Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne kierunki badań językoznawczych H-WKBJ-RO.JF-2S.1
Wykład (W) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: praca zlecona do samodzielnego wykonania, test
Literatura:

Paveau M.-A., Sarfati G.-E., « Les grandes théories de la linguistique », Armand Colin, 2003.

Tomassone R. (dir.) « Grands repères culturels pour une langue : le français », Hachette, 2001.

Zufferey S., Moeschler J., « Initiation à la linguistique française », Armand Colin, 2010.

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk filologicznych ich najnowsze osiągnięcia i kierunki rozwoju.

na poziomie rozszerzonym pojęcia z dyscyplin właściwych kierunkowi w zakresie języków romańskich.

teorie oraz zaawansowaną metodologię i terminologię naukową właściwych dla nauk filologicznych.

powiązania nauk filologicznych z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych.

współczesne szkoły badawcze i dokonania naukowe odnoszące się do wybranej problematyki z zakresu dyscyplin właściwych kierunkowi oraz główne trendy rozwojowe w zakresie nauk filologicznych.

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI

K_U01 dokonywać właściwej selekcji, analizy informacji i integracji pochodzących z różnych źródeł oraz oceniać ich przydatność dla studiowanych języków romańskich.

K_U03 wykazać się umiejętnościami, takimi jak analiza prac innych autorów, synteza poglądów, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacja wyników, umożliwiające oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów z zakresu studiowanych dyscyplin, jak również potrafi właściwie identyfikować i analizować własne zadania związane z przygotowaniem się do wykonywania zawodu.

K_U07 porównywać różne koncepcje teoretyczne, uwzględniające nowe osiągnięcia dotyczące badań nad językiem, literaturą i kulturą krajów romańskich, przedstawić spójną argumentację z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów oraz formułować odpowiednie wnioski i tworzyć syntetyczne podsumowania, a także prowadzić dyskusję i uczestniczyć w debatach, formułować opinie krytyczne i prezentować je w różnych formach i mediach, w odniesieniu do zjawisk kulturowych studiowanego francuskiego obszaru językowego, opierając się na wiedzy naukowej z zakresu studiowanych dyscyplin naukowych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO

samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy z zakresu nauk filologicznych inspirując innych do podobnych działań w tym zakresie.

właściwego ukierunkowania swoich zainteresowań oraz określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.

Metody i kryteria oceniania:

uczestnictwo w zajęciach

ocena z zadanej pracy własnej

Zakres tematów:

1. Język, jednostka, społeczeństwo (funkcje języka, różnorodność języków).

2. Język jako przedmiot badań.

3. F. de Saussure: teoretyzacja językoznawstwa współczesnego.

4. Forma i sens.

5. Językoznawcze teorie dyskursu.

6. Językoznawcze teorie wypowiadania.

7. Tekst, organizacja tekstu, spójność tekstu.

8. Teorie pragmatyczne.

Metody dydaktyczne:

wykład objaśniający

materiały wideo

prezentacja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Marta Sobieszewska 12/13 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0