Sposób weryfikacji efektów kształcenia: |
Projekt zaliczeniowy (wywiad plus transkrypcja) - W01, U01, U02, K01, K02
Ocena ciągła - przygotowanie merytoryczne do zajęć, udział merytoryczny w dyskusji, wykazanie się kompetencjami społecznymi - W01, W02, K01, K02
|
Literatura: |
Bartmiński Jerzy, Maksymiuk-Pacek Beata, Michalec Anna, Archiwum Etnolingwistyczne Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, IX Konferencija Doslidnikiv Narodnoj Muziki Červonorus’kich (Galic’ko-Volodimirs’kich) ta Sumižnich Zemel’ (L’viv 2010), red. Bogdan Lukanjuk, Jurij Ribak, Lviv 2010, s. 85-92.
Digitalizacja piśmiennictwa, red. Dariusz Paradowski, Warszawa 2010.
Dlaczego i jak w nowoczesny sposób chronić dziedzictwo kulturowe, red. Andrzej Rottermund, Warszawa 2014.
Jackowski Jacek, Archiwa dźwiękowe w Polsce - zasób i dostępność [http://www.muzykatradycyjna.pl/pl/leksykon/artykuly/articles/archiwa-dzwiekowe-w-polsce-zasob-i-dostepnosc-679].
Jackowski Jacek, Digitalizacja Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN, "Polskie Biblioteki Cyfrowe" 2010, s. 63-65.
Lutyńska Krystyna, Wywiad kwestionariuszowy. Przygotowanie i sprawdzanie narzędzia badawczego, Wrocław 1984.
Maksymiuk-Pacek Beata, O lubelskiej kartotece kolędowej, "Rocznik Przemyski" 2018 z. 2, s. 131-139.
Narracja, obyczaj, wiedza... O zachowaniu niematerialnego dziedzictwa kulturowego, red. Agnieszka Przbyła-Dumin, Chorzów-Lublin-Warszawa 2016.
Niematerialne dziedzictwo kulturowe: zakresy - identyfikacja - zagrożenia, red. Jan Adamowski, Katarzyna Smyk, Lublin-Warszawa 2015.
Niematerialne dziedzictwo kulturowe: źródła - wartości - ochrona, red. Jan Adamowski, Katarzyna Smyk, Lublin-Warszawa 2013.
Sobiescy Jadwiga i Marian, Polska muzyka ludowa i jej problemy, Kraków 1973.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA:
W01 – Student ma zaawansowaną wiedzę na temat podstawowych pojęć i klasyfikacji dziedzictwa kulturowego, rozumie jego znaczenie dla kultury i społeczeństwa K_W01, K_W03
W02 – Student zna podstawowe regulacje prawne i instytucjonalne dotyczące ochrony dziedzictwa kulturowego K_W06
UMIEJĘTNOŚCI:
U01 – Student potrafi samodzielnie pozyskiwać i dokumentować dane terenowe dotyczące dziedzictwa kulturowego, sporządzać inwentarze i transkrypcje K_U03, K_U05
U02 – Student umie przygotować i zaprezentować wyniki własnych działań dokumentacyjnych i badawczych z użyciem terminologii kulturoznawczej K_U04, K_U06
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K01 – Student jest świadomy odpowiedzialności kulturoznawcy za zachowanie i ochronę dziedzictwa kulturowego K_K02, K_K04
K02 – Student angażuje się w działania na rzecz lokalnego i narodowego dziedzictwa oraz współpracy z instytucjami kultury K_K05
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do przedmiotu.
2. Prawo i ochrona dziedzictwa kulturowego.
3. Dziedzictwo materialne.
4. Narodowy Instytut Dziedzictwa i jego zadania.
5. Dziedzictwo niematerialne.
6. Dokumentowanie dziedzictwa niematerialnego.
7. Kwestionariusz jako narzędzie badawcze.
8. Sposoby dokumentowania zasobów dziedzictwa.
9. Digitalizacja zbiorów.
10. Zasady transkrypcji nagrań.
11. Typy archiwów i baz danych.
12. Instytucje dokumentujące dziedzictwo kulturowe w Polsce.
13. Instytucje dokumentujące dziedzictwo na Lubelszczyźnie
14. Instytucje online: Brama Grodzka – Teatr NN, IPN.
15. Podsumowanie kursu.
|