Wczesne średniowiecze i średniowiecze, okres nowożytny BN HA-WŚIŚON-AR-1S.5
Wykład (W)
Semestr zimowy 2024/2025
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 45 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | egzamin ustny |
Uwagi: | brak |
Literatura: |
Archeologia czasów najnowszych (= Ochrona zabytków nr 2/2017). Błaszczyk D., Buko A. (red). Początki obrządku szkieletowego na ziemiach polskich w okresie średniowiecza, Warszawa 2023 Bogdanowski J. Architektura obronna w krajobrazie Polski. Od Biskupina do Westerplatte. Warszawa- Kraków 1996. Buko A. , Archeologia Polski wczesnośredniowiecznej, Warszawa 2011 Buko A., Ceramika wczesnopolska, Wrocław 1990 Buko A. (red.), Zespół wieżowy w Stołpiu. Badania 2003-2005, Warszawa 2009. Buko A. (red.) Średniowieczny zespół rezydencjonalny na Górze Katedralnej w Chełmie, Warszawa, 2019. Dąbrowska M.: Kafle i piece kaflowe w Polsce do końca XVIII wieku, Wrocław 1987. Dulinicz M., Miejsca, które rodzą władzę (najstarsze grody słowiańskie na wschód od Wisły), [w:] Człowiek, sacrum, środowisko. Miejsca kultu we wczesnym średniowieczu. Spotkania Bytomskie IV, red. S. Moździoch, Wrocław, 2000, s. 85-99. Dulinicz M., Kształtowanie się Słowiańszczyzny Północno-Zachodniej, Warszawa, 2001. Florek M., Sandomierski ośrodek grodowo-miejski w średniowieczu, Warszawa 2005. Florek M., Wołoszyn M. (red.), The early medieval settlement complex at Czermno in the light of results from past research (-2010). An interdisciplinary perspective = Wczesnośredniowieczny zespół osadniczy w Czermnie w świetle wyników badań dawnych (do 2010). Studium interdyscyplinarne, Kraków–Leipzig–Rzeszów–Warszawa, 2016. Gruszczyńska A., Targońska A., (red.), Garncarstwo i kaflarstwo na ziemiach polskich od późnego średniowiecza do czasów współczesnych. Materiały z konferencji – Rzeszów, 21-23 IX 1993, Rzeszów 1994. Hensel W., Pazdur J.(red.), Historia kultury materialnej Polski w zarysie, t. 2- 6, Wrocław 1978-1979. Hoczyk-Siwkowa S., Małopolska północno-wschodnia w VI-X wieku. Struktury osadnicze, Lublin 1999. Hoczyk-Siwkowa S., Kotlina Chodelska we wcześniejszym średniowieczu. Studium archeologiczno-osadnicze, Lublin 2006. Kajzer L. Zamki i społeczeństwo, Łódź 1993. Kajzer L., Zamki i dwory obronne w Polsce centralnej, Warszawa 2004. Kalaga J., Ciałopalny obrządek pogrzebowy w międzyrzeczu Liwca, Bugu i Krzny we wczesnym średniowieczu, Warszawa 2006. Kalaga J., Sutiejsk gród pogranicza polsko-ruskiego z X-XIII wieku. Studium interdyscyplinarne, Warszawa-Pękowice, 2013. Kamińska J., Grodziska stożkowate śladem posiadłości rycerskich XIII-XIV wieku, Prace i Materiały Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, Seria Archeologiczna, nr 13, 1966, s. 43-78. Kara M., Najstarsze państwo Piastów – rezultat przełomu czy kontynuacji? Studium archeologiczne, Poznań 2009. Kobyliński Z. (red.), Metodyka badań archeologiczno-architektonicznych, Warszawa 1999. Kruppé J.: Garncarstwo późnośredniowieczne w Polsce, Wrocław 1981. Kurnatowska Z., Proces formowania się „państwa gnieźnieńskiego”, [w:] Civitas Schinesghe cum pertinentiis, red. W. Chudziak, Toruń, 2003, s. 33-50. Leciejewicz L., Średniowieczne miasta polskie i archeologiczne metody ich badania, [w:] Opera selecta. Z dziejów kultury średniowiecznej Polski i Europy, red. M. Rębkowski, S. Moździoch, Wrocław, 2006, s. 135-146. Nadolski A. (red.), Uzbrojenie w Polsce średniowiecznej, 1350-1450, Łódź 1990. Nowakowski A. (red.), Uzbrojenie w Polsce średniowiecznej, 1450-1500, Toruń 1998 Parczewski M., Podstawy lokalizacji pierwotnych siedzib Słowian, [w:] Archeologia o początkach Słowian. Materiały z konferencji, Kraków, 19-21 listopada 2001, red. P. Kaczanowski, M. Parczewski, Kraków, 2005, s. 65-78. Piekalski J., Od Kolonii do Krakowa. Przemiany topografii wczesnych miast. Wrocław 1999. Poleski J., Małopolska VI-X w. Studium archeologiczne, Kraków 2013 Poleski J. Wczesnośredniowieczne grody w dorzeczu Dunajca, Kraków 2004. Rozwałka A. (red.) Archeologia w mieście, miasto w archeologii. Analecta Archaeologica Ressoviensia, t. 7, 2012, s. 371-433 Rozwałka A., Niedźwiadek R., Stasiak M., Lublin wczesnośredniowieczny. Studium rozwoju przestrzennego, Warszawa 2006. Szymański W., Szeligi pod Płockiem na początku wczesnego średniowiecza, Wrocław 1967. Wołoszyn M., Między Gnieznem, Krakowem a Kijowem. Archeologia o wczesnośredniowiecznych relacjach polsko-ruskich i