Sposób weryfikacji efektów kształcenia: |
Praca zaliczeniowa (prezentacja multimedialna połączona z pracą pisemną oraz wystąpieniem ustnym) – W01, U01, U02,
Praca na zajęciach nad zadaniami grupowymi i indywidualnymi – W01, W02, U02, K01,
Udział w dyskusji merytorycznej (aktywność na zajęciach) – W01, U02, U03
|
Literatura: |
Dlaczego i jak w nowoczesny sposób chronić dziedzictwo kulturowe, red. A. Rottermund, Warszawa 2014, http://www.unesco.pl/dlaczegoijak/indexPop.htm (dostęp: 12.12.2014).
Wacławczyk A., 2000, Światowe Dziedzictwo Kulturalne i Naturalne – koncepcja i realia, „UNESCO i My”, Nr 1/2000, s. 2-6.
K. Zalasińska, Zalecenia dotyczące wdrożenia prawodawstwa UNESCO do polskiego porządku prawnego, Warszawa 2013.
Orzechowska-Kowalska K., Kowalski R., Turystyczne szlaki kultury jako przykład integracji regionów Europy, [w:] Marketing turystyki, Kraków 1999.
Orzechowska-Kowalska K., Zasady tworzenia europejskich szlaków kulturowych, „Turyzm”, 2003, Nr 13/2.
Eadem, Europejskie Szlaki Kulturowe Rady Europy, „Turystyka Kulturowa”, 2009, Nr 12, s. 4-20 (https://www.turystykakulturowa.org).
Ł. Gaweł, Zarządzanie dziedzictwem kulturowym - w stronę nowej metodologii
Problemy Zarządzania 2013, 11/4, 87-100.
Niematerialne dziedzictwo kulturowe. Identyfikacja – dokumentacja – ochrona – interpretacja – pojęcia – poglądy. Materiały z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej. Węgorzewo 17–19 czerwca 2011 roku, red. naukowy K. Braun, Warszawa–Węgorzewo 2013.
Niematerialne dziedzictwo kulturowe w Polsce i jego ochrona, t. 1-2, pod red. J. Adamowskiego i K. Smyk, Lubin–Warszawa 2013, t. 3, pod red. A. Przybyły-Dumin, Chorzów–Lublin–Warszawa 2016.
Niematerialne dziedzictwo kulturowe: doświadczenia w ochronie krajów Europy Środkowej i Wschodniej oraz Chin. 10-lecie wejścia w życie Konwencji UNESCO z 2003 roku w perspektywie zrównoważonego rozwoju, red. H. Schreiber, Warszawa 2017.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
W01 – student zna w zaawansowanym stopniu podstawowe pojęcia właściwe dla dziedzictwa niematerialnego i jego ochrony jako zjawiska kultury współczesnej (K_W04)
W02 – student zna fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, dotyczące ochrony dziedzictwa niematerialnego (K_W11)
Umiejętności
U01 – student potrafi samodzielnie dobierać i stosować metody i narzędzia współczesnej wiedzy o dziedzictwa niematerialnego oraz wykorzystywać je do rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów oraz komunikacji z otoczeniem z użyciem terminologii specjalistycznej i uzasadniania swojego stanowiska oraz do działań z zakresu ochrony dziedzictwa niematerialnego (K_U02)
U02 – student potrafi brać udział w debacie oraz przygotowywać wystąpienia publiczne dotyczące niematerialnego dziedzictwa kulturowego, korzystając z zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych obejmujących prezentacje multimedialne (K_U07)
Kompetencje społeczne
K01 – student jest gotów, by organizować i planować pracę własną oraz realizować projekty kulturowe i medialne z innymi osobami w ramach pracy zespołowej oraz indywidualnej (praca zaliczeniowa) (K_U09)
K02 – student jest gotów do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych dotyczących dziedzictwa niematerialnego z wykorzystaniem wiedzy i umiejętności z tego zakresu tematycznego (K_K02)
|
Zakres tematów: |
1. Dziedzictwo niematerialne - pojęcia, istota, Konwencja UNESCO 2003.
2. O wartościach i wartościowaniu dziedzictwa niematerialnego.
3. Depozytariusze i interesariusze dziedzictwa niematerialnego.
4. Zagrożenia wobec niematerialnego dziedzictwa kulturowego i przeciwdziałanie im.
5. Niematerialne dziedzictwo kulturowe a rynki dziedzictwa.
6. Niematerialne dziedzictwo kulturowe miasta.
7. Szlaki kulturowe z niematerialnym dziedzictwem kulturowym.
8. Instytucje i programy - ochrona dziedzictwa niematerialnego.
|
Metody dydaktyczne: |
Metody podające:
- opowiadanie, opis, pogadanka,
- prezentacja multimedialna.
Metody aktywizujące:
- metoda przewodniego tekstu,
- burza mózgów,
- dyskusja,
- metoda problemowa.
Wykorzystanie pokazów slajdów, handoutów, kart pracy do zadań indywidualnych i zespołowych.
|