Literatura: |
1) Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001.
2) Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., 2009, Tekstologia, Warszawa.
3) Współczesna polszczyzna. Wybór opracowań:
cz. 1. Programy dydaktyczne. Bibliografia. Etykieta językowa, red. J. Bartmiński, Lublin 2004.
cz. 2. Warianty języka, red. J. Bartmiński i J. Szadura, Lublin 2003.
cz. 3. Akty i gatunki mowy, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, J. Szadura, Lublin 2004.
cz. 4. i 5. Tekstologia 1-2, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, Lublin 2004;
cz. 6. Części mowy, red. J. Bartmiński, M. Nowosad-Bakalarczyk, Lublin 2003.
cz. 9. Prozodia. Fonetyka. Fonologia, red. J. Bartmiński, M. Nowosad--Bakalarczyk, Lublin 2010.
4) Renata Grzegorczykowa, Wykłady z polskiej składni, Warszawa 1996.
5) Zenon Klemensiewicz, Podstawowe wiadomości z gramatyki języka polskiego, Warszawa 2001.
6) Alicja Nagórko, Zarys gramatyki polskiej (ze słowotwórstwem), Warszawa 2001.
7) Piotr Bąk, Gramatyka języka polskiego, Warszawa 1977.
8) Gramatyka współczesnego języka polskiego, red. naukowy S. Urbańczyk , Warszawa: Składnia, red. Z. Topolińska, 1984, Morfologia, red. R. Grzegorczykowa, R. Laskowski, H. Wróbel, 1984.
9) Podstawa Programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum, branżowej szkoły I stopnia dla przedmiotu j. polski, https://podstawaprogramowa.pl/
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
W01 – student ma wiedzę w zakresie gramatyki opisowej języka polskiego oraz wybranych zagadnień z zakresu leksykografii i leksykologii, frazeologii, semantyki i pragmatyki językowej, aksjologii lingwistycznej, tekstologii, genologii językoznawczej; dysponuje wiedzą na temat roli języka jako narzędzia poznania i interpretacji świata; rozpoznaje, nazywa, opisuje i tłumaczy fakty językowe związane z werbalizacją zjawisk językowo-kulturowych, aksjologicznych; K_W01, K_W03
W02 - student ma wiedzę na temat terytorialnego, stylowego, środowiskowego, gatunkowego zróżnicowania współczesnego języka polskiego; zna najnowsze tendencje i procesy zachodzące w polszczyźnie i jest w stanie je opisać; K_W02
W03 - student zna wybrane, związane z zakresem merytorycznym modułu wymagania szczegółowe z Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla przedmiotu j. polski; K_W01, K_W03
Umiejętności:
U04 – operować w zaawansowanym stopniu pojęciami oraz terminologią właściwymi dla językoznawstwa oraz dyscyplin związanych ze studiowaną specjalnością; K_U01
U05 – wykorzystać wiedzę z zakresu językoznawstwa i dyscyplin związanych ze studiowaną specjalnością; oceniać przydatność typowych metod oraz technik do realizacji różnych zadań związanych z działalnością profesjonalną; K_U02
U06 – poprawnie analizować i interpretować zagadnienia z językoznawstwa; K_U03
U07 – poprawnie dobierać metody i narzędzia pozwalające na rozwiązywanie problemów właściwych dla studiowanej specjalności; K_U04
U08 – dokonać poprawnej analizy różnego typu tekstów reprezentujących różnorodne zjawiska i procesy kulturowe; potrafi dokonać analizy gramatycznej, leksykalnej, semantycznej, stylistycznej oraz pragmatycznej wypowiedzi reprezentujących różne odmiany współczesnej polszczyzny; potrafi przeprowadzić analizę kategorii JOS, wskazać związki między językiem a kulturą; K_U05
Kompetencje społeczne:
K09 – jest gotów do uczenia się i doskonalenia kompetencji, też świadomej, krytycznej oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności, korzystania z wiedzy eksperckiej; K_K01
K10 – diagnozowania i rozwiązywania problemów etycznych związanych z pracą badawczą i zawodową; kultywowania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim; ma świadomość społecznej i etycznej odpowiedzialności za słowo; K_K02
K11 – jest gotów być świadomym użytkownikiem języka; mieć świadomość, że język podlega rozwojowi; jest gotów wykazywać zainteresowanie językiem jako źródłem wiedzy o świecie i człowieku oraz pielęgnować wiedzę o regionalnym i narodowym dziedzictwie kulturowym w kontekście europejskim; K_K05
|
Zakres tematów: |
1. Działy nauki o współczesnym języku polskim. Podstawowe jednostki języka i ich hierarchia.
2. Miejsce języka polskiego w Europie i w świecie. Moc języka.
3. Odmiana ustna i pisana języka ogólnego.
4-5. Warianty języka: regionalne (terytorialne), społeczne i zawodowe.
6. Style: potoczny, artystyczny, urzędowy, naukowy (i inne).
7. Akty i gatunki mowy; polska etykieta językowa i polskie formy adresatywne.
8. Modalność, jej typy i formalne wykładniki.
9. Części mowy - kryteria podziału; podstawowe zróżnicowanie i sposób funkcjonowania w tekstach.
10-11. Czasownik i rzeczownik oraz ich satelity: przysłówek i przymiotnik; spójnik i przyimek.
12. Łączliwość czasownika jako klucz do opisu zdania.
13. Główne modele (typy) zdań pojedynczych. Człony zdania pojedynczego a typy zdań podrzędnych.
14-15. Zdanie a grupa składniowa. Grupy współrzędne (szeregi) i podrzędne (związki). Frazeologizacja grup składniowych.
|