Literatura: |
J. Minczewski, J. Chwastowska, R. Dybczyński: Metody rozdzielania i zagęszczania, WNT, Warszawa 1973.
A.M. Anielak, Chemiczne i fizykochemiczne oczyszczanie ścieków, PWN, Warszawa 2002.
J. Namieśnik, Z. Jamrógiewicz, M. Pilarczyk, L. Torres, Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy, WNT Warszawa 2000.
Z. Witkiewicz, Podstawy chromatografii, WNT Warszawa 2000.
J. Namieśnik, Z. Jamrógiewicz, Fizykochemiczne metody kontroli zanieczyszczeń środowiska, WNT, Warszawa 1998.
W. Sczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa 2005.
|
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-18.23/18 z dnia 27 czerwca 2018 r. tj. od cyklu kształcenia 2018/2019
WIEDZA
W1. Student zna wybrane metody z zakresu separacji związków chemicznych K_W01
W2. Student zna i rozumie podstawy teoretyczne dot. separacji związków chemicznych, ma uporządkowaną wiedzę z tego zakresu K_W02
W3. Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu specyfikę metod rozdzielania związków chemicznych oraz najnowsze osiągnięcia i kierunki w tym zakresie K_W03
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę w zakresie chemii do wyjaśnienia sposobu rozdzielania związków chemicznych K_U01
U2. Student posiada umiejętność pracy samodzielnej i w grupie, potrafi kierować pracą zespołu, planować, kierować i realizować różne zadania z zakresu separacji związków chemicznych K_U05
KOMPETENCJE
K1. Student jest gotów do przewodzenia grupie i ponoszenia odpowiedzialności za nią K_K02
K2. Student jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści i uznawania znaczenia wiedzy chemicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu separacji związków chemicznych K_K03
|
Zakres tematów: |
Laboratorium obejmuje następujące zagadnienia:
rozdzielanie kobaltu i niklu metodą jonowymienną, permutacja jonów, analiza i rozdział mieszaniny naturalnych barwników organicznych metodą adsorpcyjnej chromatografii kolumnowej, chromatograficzny rozdział barwników tuszu z wykorzystaniem techniki chromatografii bibułowej, rozdział mieszaniny gazów oraz oznaczanie formaldehydu metodami spektrofotometrycznymi, jodometryczne oznaczanie zawartości SO2 w winie, ekstrakcja ciecz-ciecz (ekstrakcja związków organicznych).
|
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, eksperyment, doświadczenie
Nauczanie zdalne: prowadzący przygotowuje nagrania dotyczące wykonywanego ćwiczenia, w trakcie oglądania filmu ze studentami uzupełnia wiedzę, zadaje studentom pytania. Studenci opracowują ćwiczenia na podstawie danych podanych przez prowadzącego i wysyłają mu gotowe sprawozdania drogą mailową
|