Literatura: |
1. Bajka Z., "Historia mediów", Kraków 2008.
2. Briggs A., Burke P., "Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu", Warszawa 2015.
3. Dobek-Ostrowska B., "Podstawy komunikowania społecznego", Wrocław 2004.
5. Goban-Klas T., "Zarys historii i rozwoju mediów", Kraków 2001.
6. Golka M, "Imiona wielokulturowości", Warszawa 2010.
7. Grzelewska D., Habielski R. (red.), "Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów", Warszawa 1999.
8. Łojek J., Myśliński J., Władyka W., "Dzieje prasy polskiej", Warszawa 1988.
9. Mich W., "Prolegomena do historii komunikacji społecznej", t. 2: "Badanie historii komunikacji", Lublin 2014.
10. Mrozowski M., "Przenikanie mediów. Ewolucja mediów a przemiany ładu społecznego", Warszawa 2020.
11. Pettegree A., der Weduwen A. , "Biblioteki. Krucha historia", Warszawa 2022.
12. Żywiczyński P., Wacewicz S., "Ewolucja języka. W stronę hipotez gesturalnych", Toruń 2015.
|
Efekty uczenia się: |
K_W01 student zna i rozumie w pogłębionym stopniu istotę i specyfikę nauk o komunikacji społecznej i mediach i ich miejsca w strukturze nauk społecznych
K_W03 student zna i rozumie na poziomie wiedzy zaawansowanej szkoły myślenia w naukach o komunikacji społecznej i mediach, w tym główne tendencje rozwojowe dyscypliny
K_W06 student zna i rozumie aktywność człowieka jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne i sferę publiczną
K_U01 student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do identyfikacji i innowacyjnego rozwiązywania problemów i zadań wynikających z nieprzewidywalności środowiska medialnego
K_K01 student jest gotów do krytycznego podejścia do posiadanej wiedzy i odbieranych treści w sferze publicznej
K_K02 student jest gotów do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w tym do korzystania z opinii ekspertów w razie niemożności samodzielnego rozwiązania problemu
|
Zakres tematów: |
1. Społeczne i kulturowe znaczenie rozwoju technologii komunikowania. Początki komunikacji społecznej.
2. Emocje w komunikacji międzyludzkiej – rodzaje emocji. Inteligencja emocjonalna.
3. Ciało, strój i gest w procesie komunikacji.
4. Kultura a porozumiewanie się – kody i normy kulturowe. Porozumiewanie się międzykulturowe
5. Geneza mowy, powstanie kultur oralnych. Komunikacja werbalna.
6. Powstanie i funkcjonowanie pisma; kultury cyrograficzne..
8. Powstanie i rozwój technologii druku; kultury typograficzne.
9. Powstanie i rozwój prasy.
10. Media fotochemiczne a procesy wizualizacji kultury.
11. Telefon i radio a powstanie wtórnej oralności.
12. Film jako narzędzie komunikowania społecznego.
13. Telewizja a kształtowanie się kultury audiowizualnej.
14. Społeczeństwo sieci.
|