Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia komunikowania społecznego POL-PM-2S-HKS
Wykład (W) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Egzamin pisemny.
Literatura:

1. Bajka Z., "Historia mediów", Kraków 2008.

2. Briggs A., Burke P., "Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu", Warszawa 2015.

3. Dobek-Ostrowska B., "Podstawy komunikowania społecznego", Wrocław 2004.

5. Goban-Klas T., "Zarys historii i rozwoju mediów", Kraków 2001.

6. Golka M, "Imiona wielokulturowości", Warszawa 2010.

7. Grzelewska D., Habielski R. (red.), "Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów", Warszawa 1999.

8. Łojek J., Myśliński J., Władyka W., "Dzieje prasy polskiej", Warszawa 1988.

9. Mich W., "Prolegomena do historii komunikacji społecznej", t. 2: "Badanie historii komunikacji", Lublin 2014.

10. Mrozowski M., "Przenikanie mediów. Ewolucja mediów a przemiany ładu społecznego", Warszawa 2020.

11. Pettegree A., der Weduwen A. , "Biblioteki. Krucha historia", Warszawa 2022.

12. Żywiczyński P., Wacewicz S., "Ewolucja języka. W stronę hipotez gesturalnych", Toruń 2015.

Efekty uczenia się:

K_W01 student zna i rozumie w pogłębionym stopniu istotę i specyfikę nauk o komunikacji społecznej i mediach i ich miejsca w strukturze nauk społecznych

K_W03 student zna i rozumie na poziomie wiedzy zaawansowanej szkoły myślenia w naukach o komunikacji społecznej i mediach, w tym główne tendencje rozwojowe dyscypliny

K_W06 student zna i rozumie aktywność człowieka jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne i sferę publiczną

K_U01 student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do identyfikacji i innowacyjnego rozwiązywania problemów i zadań wynikających z nieprzewidywalności środowiska medialnego

K_K01 student jest gotów do krytycznego podejścia do posiadanej wiedzy i odbieranych treści w sferze publicznej

K_K02 student jest gotów do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w tym do korzystania z opinii ekspertów w razie niemożności samodzielnego rozwiązania problemu

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny.

Zakres tematów:

1. Społeczne i kulturowe znaczenie rozwoju technologii komunikowania. Początki komunikacji społecznej.

2. Emocje w komunikacji międzyludzkiej – rodzaje emocji. Inteligencja emocjonalna.

3. Ciało, strój i gest w procesie komunikacji.

4. Kultura a porozumiewanie się – kody i normy kulturowe. Porozumiewanie się międzykulturowe

5. Geneza mowy, powstanie kultur oralnych. Komunikacja werbalna.

6. Powstanie i funkcjonowanie pisma; kultury cyrograficzne..

8. Powstanie i rozwój technologii druku; kultury typograficzne.

9. Powstanie i rozwój prasy.

10. Media fotochemiczne a procesy wizualizacji kultury.

11. Telefon i radio a powstanie wtórnej oralności.

12. Film jako narzędzie komunikowania społecznego.

13. Telewizja a kształtowanie się kultury audiowizualnej.

14. Społeczeństwo sieci.

Metody dydaktyczne:

Wykład, prezentacja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Barbara Głębicka-Giza 62/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-b5331d677 (2024-12-19)