Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy wiedzy o Unii Europejskiej H-PWUE-H.N-1S.5
Konwersatorium (KW) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Aktywność - K03, K05
Test końcowy - W08, U08
Literatura:

J. Łaptos, W.Prażuch, A. Pytlarz, Historia Unii Europejskiej, Kraków 2003,s. 20-27, 42-47

K. Łastawski, Historia integracji europejskiej, Toruń 2006, s. 32-37, 54-77

Z. Mach, M. Natanek, Historyczny wymiar integracji europejskiej,[w:] Integracja europejska, red: K.A. Wojtaszczyk, warszawa 2011, s.59-66

J. Mikosz, Wielka Brytania wobec jedności Europejskiej [w:] Wspólnota europejska mit czy rzeczywistość, red: J. Kiwerska, Poznań, 1990, s. 91-108

J. Stefanowicz, Polityka europejska V Republiki, Warszawa 1994, s. 39-57

M. Nowaczek- Zaremba, System instytucjonalny Unii Europejskiej, [w:] Unia Europejska u progu polskiej prezydencji, red: P. Filipek, Kraków 2011, s. 43-61

A.Wierzchowska, Instytucjonalny wymiar integracji europejskiej,[w:] Integracja europejska, red: K.A. Wojtaszczyk, warszawa 2011, s.163-173

L. Graniszewski, C. Piątkowski, Grupy interesu w Unii Europejskiej, Warszawa 2004, s. 89-94

U. Kurczewska, M. Molęda-Zdziech, lobbing w Unii Europejskiej, Warszawa 2002, s. 24-31

T. Wallas, Polska w Unii Europejskiej, ,[w:] Integracja europejska, red: K.A. Wojtaszczyk, warszawa 2011, s.315-360

J. Stańczyk, Polska w procesie transformacji ustrojowej i integracji z Unią Europejską, „Studia europejskie”, 2003, nr 4(28)

Efekty uczenia się:

W1 Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu wiedzy o UE K_W08

U1 Student ma świadomość o poziomie swojej wiedzy i konieczności jej ustawicznego pogłębiania K_U08

K1 Student ma właściwe przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela historii i społeczeństwa K_K03

K2 Student ma świadomość konieczności ciągłego uzupełniania swoich umiejętności teoretycznych i praktycznych K_K05

Metody i kryteria oceniania:

system punktowy

"wejściówki"

test zaliczeniowy konwersatorium

Zakres tematów:

1-3. Model integracji? U źródeł zjednoczonej Europy (inicjatywy lat 1945-1950)

4. EFTA jako przykład trudności na drodze ku integracji

5. Rada Europejska i Rada Unii Europejskiej

6. Parlament Europejski

7. Komisja Europejska

8. Komitet Ekonomiczno-Społeczne i Komitet Regionów

9. Uwarunkowania integracji Polski z Unią Europejską

10. Europejskie systemy ochrony mniejszości narodowych

11. Wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa oraz Wspólna polityka bezpieczeństwa i obrony

12. Brexit i co dalej? Perspektywy i wyzwania (dez)integracji europejskiej

13 Unia Europejska jako wspólnota dobrobytu. Podstawy ładu gospodarczego UE

14. Jeśli nie euro, to co? Szanse i zagrożenia wynikające z przyjęcia wspólnej waluty.

15. Unia Europejska w stosunkach międzynarodowych (globalnych)

Metody dydaktyczne:

Dyskusja

Dyskusja problemowa

Metoda tekstu przewodniego

Praca na materiałach źródłowych

Wykład informacyjny

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 13:15 - 14:50, sala 321
Roman Wysocki 20/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Nowej Humanistyki
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0