Literatura: |
1. A. Bielański, Chemia ogólna i nieorganiczna, PWN Warszawa, wyd. 6.
2. L. Pajdowski, Chemia ogólna, PWN Warszawa 1999.
3. F.A. Cotton, G. Wilkinson, P.L. Gaus, Chemia nieorganiczna. Podstawy, PWN, Warszawa 1998.
4. T. Drapała, Chemia ogólna nieorganiczna z zadaniami, SGGW, 1997.
5. L. Kolditz, Chemia nieorganiczna. PWN, Warszawa 1994
6. 7. L. Jones, P. Atkins, Chemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2004.
8. A. Śliwa (red.), Obliczenia chemiczne, PWN, Warszawa 1987.
9. Z. Galus (red.), Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1998.
10. K. Pazdro, A. Rola-Noworyta, Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej. Oficyna Edukacyjna – Krzysztof Pazdro, Warszawa 2009.
11. Z. Rzączyńska, A. Dziewulska-Kułaczkowska, M. Iwan, A. Bartyzel: Zrozumieć chemię (understanding chemistry), Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010.
12. Opracowanie zbiorowe pod redakcją W. Brzyskiej: Ćwiczenia z chemii ogólnej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1997.
13. Opracowanie zbiorowe pod redakcją Z. Rzączyńskiej i M. Iwan: Lubię chemię,Wydawnictwo UMCS, Lublin 2002.
14. Praca zbiorowa pod redakcją J. Kalembkiewicza: Chemia ogólna i nieorganiczna. Zadania i problemy.
|
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Senatu UMCS uchwałą Nr XXIV-8.4/17 z dnia 28 czerwca 2017 r., tj. od cyklu 2017/2019:
W1. Absolwent zna podstawową terminologię, nomenklaturę i symbolikę chemiczną oraz rozumie zapis reakcji chemicznych; K_W04
W2. Absolwent zna i rozumie fundamentalne pojęcia i prawa chemiczne; układ okresowy; budowę atomów i cząsteczek; chemię roztworów i podstawy obliczeń chemicznych; podstawy kinetyki i równowagi chemicznej; K_W04, K_WO5
W3. Absolwent zna podstawowe techniki i narzędzia badawcze stosowane w ramach ćwiczeń laboratoryjnych z chemii ogólnej; K_W06
W4. Absolwent zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy obowiązujące na pracowni chemii ogólnej w zakresie składowania, użytkowania i utylizacji substancji chemicznych; K_W010
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Absolwent potrafi planować i realizować proces samokształcenia się; K_U08
U2. Absolwent potrafi dostrzegać zależności pomiędzy budową substancji, a jej właściwościami fizycznymi i chemicznymi; K_U01
U3. Student potrafi wyjaśnić przebieg procesów chemicznych, zapisywać, bilansować i rozróżniać typy reakcji chemicznych oraz przewidywać ich przebieg; K_U01
U4. Absolwent potrafi wykorzystać poznane prawa i zależności w obliczeniach chemicznych; K_U01
U5. Umie planować i wykonywać proste doświadczenia chemiczne oraz wprawnie posługuje się podstawowym sprzętem laboratoryjnym; K_U03
U6.Absolwent potrafi samodzielnie zinterpretować wyniki badań i sformułować wnioski z przeprowadzonych doświadczeń; K_U01, K_U03
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Absolwent jest gotów do oceny zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych; K_K01
K2. Absolwent jest gotów do pracy samodzielnej i zespołowej oraz jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i innych; K_K02
|
Zakres tematów: |
1. Otrzymywanie heptahydratu siarczanu(VI) żelaza(II) z żelaza metalicznego.
2. Reakcje wymiany.
3. Reakcje homo- i heterogeniczne.
4. Nadtlenek wodoru jako utleniacz i reduktor.
5. Badanie wpływu pH na kierunek reakcji redox.
6. Badanie właściwości redukujących witaminy C.
7. Wyznaczanie masy molowej pierwiastka.
8. Wyznaczanie masy molowej gazów.
9. Sporządzanie wodnych roztworów elektrolitów o określonym stężeniu molowym.
10. Sporządzanie wodnych roztworów elektrolitów o określonym stężeniu procentowym.
11. Rozcieńczanie stężonego kwasu.
12. Wpływ stężenia substratów na szybkość reakcji chemicznej.
13. Wpływ temperatury na szybkość reakcji chemicznej.
14. Badanie wpływu temperatury i katalizatora na szybkość reakcji
chemicznej.
15. Wpływ katalizatora na szybkość reakcji chemicznej.
16. Autokataliza.
17. Wpływ stężenia na stan równowagi.
18. Oznaczanie stężenia kwasów i zasad przez miareczkowanie.
19. Oznaczanie zawartości kwasu salicylowego w produktach
kosmetycznych metodą miareczkowania alkalimetrycznego.
20. Wyznaczanie stałej i stopnia dysocjacji słabych elektrolitów
21. Wpływ wspólnego jonu na stopień dysocjacji słabego elektrolitu.
22. Protoliza wodnych roztworów soli.
23. Wpływ temperatury na proces protolizy.
24. Doświadczalny podział substancji na elektrolity i nieelektrolity.
25. Wpływ stężenia mocnego elektrolitu na przewodnictwo elektrolityczne i przewodnictwo molowe.
26. Wyznaczanie iloczynu rozpuszczalności metodą pomiaru
przewodnictwa.
27. Sporządzanie i badanie właściwości roztworów buforowych.
|