U1 student(ka) opracowuje tekst przeznaczony do publikacji w formie elektronicznej K_U03;

U2 student(ka) projektuje animację oraz sprofilowaną tematycznie stronę internetową, dbając o zachowanie zasad projektowania tych multimodalnych tekstów, typograficzne zróżnicowanie i atrakcyjność wizualną K_U03;

U3 student(ka) analizuje wybrane utwory hipertekstowe, strony internetowe oraz animacje K_U02, K_U05, K_U06.

Kompetencje społeczne:

K1 student(ka) odczuwa potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego, szczególnie w zakresie e-edytorstwa K_K01;

K2 student(ka) ma świadomość społecznej i etycznej odpowiedzialności za przygotowywane publikacje K_K03, K_K06;

K3 student(ka) potrafi rozwiązywać typowe sytuacje problemowe związane z pracą e-edytora K_K03, K_K06.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena wykonania zadań związanych z realizacją kolejnych tematów zgodnie z ogólnymi kryteriami wskazanymi w procedurze wydziałowej. Kryteria szczegółowe są podawane na początku zajęć.

Animacja oraz projekt strony są oceniane według kilku kryteriów (w tym kompozycja, szata graficzna, warstwa tekstowa, rozwiązania nawigacyjne), za które student(ka) otrzymuje określoną liczbę punktów. Ich suma skutkuje wystawieniem oceny w oparciu o skalę: 0-49% - niedostateczny; 50-59% - dostateczny, 60-69% - +dostateczny, 70-79% - dobry, 80-89% - +dobry, 90-100% - bardzo dobry.

Zakres tematów:

1. E-edytorstwo a edytorstwo tradycyjne - przypomnienie wiadomości.

2. Tekst w przestrzeni wirtualnej. Implikacje edytorskie.

3-4. Od dzieła otwartego do literatury hipertekstowej. Liberatura - liternet - twitteratura.

5. Typografia statyczna i kinetyczna - podobieństwa i różnice.

6. Tworzenie animacji online - etapy, zasady, możliwości.

7-8. Narzędzia do tworzenia animacji online - rozpoznanie i nauka obsługi.

9-10. Zasady projektowania stron internetowych z uwzględnieniem kwestii technicznych i typograficznych. Analiza wybranych przykładów.

13-15. Projektowanie strony internetowej o dowolnej tematyce.

Metody dydaktyczne:

• e-learning,

• pokaz z użyciem komputera,

• wykład informacyjny,

• dyskusja,

• objaśnienie,

• opis,

• konsultacje,

• klasyczna metoda problemowa,

• metoda Design Thinking (budowanie prototypu)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Beata Jarosz 12/12 szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Beata Jarosz 12/12 szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Beata Jarosz 11/11 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-308cda04f (2024-12-03)