Literatura: |
Podstawowa:
• Denis McQuail, Teoria komunikowania masowego, PWN, Warszawa 2008.
• Stanley Baran, Dennis K. Davis, Teorie komunikowania masowego, Wyd. UJ, Kraków 2008.
• Tomasz Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, PWN, Warszawa 2006.
Uzupełniająca:
• John Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, Wyd. UJ, Kraków 2010.
• Henry Jenkins, Kultura konwergencji, WAiP, Warszawa 2007.
• Dieter Mersch, Teorie mediów, Wyd. Sic!, Warszawa 2010.
• John Thompson, Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, Wyd. Astrum, Wrocław 1998.
|
Efekty uczenia się: |
W01 Student zna ujęcia teoretyczne dotyczące sposobu badań mediów i komunikacji społecznej (K_W01)
W02 Student rozumie i jest w stanie zauważyć połączenia pomiędzy mediami a społeczeństwem, instytucjami, kulturą, potrafi też posłużyć się odpowiednią aparaturą do badania tych zależności (K_W02, K_W04, K_W09)
W_03 Student zna koncepcje związane z aktywnym odbiorem mediów, generowaniem znaczeń i potrafi scharakteryzować rolę uczestników komunikacji (W_06)
Student potrafi:
U_01zastosować wiedzę nabytą podczas spotkań do analizy sfery medialnej, wykazuje się krytycznym podejściem do tekstów medialnych, operuje warsztatem badawczym umożliwiającym mu pogłębione badania nad mediami i komunikacją społeczną (K_U01, K_U02, K_U03)
U_02 wykorzystać omawiane treści do prowadzenia samodzielnych badań lub działania na rzecz usprawniania warsztatu zawodowego (K_U09)
Student jest gotów do:
K_01 przyjęcia krytycznej postawy w odbiorze przekazów medialnych oraz poznanych ujęć teoretycznych (K_K01)
K_02 wykorzystania wiedzy i umiejętności do działania na rzecz własnego rozwoju zawodowego, podejmowania inicjatyw promujących dobre praktyki komunikacyjne i dziennikarskie (K_K06, K_K07)
|
Zakres tematów: |
media - definicje i klasyfikacje
wzajemne oddziaływanie mediów
koncepcje procesu komunikowania masowego
tradycje analizy komunikowania masowego
modele komunikowania masowego
społeczne teorie mediów
media a kultura masowa i popularna
gatunki medialne
teksty kulturowe w mediach
schematy, ramy interpretacyjne, stronniczość mediów
teorie ograniczonych efektów mediów
normatywne teorie mediów
|