Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia ogólna MFI-NMI.PsO
Konwersatorium (KW) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Zaliczenie pisemne z treści wykładowych
Kolokwium
Praca zaliczeniowa

Uwagi: brak
Literatura:

Błaszczak, A. (2020). Czy inteligencja się liczy? Intelektualne i osobowościowe korelaty osiągnięć szkolnych. Annales UMCS.

Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli. Gdańsk: GWP.

Mietzel, G. (2009). Psychologia dla nauczycieli. Jak wykorzystać teorie psychologiczne w praktyce dydaktycznej. Gdańsk: GWP.

Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (red.) (2004). Podstawy psychologii dla studentów kierunków nauczycielskich. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Rathus, S. (2004). Psychologia współczesna. Gdańsk: GWP.

Zimbardo, P.G. (2002). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

01: Absolwent potrafi wymienić i opisać podstawowe kategorie psychologiczne służące do opisu przebiegu procesów psychicznych: poznawczych oraz emocjonalno - motywacyjnych, a także służące wyjaśnianiu różnic w funkcjonowaniu jednostki w tym obszarze. B.1.W1; K_W04, K_W05; P6U_W; P6S_WG, P6S_WK

02: Absolwent posiada wiedzę w zakresie wybranych zachowań w sytuacjach społecznych i komunikacyjnych: zna różne rodzaje zachowań z tegoż obszaru i ich uwarunkowania, a także sposoby porozumiewania się i ich wyznaczniki. B.1.W3; K_W04, K_W05; P6U_W; P6S_WG, P6S_WK

03. Absolwent zna i rozumie proces uczenia się, jego uwarunkowania oraz zróżnicowanie ze względu na czynniki sytuacyjne oraz osobowościowe. Potrafi omówić trudności w uczeniu się oraz sposoby ich przezwyciężania. Zna metody i techniki usprawniające procesy uczeniowe. B.1.W4; K_W04, K_W05; P6U_W; P6S_WG, P6S_WK

UMIEJĘTNOŚCI. Absolwent potrafi:

04. Obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania. B.1.U2.; K_U04; P6U_U; P6S_UW

05. Skutecznie i świadomie komunikować się. B.1.U3.; K_U08; P6U_U; P6S_UO

06. Porozumieć się w sytuacji konfliktowej. B.4.U4.; K_U08; P6U_U; P6S_UO

07. Rozpoznawać bariery i trudności w procesie uczenia się oraz funkcjonowaniu społecznym. B.1.U5;. K_U04; P6U_U; P6S_UW

08. Rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia uczniów. B.1.U6.; K_U04; P6U_U; P6S_UW

09. Identyfikować potrzeby ucznia ze względu jego uzdolnienia i zainteresowania. B.1.U7.; K_U04; P6U_U; P6S_UW

10. Radzić sobie ze stresem. B.1.U8; K_U08; P6U_U; P6S_UO

11. Zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego. B.1.U9; K_U09; P6U_U; P6S_UU

KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Absolwent gotów jest do:

12. Ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej. B.1.K1.; K_K01; P6U_K; P6S_KK

13. Poszukiwania nowych zasobów wzbogacających treści nauczania. B.1.K2.; K_K04; P6U_K; P6S_KR

Metody i kryteria oceniania:

W1 końcowa praca zaliczeniowa (prezentacja multimedialna), kolokwium zaliczeniowe

W2, W3 końcowa praca zaliczeniowa (prezentacja multimedialna)

U4 - U10 końcowa praca zaliczeniowa (prezentacja multimedialna), kolokwium zaliczeniowe

K12, K13 końcowa praca zaliczeniowa (prezentacja multimedialna), kolokwium zaliczeniowe

Zakres tematów:

1. Zajęcia wstępne – wprowadzenie w tematykę zajęć.

Psychologia jak odrębna nauka - definicje, związki z innymi naukami, przedmiot nauki, główne działy, cele psychologii, elementy historii dyscypliny, kierunki: strukturalizm, funkcjonalizm, współczesne kierunki w psychologii.

2. Kwestie psychologiczne a przydatność oraz zastosowanie tej nauki w pracy nauczyciela.

3. Spostrzeganie i uwaga – wrażenia, spostrzeżenia, przebieg procesu spostrzegania, funkcjonowanie wyobraźni, procesy organizujące percepcję, funkcjonowanie uwagi, podzielność oraz przerzutność uwagi, rozpraszanie uwagi. Zasady grupowania percepcyjnego. Praktycznie sposoby wykorzystania wiedzy o spostrzeganiu i uwadze w pracy nauczyciela.

4. Uczenie się – perspektywa behawiorystyczna oraz poznawcza, warunkowanie klasyczne oraz warunkowanie instrumentalne, wygaszanie, warunkowanie wyższego rzędu, praktyczne zastosowania obu rodzajów warunkowania, kary i nagrody- efektywne wykorzystanie w praktyce zawodowej, schematy podawania wzmocnień.

5. Pamięć – rodzaje pamięci, procesy pamięciowe, stadia pamięci, efekt świeżości i efekt pierwszeństwa, pamięć a hipnoza, wiarygodność wspomnień – uwarunkowania, przenoszenie informacji z pamięci krótko- do długotrwałej, sposoby zapamiętywania informacji, mnemotechniki.

6. Emocje i motywacja – definicje motywów, potrzeb, popędów i pobudek, teorie motywacji (humanistyczna i poznawcza), zjawisko dysonansu poznawczego, potrzeba osiągnięć, potrzeba afiliacji, agresja - trzy perspektywy, redukowanie agresji, motywowanie pracowników oraz uczniów, wspieranie motywacji do nauki.

7. Myślenie oraz rozwiązywanie problemów – kategoryzowanie oraz tworzenie pojęć, klasyfikowanie, porządkowanie pojęć, etapy procesu rozwiązywania problemów, metoda heurystyczna, ograniczenia w poszukiwaniu rozwiązań.

8. Inteligencja – definicje pojęcia, wybrane teorie, sposoby pomiaru oraz znaczenie różnic indywidualnych, najważniejsze testy, diagnozowanie upośledzenia umysłowego, badania nad porównaniami etnicznymi, wpływ środowiska na iloraz inteligencji.

9. Twórczość - psychologiczne koncepcje, sposoby pomiaru, związek inteligencji z twórczością, twórczość a zaburzenia psychiczne, motywacja działalności twórczej, przykłady ćwiczeń.

10. Stres – definicje zdrowia oraz stresu, kryteria zdrowia, wybrane teorie, techniki efektywnego radzenia sobie ze stresem

11. Elementy psychopatologii – charakterystyka wybranych zaburzeń (spotykanych głównie w wieku szkolnym).

12. Wprowadzenie do psychologii osobowości.

13. Podstawy psychologii społecznej – charakterystyka wybranych pojęć oraz zjawisk.

14. Podstawy psychologii międzykulturowej.

Metody dydaktyczne:

Pogadanka,

dyskusja,

metoda tekstu przewodniego,

ćwiczenia praktyczne,

objaśnienie lub wyjaśnienie

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Marlena Stradomska 8/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0