Literatura: |
Pozycje zwarte i ciągłe
Mietzel, G. (2013). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP.
Rathus, S.A, (2004). Psychologia współczesna. Gdańsk: GWP.
Zimbardo, P.G., Gerring, R.J. (2017). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.
Ciccarelli, S. K., White, J. N. (2013). Psychologia. Poznań: Rebis.
Adler, R. B., Rosenfeld, L. B. i Proctor, II. R. F. (2006). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Rebis.
Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M. (1997). Psychologia społeczna.Poznań: Zysk i S-ka.
Dembo, G. (1998). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: WSziP.
Gordon, T.(1996). Wychowanie bez porażek w szkole.Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (red.) (2004). Podstawy psychologii dla studentów kierunków nauczycielskich. Kraków: Wydawnictwo
Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Vasta,R., Haith, M.M., Miller, S.A.(1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSziP.
Literatura dodatkowa:
Wiechnik, R. (2018). Zastosowanie mnemotechnik w nauce szkolnej. Lublin: Annales sekcja J.
Posłuszna J., (red.), (2017).Uczucia i emocje. Konteksty edukacyjne i artystyczne. Kraków Scriptum.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Student zna
01: podstawowe kategorie psychologiczne służące do opisu przebiegu procesów psychicznych: poznawczych oraz emocjonalno -
motywacyjnych, a także służące wyjaśnianiu różnic w funkcjonowaniu jednostki w tym obszarze. B.1.W1
02: różne rodzaje zachowań w sytuacjach społecznych i komunikacyjnych, ich uwarunkowania, a także sposoby porozumiewania się i ich
wyznaczniki. B.1.W3
03. przebieg procesu uczenia się, jego uwarunkowania oraz zróżnicowania indywidualne. Omawia trudności w uczeniu się oraz sposoby ich
przezwyciężania. B.1.W4
04. problemy związane z procesem samorozwoju nauczyciela. Zna strategie radzenia sobie z trudnościami występującymi w procesach
edukacyjnych i wychowawczych. B.1.W5
UMIEJĘTNOŚCI. Student potrafi:
05. analizować zachowania społeczne i ich uwarunkowania. B.1.U2.
06. skutecznie komunikować się, również w sytuacji konfliktowej. B.1.U3 i B.1.U4
07. rozpoznawać bariery w procesie uczenia się. B.1.U5
08. identyfikować potrzeby rozwojowe uczniów. B.1.U6.
09. planować swój rozwój zawodowy oraz radzić sobie ze stresem zawodowym. B1.U7. i B1U8
KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Absolwent gotów jest do:
12. refleksji nad własnym rozwojem zawodowym. B.1.K1
13. zastosowania posiadanej wiedzy psychologicznej do analizy procesów edukacyjnych i wychowawczych. B.1.K2
|
Zakres tematów: |
Tematyka modułu zaznajamia studenta z podstawowymi zagadnieniami specyficznymi dla psychologii ogólnej oraz innych działów psychologii:
społecznej, wychowawczej, edukacyjnej. Student zdobywa wiedzę z zakresu przebiegu procesów psychicznych angażowanych w czynnościach
uczenia się i nauczania, ich uwarunkowaniach, trudnościach i sposobach ich przezwyciężania oraz doskonalenia ze względu na osiągane cele
dydaktyczne. W ramach modułu podejmowana jest problematyka różnic indywidualnych w uczeniu się. Różnice te wyjaśnia się odwołując się
do określonych koncepcji zdolności, temperamentu i osobowości. Student zdobywa również wiedzę w obszarze zachowań społecznych,
sposobach funkcjonowania jednostki w relacjach interpersonalnych, trudnościach w tym obszarze i sposobach ich przezwyciężania. Dodatkowy
obszar wiedzy dotyczy samorozwoju nauczyciela: moduł oferuje wiedzę z zakresu samodoskonalenia, a także radzenia sobie ze stresem i
wypaleniem zawodowym. W trakcie realizacji modułu i uczestniczenia w różnych formach zajęciowych student nabywa wiele umiejętności,
które pozwalają na efektywne wykorzystanie ich w różnych sytuacjach dydaktycznych i wychowawczych.
Tematyka wykładów
1. Psychologia jako nauka o człowieku.
2. Pozytywna Dyscyplina w klasie
3. Wartości i nastawienie w pracy nauczyciela
4.Motywacja do nauki i jej brak.
5. Agresja w szkole.
6. Neuronauka i nauka czyli jak ćwiczyć mózg
8-9. Jak pracować z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
10. Jak pracować z uczniem zdolnym.
11. Problematyka stresu oraz radzenia sobie ze stresem. Stres w zawodzie nauczyciela.
12.Podstawowe zagadnienia psychologii rozwoju w kontekście pracy nauczyciela.
13.Rozwój poznawczy i zmiany rozwojowe.
14. Poznanie społeczne i relacje społeczne.
15. Podsumowanie.
|