Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język a płeć - MK6 H-JPMK6-A.N-2S.1
Konwersatorium (KW) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: zaliczenie na ocenę
Literatura:

Lakoff, R. "Language and the Woman's Place"

Karwatowska, M., Szpyra-Kozłowska, J. "Lingwistyka płci. Ona i on w języku polskim"

Szpyra-Kozłowska, J. "Nianiek, ministra i japonki. Eseje o języku i płci>

Szpyra-Kozłowska, J. „Marsjanie i Wenusjanki? O języku młodych Polek i Polaków”

Efekty uczenia się:

W1 ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu relacji: jjęzyk - płeć

W2 zna w pogłębionym stopniu specyfikę badań i metodologię z zakresu relacji: język - płeć

W3… zna w pogłębionym stopniu wybrane fakty i zjawiska, a także teorie, szkoły, nurty i kierunki oraz główne tendencje rozwijane w obrębie językoznawstwa genderowego

W4 zna w pogłębionym stopniu terminologię językoznawstwa genderowego

U4 potrafi dobierać i innowacyjnie wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego badania relacji: język - płeć

U7… potrafi konstruować rozbudowane wypowiedzi ustne i prowadzić debatę na tematy związane z językoznawstwem genderowym

U8 potrafi tworzyć rozbudowane teksty w pisanym języku angielskim, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnorodnych źródeł

K1 jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz rozumie potrzebę dokształcania się zawodowego oraz rozwoju osobistego

Metody i kryteria oceniania:

Oceniana będzie znajomość terminologii i najważniejszych problemów z zakresu relacji: język – płeć w języku angielskim i polskim, udział w dyskusjach, przygotowanie materiałów własnych, esej

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do zagadnienia relacji: język – płeć

2. Analiza najważniejszych aspektów nierówności płci w języku angielskim i polskim w zakresie:

a. imion i nazwisk, zwrotów adresatywnych

b. słownictwa i frazeologii

c. paremii

d. słowotwórstwa

e. systemu rodzajowego

f. zmian semantycznych

g. generyczności nazw męskich

h. konstrukcji tekstów

3. Różnice w komunikacji kobiet i mężczyzn w zakresie:

a. słownictwa kolorystycznego

b. wyrażania silnych emocji

c. gadatliwości

d. stosowania wulgaryzmów

e. sprawności i poprawności językowej

4. Inkluzywność języka pod względem płci.

Metody dydaktyczne:

Praca na materiałach źródłowych, dyskusja, prezentacja multimedialna, wykład informacyjny

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Jolanta Szpyra-Kozłowska 35/72 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0