Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do językoznawstwa - przedmiot do wyboru H-WDJ-FP-1S.1
Konwersatorium (KW) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: udział w dyskusji, testy zaliczeniowe, praca z tekstem
Literatura:

1. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, wyd. drugie poprawione i uzupełnione, red. K. Polański, Wrocław 1999.

2. Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, red. E. Tabakowska, Kraków 2001.

3. T. Milewski, Językoznawstwo, Warszawa, 1967 (i wyd. następne).

4. A. Wierzbicka, O języku - dla wszystkich, Warszawa 1967.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W01: Student zna i rozumie podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa. - K_W01

W02:Student zna podobieństwa i różnice między językiem a innymi systemami znakowymi. - K_W05

W03: Student ma wiedzę na temat budowy języka (jego podsystemów i i ich elementów), tworzenia tekstów i zastosowaniach języka w różnorodnych aktach mowy. - K_W02, K_W05

W04: Student zna funkcje języka i tekstów. - K_W05

Umiejętności

U05: Student potrafi skonfrontować język z innymi systemami znakowymi. – K_U02, K_U03, K_U05

U06: Student potrafi opisywać, analizować i konfrontować elementy należące do różnych poziomów języka. - K_U03

U07: Student potrafi analizować procesy międzyludzkiej komunikacji językowej, charakteryzować sytuacje komunikacyjne. - K_U03, K_U05.

U08: Student potrafi dokonać pogłębionej analizy językowej wybranych tekstów. - K_U05

Kompetencje społeczne

K09: Student, mając podstawy wiedzy o języku, jest gotów do systematycznego jej poszerzania, śledzi najnowsze badania i dyskusje językoznawcze. - K_K01

K10: Student rozwija swoją zdolność krytycznej oceny faktów językowych (z uwzględnieniem wiarygodności źródeł). - K_K01

K11: Student jest gotów do przyjmowania aktywnej postawy wobec języka, do wykorzystywania go w pełnionych rolach społecznych z troską o zasady etyczne. - K_K03,K_08

Metody i kryteria oceniania:

udział w dyskusji, testy zaliczeniowe, praca z tekstem

Zakres tematów:

1-3. Język wśród systemów semiotycznych (pojęcie znaku, typologie znaków, systemy znakowe).

4. Langue - parole (język a jego użycia).

5. Budowa systemu językowego.

6. Podsystem fonologiczny i jego elementy.

7. Podsystem morfologiczny języka.

8. Podsystem składniowy języka.

9. Leksemy i związki frazeologiczne jako jednostki języka.

10-11. Relacje między jednostkami języka.

12-13. Język w użyciu.

14-15. Funkcje języka i tekstów.

Metody dydaktyczne:

metoda problemowa, dyskusja, praca w grupach, praca z testem, heureza, metody e-learningu

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Damian Gocół 18/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0