Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ogólne przygotowanie psychologiczne H-OPP-FP-1S.1
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=16506
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: pisemne kolokwia zaliczeniowe
Literatura:

Limont W., (2012) Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk

Mietzel, G., & Arentewicz, J. (2008). Wprowadzenie do psychologii. GWP

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP

Rathus, S. (2004). Psychologia współczesna. Gdańsk: GWP

Sternberg, R. J. (1999). Wprowadzenie do psychologii. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Strelau J. (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3, Gdańsk: GWP

Strelau, J. (1992). Temperament i inteligencja. [w:] Tomaszewski, T. (red.). Psychologia ogólna, Warszawa: PWN

Strelau, J., & Doliński, D. (2000). Psychologia, Podręcznik akademicki, Gdańsk: GWP

Strelau, J., Doliński, D.(2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1 i 2). Gdańsk: GWP.

Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion

Tavris, C., & Wade, C. (2008). Psychologia: podejścia oraz koncepcje. Wydawnictwo Zysk i S-ka

Wosińska, W. (2004), Psychologia życia społecznego. Gdańsk: GWP

Zimbardo Philip, G., & Gerrig Richard, J. (2008). Psychologia i życie. Warszawa.

Efekty uczenia się:

Student:

01 Posługuje się pojęciami psychologicznymi dotyczącymi procesów poznawczych w kontekście procesu edukacyjnego B.1.W1.

02 Charakteryzuje psychologiczne teorie wyjaśniające uwarunkowania procesów poznawczych (percepcji, uwag, pamięci, myślenia) B.1.W1.

03 Wykazuje się wiedzą na temat psychologicznych podstaw w zakresie różnic indywidualnych ucznia (temperament, osobowość, inteligencja) B.1.W.1.

04 Posiada wiedzę z zakresu radzenia sobie ze stresem w sytuacjach szkolnych B.1.W3.

05. Zna procesy rozwojowe ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości. B.1.W2.

06. Potrafi obserwować procesy rozwojowe uczniów B.1.U1

07. Umie wskazać różnice indywidualne ucznia w rozwoju B.1.U7.

08. Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii do analizy i interpretacji radzenia sobie z trudnościami edukacyjnymi B.1. U8.

09. Wykazuje się gotowością do samorozwoju B.1.K1., B.1.K2

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium B.1.W1, B.1.W2, B.1.W3,

praca w grupie B.1.U1, B.1.U2, B.1.U3, B.1.U4, B.1.U6, B.1.U7, B.1.K1

prezentacja B.1.W2, B.1.W3 B.1.U1, B.1.U2, B.1.K2.

Zakres tematów:

1. Zajęcia wstępne – wprowadzenie w tematykę zajęć .

2. Najciekawsze mity dotyczące psychologii.

3. Wybrane procesy poznawcze (1) - spostrzeganie i uwaga

4. Wybrane procesy poznawcze (2) - uczenie się

5. Wybrane procesy poznawcze (3) - pamięć, myślenie i rozwiązywanie problemów. Procesy poznawcze – ćwiczenia

6. Inteligencja: definicje i wybrane teorie inteligencji.

7. Twórczość – definicja twórczości i procesu twórczego, cechy, którymi charakteryzują się osoby twórcze

8. Temperament i osobowość.

9. Stres i sposoby radzenia sobie.

10. Psychopatologia: charakterystyka wybranych zaburzeń (zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania)

11. Wybrane zagadnienia z psychologii społecznej: atrakcyjność interpersonalna, uprzedzenia, stereotypy, wpływ społeczny

12. Praca z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych

13. Praca z uczniami zdolnymi (typy uzdolnień i modele zdolności; rozpoznawanie i charakterystyka, uczniów zdolnych, problemy dzieci zdolnych)

15. Komunikacja społeczna. Praca z zespołem, budowanie i organizacja pracy zespołu uczniów. Reguły współdziałania. Porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych

16. Kolokwium końcowe

Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny, online wyjaśnienie, prezentacja, film, dyskusja online

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Stachyra-Sokulska 29/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0