Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia nauk empirycznych ze statystyką F-K.231
Konwersatorium (KW) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: W01-03, W10, W12, U01 - U03, K01, K02 - projekt badania
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydanie nowe. Warszawa: PWN.

2. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL.

3. Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka.

4. Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B., Zechmeister, J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

K_W01. Status metodologiczny psychologii i kognitywistyki jako nauki: przedmiot, metody, cele i źródła poznania.

K_W02. Związek pomiędzy terminami teoretycznymi a obserwacyjnymi (empirycznymi).

K_W03. Przebieg procesu badawczego w naukach empirycznych (psychologia i kognitywistyka).

K_W10. Związek psychologii z innymi dyscyplinami nauki: filozofii, socjologii, kognitywistyki

K_W12. Etyczne uwarunkowania procesu badawczego w naukach empirycznych

Student potrafi:

K_U01. Dokonać samodzielnej analizy dostępnych źródeł informacji ze szczególnym ukierunkowaniem na specyfikę procesu badania empirycznego

K_U02. Przeprowadzić analizę struktury myślenia nastawionego na rozwiązanie problemu. Formułować własne problemy badawcze. Formułować i weryfikować hipotezy naukowe w oparciu o wiedzę teoretyczną oraz uzyskane wyniki w badaniach empirycznych.

K_U03. Potrafi wyszukać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje przy wykorzystaniu różnych źródeł i metod

Student jest gotowy do:

K_K01. Krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie metodycznego postępowania w naukach empirycznych oraz samokształcenia w tym obszarze.

K_K02. Przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie planowania i realizacji badań empirycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacja koncepcji badania eksperymentalnego w oparciu o pisemnie przygotowany plan eksperymentu

Zakres tematów:

1. Naukowe badanie psychologiczne jako interakcja badacz – osoba badana

2. Rozpoczynanie badań – jak znaleźć ciekawy temat?

3. Struktura procesu badawczego w badaniach empirycznych

4. Problemy i hipotezy badawcze

5. Zmienne i ich operacjonalizacja

6. Dobór próby do badań

7. Model eksperymentalny

7. Model ex post facto i jakość danych w badaniach internetowych

8. Metody psychofizjologiczne:

- badanie aktywności mózgu

- badanie aktywności mięśni, oka i skóry

Metody dydaktyczne:

Dyskusja dydaktyczna, studium przypadku, prezentacja, projekt, wykład konwersatoryjny

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 8:00 - 9:30, sala 301
Justyna Gerłowska 0/22 szczegóły
2 każdy piątek, 9:40 - 11:10, sala 301
Justyna Gerłowska 26/22 szczegóły
3 każdy piątek, 11:20 - 12:50, sala 301
Justyna Gerłowska 25/22 szczegóły
4 każdy piątek, 13:00 - 14:30, sala 301
Justyna Gerłowska 25/22 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Filozofii i Socjologii
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0