Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Procedury badań jakościowych F-S-308-IISUM
Konwersatorium (KW) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: K_W06: przygotowanie projektu, referowanie lektur, aktywność na kw
K_W07: aktywność na kw, przygotowanie materiałów na warsztaty
K_U04: przygotowanie materiału analitycznego na warsztaty, przygotowanie projektu
K_U06: przygotowanie projektu
K_U12: aktywność na zajęciach, praca grupowa na warsztatach
K_K02: przygotowanie projektu badawczego
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kaźmierska, Kaja, Wywiad narracyjny jako jedna z metod w badaniach biograficznych, Przegląd Socjologiczny, T. 53, [z.] 1 (2004), s. 71-96.

Kaźmierska, Kaja, Waniek, Katarzyna: Autobiograficzny wywiad narracyjny: Metoda – technika – analiza, Łódź 2020 : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

Literatura uzupełniająca:

Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2010

Łukasz Grzegorz Posłuszny, Paweł Kubicki: Trajektoria bezrobocia: rozważania teoretyczne na podstawie prac z konkursów pamiętnikarskich, s. 211–244 (DOI: 10.24425/sts.2019.126155)

Rosaline Barbour "Badania fokusowe", PWN, Warszawa 2011

Badania jakościowe. Podejścia i teorie, red. D. Jemielniak, Wyd PWN, Warszawa 2012

Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010.

Charmaz K. Teoria ugruntowana, Warszawa 2009.

Denzin N.k. i Y.S. Lincoln, Metody badań jakościowych, Warszawa 2015.

Hammersley M, Atkinson P, Metody badań terenowych, Poznań 1995.

Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.

Geertz C., Interpretacja kultur, Kraków, 2005.

Gibbs G, Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2011.

Lofland J., Snow D. i in., Analiza układów społecznych, Warszawa, 2009.

Konecki K. Studia z metodologii badań jakościowych. Warszawa 2000.

Kozienets Robert V. Netnografia. Badanie etnograficzne online, Warszawa 2012

Miles M.B., Huberman, Analiza danych jakościowych, Białystok 2000

Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2008.

Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008.

Słownik socjologii jakościowej, red. K. Konecki i P. Chomczyński, Warszawa 2012.

Efekty uczenia się:

K_W06: Posiada zaawansowaną wiedzę na temat zasad projektowania i realizacji badań społecznych oraz aplikacji ich wyników

K_W07: Zna zaawansowane metody analizy i interpretacji danych ilościowych i jakościowych

K_U04: Potrafi wykorzystać metody badań socjologicznych w procesie analizy problemów społecznych, kulturowych, politycznych,

gospodarczych

K_U06: Projektuje i realizuje badania o charakterze ilościowym i jakościowym, stosuje zróżnicowane techniki gromadzenia danych

K_U12: Posiada umiejętność pracy w projektach badawczych dla celów naukowych i praktycznych

K_K02: Jest przygotowany do przestrzegania zasad rzetelności pracy metodologicznej i zasad etyki wobec badanych osób, podmiotów

Metody i kryteria oceniania:

I) Analiza autobiograficznych wywiadów narracyjnych w projektu PREWORK - indywidualnie - 45% oceny.

Na ocenę 3.0 należy wyróżnić w analizie następujące elementy analizy wywiadu narracyjnego z projektu PREWORK na ocenę dostateczną (3,0):

I Formalna analiza tekstu:

- Wyróżnienie schematów komunikacyjnych w całości tekstu:

1) narracyjny

2) opisowy

3) argumentacyjny

- Wskazanie przymusów narracyjnych:

4) przymus kondensacji

5) przymus wchodzenia w szczegóły

6) przymus domykania formy tekstowej.

II. Strukturalna analiza tekstu:

7. Wyróżnienie jednostek narracyjnych w całym tekście

8. Konstrukcje w tle

9. Preambuła

10. Koda lub koda rozbita

Należy szukać każdego z tych elementów, jeżeli nie występuje w tekście na koniec napisać: Element X nie występuje.

2) Przeprowadzenie, transkrypcja i analiza własnego autobiograficznego wywiadu narracyjnego - 45% oceny.

3) Obecność na zajęciach 10% oceny (przy 6 obecnościach na 7 zajęć)

Zakres tematów:

1. TEMAT: Wprowadzenie do badań jakościowych

• Kiedy realizować badania jakościowe

• Elementy życia społecznego, które nadają się do badań jakościowych

• Cechy wspólne badań jakościowych

• Definicja

• Badania jakościowe a ilościowe

2. TEMAT: Wywiad narracyjny jako technika zbierania danych empirycznych - praca z tekstem

3. TEMAT: Analiza autobiograficznych wywiadów narracyjnych z projektu PREWORK (praca indywidualna)

4. TEMAT: Praca nad wspólną koncepcją badawczą

5. TEMAT: Realizacja autobiograficznych wywiadów narracyjnych

6. TEMAT: Analiza własnych autobiograficznych wywiadów narracyjnych

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem

Praca indywidualna

Praca w grupie.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Dominika Polkowska 13/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0