Literatura: |
Limont W., (2012) Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk
Mietzel, G., & Arentewicz, J. (2008). Wprowadzenie do psychologii. GWP
Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP
Rathus, S. (2004). Psychologia współczesna. Gdańsk: GWP
Sternberg, R. J. (1999). Wprowadzenie do psychologii. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Strelau J. (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3, Gdańsk: GWP
Strelau, J. (1992). Temperament i inteligencja. [w:] Tomaszewski, T. (red.). Psychologia ogólna, Warszawa: PWN
Strelau, J., & Doliński, D. (2000). Psychologia, Podręcznik akademicki, Gdańsk: GWP
Strelau, J., Doliński, D.(2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1 i 2). Gdańsk: GWP.
Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion
Tavris, C., & Wade, C. (2008). Psychologia: podejścia oraz koncepcje. Wydawnictwo Zysk i S-ka
Wosińska, W. (2004), Psychologia życia społecznego. Gdańsk: GWP
Zimbardo Philip, G., & Gerrig Richard, J. (2008). Psychologia i życie. Warszawa.
|
Efekty uczenia się: |
Student:
01 Posługuje się pojęciami psychologicznymi dotyczącymi procesów poznawczych w kontekście procesu edukacyjnego B.1.W1.
02 Charakteryzuje psychologiczne teorie wyjaśniające uwarunkowania procesów poznawczych (percepcji, uwag, pamięci, myślenia) B.1.W1.
03 Wykazuje się wiedzą na temat psychologicznych podstaw w zakresie różnic indywidualnych ucznia (temperament, osobowość, inteligencja) B.1.W.1.
04 Posiada wiedzę z zakresu radzenia sobie ze stresem w sytuacjach szkolnych B.1.W3.
05. Zna procesy rozwojowe ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości. B.1.W2.
06. Potrafi obserwować procesy rozwojowe uczniów B.1.U1
07. Umie wskazać różnice indywidualne ucznia w rozwoju B.1.U7.
08. Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii do analizy i interpretacji radzenia sobie z trudnościami edukacyjnymi B.1. U8.
09. Wykazuje się gotowością do samorozwoju B.1.K1., B.1.K2
|
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium B.1.W1, B.1.W2, B.1.W3,
praca w grupie B.1.U1, B.1.U2, B.1.U3, B.1.U4, B.1.U6, B.1.U7, B.1.K1
prezentacja B.1.W2, B.1.W3 B.1.U1, B.1.U2, B.1.K2.
|
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wstępne – wprowadzenie w tematykę zajęć .
2. Najciekawsze mity dotyczące psychologii.
3. Wybrane procesy poznawcze (1) - spostrzeganie i uwaga
4. Wybrane procesy poznawcze (2) - uczenie się
5. Wybrane procesy poznawcze (3) - pamięć, myślenie i rozwiązywanie problemów. Procesy poznawcze – ćwiczenia
6. Inteligencja: definicje i wybrane teorie inteligencji.
7. Twórczość – definicja twórczości i procesu twórczego, cechy, którymi charakteryzują się osoby twórcze
8. Temperament i osobowość.
9. Stres i sposoby radzenia sobie.
10. Psychopatologia: charakterystyka wybranych zaburzeń (zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania)
11. Wybrane zagadnienia z psychologii społecznej: atrakcyjność interpersonalna, uprzedzenia, stereotypy, wpływ społeczny
12. Praca z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych
13. Praca z uczniami zdolnymi (typy uzdolnień i modele zdolności; rozpoznawanie i charakterystyka, uczniów zdolnych, problemy dzieci zdolnych)
15. Komunikacja społeczna. Praca z zespołem, budowanie i organizacja pracy zespołu uczniów. Reguły współdziałania. Porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych
16. Kolokwium końcowe
|