Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Najnowsze światowe dyskusje i teorie kreatywności F-KPS.20
Wykład (W) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: W1, egzamin, udział w dyskusji i debatach oxfordzkich
W2, egzamin, udział w dyskusji i debatach oxfordzkich
W3, egzamin, udział w dyskusji i debatach oxfordzkich
U1, egzamin, udział w dyskusji i debatach oxfordzkich
K1, egzamin, udział w dyskusji i debatach oxfordzkich

Uwagi: Zagadnienia egzaminacyjne 2025

1) „Oszczędne” rozumienie kreatywności w ujęciu Marka Runco.
2) Rozumienie kreatywności oraz kwestia złej kreatywności w ujęciu Marka A. Runco.
3) Problem złej kreatywności w ujęciu Davida Cropleya.
4) Systemowe rozumienie kreatywności w psychologicznej koncepcji Mihaly'a
5) Csikszentmihalyi’ego.
6) Czy kreatywność ma charakter celowy? Argumenty za i przeciw.
7) Współczesne stanowiska na temat kreatywności technicznej. Kreatywność techniczna a inne rodzaje kreatywności.
8) Główne nurty w polskich badaniach nad kreatywnością – ogólna charakterystyka i porównanie z badaniami zachodnimi
9) Broń masowej zagłady a problem złej kreatywności: stereotypy, możliwość interpretacji pozytywnych.
10) Richarda Floridy koncepcja klasy kreatywnej.
11) 3 T kreatywności
12) Oryginalność w twórczości - koncepcja Władysława Stróżewskiego.
13) Podobieństwa i różnice w rozumieniu kreatywności/twórczości w koncepcjach W. Stróżewskiego oraz Johna Fiske
14) Czy geniusz jest szalony? Koncepcja Deana Keitha Simontona
15) Kreatywność przestępców: przykłady oraz sposoby wykorzystania
16) Twórczość w kulturze popularnej - koncepcje Johna Fiske.
17) „Wcześniejsza” kreatywność jako limitacja kreatywności: wymiar poznawczy, afektywny i społeczny.
18) Tekst czytalny, pisalny i wytwarzalny - główne cechy, różnice, sposoby wykorzystania
19) Charakterystyka nurtu psychologicznego w polskich badaniach kreatywności; główne stanowiska, problemy i przedstawiciele.
20) Autokreacja i indywidualizm społeczny - poglądy Zygmunta Baumana.
21) Przemiany transhumanistyczne jako przykład kreatywności.
22) „Zwykła” i zaawansowana sztuczna inteligencja– istota, stosunek do kreatywności, szanse i zagrożenia (koncepcja Nicka Bostroma).
23) Koncepcja bezgranicznej kreatywności Kevina Hiltona – jej istota, uzasadnienie i sposoby wykorzystania.
24) Specyfika kreatywności technicznej według Davida Cropleya.
25) Charakterystyka nurtu filozoficznego w polskich badaniach kreatywności; główne stanowiska, problemy i przedstawiciele.
26) Charakterystyka nurtu pedagogicznego w polskich badaniach kreatywności; główne stanowiska, problemy i przedstawiciele.
27) Na czym polega metoda C4?
28) Ogólna charakterystyka problemu „złej” kreatywności. Typy złej kreatywności.
29) Zasady ekstropii a kreatywność – koncepcja Maxa More’a
30) Kreatywne” sposoby współczesnej konsumpcji (koncepcja Johna Fiske).
31) Aktywność fanów jako przykład kreatywności popularnej.
32) Istota i krytyka koncepcji 4P kreatywności, koncepcja 5P
33) Innowacja a kreatywność. Rodzaje innowacji.
34) Wartości transhumanistyczne.
35) Negatywna kreatywność a niezamierzone konsekwencje (Keith James, Aisha Taylor).

Literatura:

1, Kopciuch, Leszek. „Wartość działania kreatywnego”. W: Kreatywność w edukacji, sztuce i biznesie, red. Zdzisław J. Czarnecki, Makary K. Stasiak i Leszek Kuras, 29–40. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, 2018.

2, Kopciuch, Leszek. „Wartości związane z nowością – uwagi niesystematyczne”. W: Dylematy innowacyjności, red. Halina Rarot, 11–22.Lublin: Politechnika Lubelska, 2018.

3, Kopciuch, Leszek. Kryzysy, kreatywność i wartości. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2015.

4, Kharkhurin, Anatoliy V. „Creativity.4in1: Four-Criterion Construct of Creativity”. Creativity Research Journal 2014. Nr. 26 (3), 338–352 . DOI: 10.1080/10400419.929424

5, Runco, Mark A. „Creativity as a Dynamic, Personal, Parsimonious Process”. W: Dynamic Perspectives on Creativity. New Directions for Theory, Research, and Practice in Education, ed. by Ronald A. Beghetto, Giovanni Emanuele Corazza , „Creativity Theory and Action in Education 4”, 181-188. Cham: Springer Nature Switzerland AG, 2019. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-99163-4_10++

6, Szmidt, Krzysztof J. „Teoretyczno-badawcze nurty w polskiej kreatologii”, Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne 2018, nr 2 (7):7–43, DOI: 10.18778/2450-4491.07.0

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1, student zna w pogłębionym stopniu terminologię, stanowiska i specyfikę najnowszych badań nad kreatywnością, K_W02, K_W05

W2, student zna w pogłębionym stopniu najnowsze koncepcje człowieka jako podmiotu kreatywności, K_W03, K_W05

W3, student zna i rozumie współczesną rolę społeczną kreatywności oraz związane z nią dylematy, zwłaszcza dotyczące kwestii tzw. złej kreatywności, K_W03, K_W05, K_W07

Umiejętności:

U1, student potrafi omówić najważniejsze trendy współczesnych badań kreatywistycznych, w tym badań zagranicznych, oraz posługiwać się najnowszą terminologią kreatywistyczną, K_U01,

Kompetencje społeczne:

K1, docenia znacznie filozofii, psychologii i socjologii w formułowaniu teoretycznej i praktycznej wiedzy na temat kreatywności, K_K02

Metody i kryteria oceniania:

ocena wypowiedzi na egzaminie

stopień opanowania wiedzy na temat przedmiotu zajęć

stopień rozumienia problematyki zajęć w zakresie jej kontekstów i powiązań wewętrznych

Zakres tematów:

1, Najnowsze dyskusje na temat definicji kreatywności i jej kontekstów.

2, Rozumienie kreatywności oraz kwestia złej kreatywności w ujęciu Marka A. Runco.

3, Problem złej kreatywności w ujęciu Davida Cropleya.

4, Systemowe rozumienie kreatywności w psychologicznej koncepcji Mihaly'a

Csikszentmihalyia

5,

6, Najnowsze stanowiska na temat kreatywności technicznej.

7, Główne nurty w polskich badaniach nad kreatywnością.

Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy, analiza tekstów

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Leszek Kopciuch 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0