Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przygotowanie psychologiczne do pracy w szkole H-PPSPS-HN-2S.1
Wykład (W) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=20827
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: 01 - Pisemny test zaliczeniowy
02 - Pisemny test zaliczeniowy
03 - Pisemny test zaliczeniowy
04 - Pisemny test zaliczeniowy
05 - Pisemny test zaliczeniowy

Uwagi: Zajęcia odbywają się w formie zdalnej
Literatura:

Pozycje zwarte i ciągłe

Mietzel, G. (2013). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP.

Rathus, S.A, (2004). Psychologia współczesna. Gdańsk: GWP.

Zimbardo, P.G., Gerring, R.J. (2017). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.

Ciccarelli, S. K., White, J. N. (2013). Psychologia. Poznań: Rebis.

Adler, R. B., Rosenfeld, L. B. i Proctor, II. R. F. (2006). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Rebis.

Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M. (1997). Psychologia społeczna.Poznań: Zysk i S-ka.

Dembo, G. (1998). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: WSziP.

Gordon, T.(1996). Wychowanie bez porażek w szkole.Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (red.) (2004). Podstawy psychologii dla studentów kierunków nauczycielskich. Kraków: Wydawnictwo

Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Vasta,R., Haith, M.M., Miller, S.A.(1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSziP.

Literatura dodatkowa:

Wiechnik, R. (2018). Zastosowanie mnemotechnik w nauce szkolnej. Lublin: Annales sekcja J.

Posłuszna J., (red.), (2017).Uczucia i emocje. Konteksty edukacyjne i artystyczne. Kraków Scriptum.

Efekty uczenia się:

WIEDZA: Student zna

01: podstawowe kategorie psychologiczne służące do opisu przebiegu procesów psychicznych: poznawczych oraz emocjonalno -

motywacyjnych, a także służące wyjaśnianiu różnic w funkcjonowaniu jednostki w tym obszarze. B.1.W1

02: różne rodzaje zachowań w sytuacjach społecznych i komunikacyjnych, ich uwarunkowania, a także sposoby porozumiewania się i ich

wyznaczniki. B.1.W3

03. przebieg procesu uczenia się, jego uwarunkowania oraz zróżnicowania indywidualne. Omawia trudności w uczeniu się oraz sposoby ich

przezwyciężania. B.1.W4

04. problemy związane z procesem samorozwoju nauczyciela. Zna strategie radzenia sobie z trudnościami występującymi w procesach

edukacyjnych i wychowawczych. B.1.W5

UMIEJĘTNOŚCI. Student potrafi:

05. analizować zachowania społeczne i ich uwarunkowania. B.1.U2.

06. skutecznie komunikować się, również w sytuacji konfliktowej. B.1.U3 i B.1.U4

07. rozpoznawać bariery w procesie uczenia się. B.1.U5

08. identyfikować potrzeby rozwojowe uczniów. B.1.U6.

09. planować swój rozwój zawodowy oraz radzić sobie ze stresem zawodowym. B1.U7. i B1U8

KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Absolwent gotów jest do:

12. refleksji nad własnym rozwojem zawodowym. B.1.K1

13. zastosowania posiadanej wiedzy psychologicznej do analizy procesów edukacyjnych i wychowawczych. B.1.K2

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny (pisemny test zaliczeniowy)

Zakres tematów:

Tematyka modułu zaznajamia studenta z podstawowymi zagadnieniami specyficznymi dla psychologii ogólnej oraz innych działów psychologii:

społecznej, wychowawczej, edukacyjnej. Student zdobywa wiedzę z zakresu przebiegu procesów psychicznych angażowanych w czynnościach

uczenia się i nauczania, ich uwarunkowaniach, trudnościach i sposobach ich przezwyciężania oraz doskonalenia ze względu na osiągane cele

dydaktyczne. W ramach modułu podejmowana jest problematyka różnic indywidualnych w uczeniu się. Różnice te wyjaśnia się odwołując się

do określonych koncepcji zdolności, temperamentu i osobowości. Student zdobywa również wiedzę w obszarze zachowań społecznych,

sposobach funkcjonowania jednostki w relacjach interpersonalnych, trudnościach w tym obszarze i sposobach ich przezwyciężania. Dodatkowy

obszar wiedzy dotyczy samorozwoju nauczyciela: moduł oferuje wiedzę z zakresu samodoskonalenia, a także radzenia sobie ze stresem i

wypaleniem zawodowym. W trakcie realizacji modułu i uczestniczenia w różnych formach zajęciowych student nabywa wiele umiejętności,

które pozwalają na efektywne wykorzystanie ich w różnych sytuacjach dydaktycznych i wychowawczych.

Tematyka wykładów

1. Psychologia jako nauka o człowieku.

2. Pozytywna Dyscyplina w klasie

3. Wartości i nastawienie w pracy nauczyciela

4.Motywacja do nauki i jej brak.

5. Agresja w szkole.

6. Neuronauka i nauka czyli jak ćwiczyć mózg

8-9. Jak pracować z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

10. Jak pracować z uczniem zdolnym.

11. Problematyka stresu oraz radzenia sobie ze stresem. Stres w zawodzie nauczyciela.

12.Podstawowe zagadnienia psychologii rozwoju w kontekście pracy nauczyciela.

13.Rozwój poznawczy i zmiany rozwojowe.

14. Poznanie społeczne i relacje społeczne.

15. Podsumowanie.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny, wykład problemowy, objaśnienie/wyjaśnienie, opis, film, prezentacja multimedialna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Joanna Posłuszna 8/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0