Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka dziennikarstwa POL-D.LS.ed
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literaturę zaleca prowadzący konwersatorium według własnego uznania.

Koordynator przedmiotu sugeruje uwzględnienie m.in. następujących pozycji:

J. Pleszczyński, Etyka dziennikarska i dziennikarstwa, Warszawa 2015.

E. Nowak, K.M. Cern, Ethos w życiu publicznym, Warszawa 2008 (i wydania późniejsze).

A. Boniecki, Parę zasad ważnych na co dzień, [w:] A. Skworz, A. Niziołek (red.), Biblia dziennikarstwa, Kraków 2010.

E. Pawlak-Hejno, J. Pleszczyński (red.), Etyka dziennikarstwa. Edukacja, teoria, praktyka, Lublin 2012.

A. Skworz, Etyka kontra praktyka, [w:] A. Skworz, A. Niziołek (red.), Biblia dziennikarstwa, Kraków 2010.

Á Heller, Wykłady i seminarium lubelskie, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2006.

Z. Buaman, Etyka ponowoczesna, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2011.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1. Student zna i rozumie podstawową filozoficzno-etyczną aparaturę pojęciową ze szczególnym uwzględnieniem jej odniesień do dziennikarstwa, mediów, komunikacji społecznej i dyskursu publicznego. K_W01, K_W02

W2. Student zna i rozumie rolę różnorodnych regulatorów życia społecznego (prawa, obyczajów, etyki, moralności, religii, technologii itd.). Posiada wiedzę na temat społecznej rangi i mocy mediów masowych i nowych, dziennikarzy i dziennikarstwa. Zna i rozumie znaczenie i odpowiedzialność mediów i dziennikarzy w kształtowaniu społeczeństwa demokratycznego i obywatelskiego. K_W08, K_W09.

W3. Student zna i rozumie rolę mediów w kształtowaniu poglądów i postaw społecznych. K_W08, K_W09

W4. Student zna i rozumie funkcje i cele dziennikarstwa, jego uwarunkowanie społeczne, technologiczne, organizacyjne, warsztatowe itd. K_W04.

W5. Student ma wiedzę dotyczącą normatywnych ujęć prawnych, etycznych i obyczajowych dotyczących dziennikarzy, dziennikarstwa i mediów. K_W05.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student potrafi poprawnie analizować zawartość mediów, przede wszystkim pod kątem etycznym. Umie dostrzegać problemy etyczne w mediach, przekazach medialnych i praktyce dziennikarskiej i odróżnić je od problemów prawnych i obyczajowych. K_U01

U2. Potrafi krytycznie oceniać działania w obszarze współczesnych mediów i dziennikarstwa. Umie myśleć abstrakcyjnie, analizować dane, wyciągać wnioski w oparciu o wiedzę teoretyczną. Potrafi podjąć i uzasadnić wybór postępowania w sytuacji dylematu etycznego i konfliktu wartości. K_U02, K_U03

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Student ma świadomość znaczenia znaczenia mediów i dziennikarstwa w społeczeństwie demokratycznym. K_K01

K02. Student jest przygotowany do aktywnego, kompetentnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym i publicznym. Student ma świadomość etycznego znaczenia treści i formy przekazu medialnego. K_K02, K_K06

K06. Student posiada świadomość ciążącej na każdym dziennikarzu i i innym pracowniku mediów odpowiedzialności moralnej; jest gotowy do samodzielnego podejmowania decyzji w sytuacji konfliktów wartości i dylematów etycznych. Student ma podstawy, by w coraz większym stopniu uwewnętrzniać normy, cnoty i wartości związane z etosem dziennikarskim. Ma świadomość dziennikarskich powinności i odpowiedzialności. K_K06, K_K07

Metody i kryteria oceniania:

Szczegółowe metody i kryteria oceniania ustala prowadzący grupy ćwiczeniowe. Jednym z istotnych kryteriów jest aktywność studenta na zajęciach (udział w dyskusjach, przygotowywanie prezentacji/referatów).

Zakres tematów:

Szczegółowy dobór realizowanych tematów pozostaje w gestii prowadzących poszczególne grupy.

Koordynator przedmiotu zaleca, aby były poruszone m.in. następujące tematy:

1. Kwadrat Pottera.

2. Karta Etyczna Mediów.

3. Podstawowe pojęcia i problematyka etyki ogólnej i etyk stosowanych (profesjonalnych i dziedziny).

4. Specyfika etyki dziennikarskiej, dziennikarstwa i mediów.

5. Podstawy etyki odpowiedzialności.

6. Problematyka obiektywności i bezstronności dziennikarskiej.

7. Etyka a inne regulatory życia społecznego.

8. Dylematy etyczne i konflikt wartości.

Metody dydaktyczne:

Prezentacja.

Dyskusja.

Wykład.

Wyjaśnianie.

Analiza przypadków.

Praca na materiale źródłowym.

Oraz inne, według uznania prowadzących zajęcia.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Jan Pleszczyński 27/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Waldemar Bulira 33/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0