Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka chemii - szkoła ponadpodstawowa C-NC.II1-DChSPP
Wykład (W) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

1. A. Galska-Krajewska, K. M. Pazdro, Dydaktyka chemii, PWN, Warszawa 1990.

2. A. Burewicz, H. Gulińska (redakcja), Dydaktyka chemii, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2002.

4. Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

5. Podręczniki do nauczania chemii w szkole ponadpodstawowej.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia: Zgodnie ze standardem kształcenia przygotowujacym do wykonywania zawodu nauczyciela MNiSW 2019 r. (Dz.U. 2019, p.1450)

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

W1. miejsce chemii w ramowych planach nauczania na etapie szkoły ponadpodstawowej. (D.1/E.1.W1.)

W2. podstawę programową chemii, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu na etapie szkoły ponadpodstawowej oraz ich strukturę. (D.1./E.1.W2.)

W3. integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału. (D.1/E.1.W3.)

W4. metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia – rozwiązania merytoryczne i metodyczne oraz typowe błędy uczniowskie i sposoby umożliwiające ich eliminowanie. (D.1/E.1.W6.)

W5. egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów. D.1/E.1.W11.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

U1. identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi. (D.1/E.1.U1.)

U2. przeanalizować rozkład materiału. (D.1/E.1.U2.)

U3. identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania; D.1/E.1.U3.

U4. kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy. (D.1/E.1.U5.)

U5. dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne. (D.1/E.1.U7.)

U6. merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu. (D.1/E.1.U8.)

U7. skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów. (D.1/E.1.U9.)

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

K1. adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów. (D.1/E.1.K1.)

K2. popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym. (D.1/E.1.K2.)

K3. zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej. (D.1/E.1.K3.)

K4. kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów. (D.1/E.1.K5.)

K5. rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia. (D.1/E.1.K7.)

K6. kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu. (D.1/E.1.K8.)

D.1/E.1.K7. rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;

D.1/E.1.K8. kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu;

D.1/E.1.K9. stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny, poziom zaliczenia 51%

Zakres tematów:

Realizacja wybranych zagadnień z „Podstawy programowej kształcenia ogólnego. Chemia. Szkoła ponadpodstawowa”, z uwzględnieniem trudności uczniów w opanowaniu wybranych zagadnień; sposobów aktywizowania działalności poznawczej uczniów; możliwości wykorzystania środków dydaktycznych; realizacji celów wychowawczych; rozbudzania zainteresowań chemią oraz powiązań z innymi przedmiotami. Podsumowanie i utrwalanie wiedzy uczniów oraz sprawdzanie ich osiągnięć; przygotowanie do matury i olimpiady chemicznej.

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Łukasz Szajnecki 9/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0