formowaniu polsko-ruskiego pogranicza, [w:] U źródeł Europy Środkowo-Wschodniej: pogranicze polsko-ukraińskie w perspektywie badań archeologicznych, Rzeszów, 2007, s. 177-206. Wołoszyn M., Grody Czerwieńskie i problem wschodniej granicy monarchii pierwszych Piastów. Stan i perspektywy badań, [w:] Studia nad dawną Polską, Gniezno, 2013, s. 85-116. Wołoszyn M. (red.), The early medieval settlement complex at Gródek upon the Bug River in the light of results from past research (1952-1955). Material evidence / Wczesnośredniowieczny zespół osadniczy w Gródku nad Bugiem w świetle wyników badań dawnych (1952-1955). Podstawy źródłowe, Kraków–Leipzig–Rzeszów–Warszawa, 2018. Wyrobisz A., Produkcja i obróbka szkła (od XVI w.), W: Z dziejów techniki w dawnej Polsce, Warszawa 1992, s. 311-419. Zoll-Adamikowa H., Wczesnośredniowieczny obrządek pogrzebowy a zróżnicowanie etniczne na pograniczu polsko-ruskim, [w:] Początki sąsiedztwa. . |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Student w zaawansowanym stopniu zna fakty, procesy i prawidłowości rozwoju kultury ludzkiej w średniowieczu i czasach nowożytnych na ziemiach polskich na Europy oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi: K_W03; - student zna w zaawansowanym stopniu metody analizy różnych wytworów kultury i ich interpretacji, prowadzonych na gruncie zróżnicowanych tradycji, teorii lub szkół badawczych właściwych archeologii: K_W04; Umiejętności - student umie samodzielnie dobierać źródła informacji i je oceniać, pozyskiwać i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę w rozwiązywaniu problemów z zakresu dziejów średniowiecza i okresu nowożytnego oraz antropologii historycznej i fizycznej, a także określać ich znaczenie, oddziaływanie społeczne i miejsce w procesie historyczno-kulturowym: K_U01; - student potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze, analizować je i wyciągać wnioski oraz podejmować decyzje i ponosić odpowiedzialność za skutki swoich działań: K_U02; - student potrafi samodzielnie interpretować i oceniać różne typy źródeł, dostrzegać szerokie zależności między nimi: K_U04; Kompetencje społeczne - student jest gotowy do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów oraz krytycznej oceny swojej wiedzy i samodzielnego jej pogłębiania: K_K01; - student jest gotowy do korzystania ze zdobytej wiedzy i umiejętności, jak i kompetencji językowej w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych: K_K03; |
Metody i kryteria oceniania: |
kryteria oceniania zgodne z procedurą wewnętrzną SJK WHiA |
Zakres tematów: |
- Średniowiecze i archeologia średniowiecza: terminologia, chronologia, periodyzacja, źródła. - Archeologia okresu nowożytnego: pojęcie, etapy rozwoju; tematy badawcze archeologii nowożytnej; interdyscyplinarny charakter metod archeologii nowożytnej; źródła archeologii nowożytnej i ich specyfika; - Początki średniowiecza w Europie. - Zróżnicowanie etniczne Europy Środkowej w średniowieczu; etnogeneza Słowian; wędrówki Słowian, topografia plemienna Słowiańszczyzny. - Osadnictwo: struktury osadnicze (siedlisko, osada/wieś, opole/wołość, grody i wczesne miasta); - Obrządek pogrzebowy w średniowiecznej Europie; - Podstawowe działy gospodarki w średniowieczu (rolnictwo, hodowla, rzemiosło itd.); produkcja domowa i rzemiosło wyspecjalizowane; wymiana i handel. - Pogańskie wierzenia religijne Słowian, miejsca i obiekty kultu; recepcja chrześcijaństwa i jej odbicie w źródłach archeologicznych. - Grody: geneza, chronologia, funkcja, formy. - Proces formowania się państwa polskiego w świetle źródeł archeologicznych. - Najstarsza architektura murowana na terenie Słowiańszczyzny ze szczególnym uwzględnieniem ziem polskich (geneza, chronologia, przykłady realizacji). - Archeologia miast (układy przestrzenne miast lokacyjnych; przestrzeń miejska, zabudowa, socjotopografia miasta średniowiecznego i nowożytnego); - Archeologia zespołów sakralnych i cmentarzy; - Archeologia zespołów obronnych (zamki, fortyfikacje miejskie, dwory, kościoły i klasztory obronne); - Kultura materialna (ceramika naczyniowa, kafle i piece, cegła, uzbrojenie i oporządzenie jeździeckie, wyroby szklane; plomby |
Metody dydaktyczne: |
Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 17:35 - 20:05,
sala 021 |
Marek Florek | 12/12 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Starej Humanistyki |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.