Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Najnowsze światowe dyskusje i teorie kreatywności F-KPS.20
Konwersatorium (KW) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: W1, egzamin, udział w dyskusji i debatach oxfordzkich
W2, egzamin, udział w dyskusji i debatach oxfordzkich
W3, egzamin, udział w dyskusji i debatach oxfordzkich
U1, egzamin, udział w dyskusji i debatach oxfordzkich
U2, udział w dyskusji i debatach oxfordzkich
U3, udział w dyskusji i debatach oxfordzkich
K1, egzamin, udział w dyskusji i debatach oxfordzkich
K2, udział w dyskusji i debatach oxfordzkich

Uwagi: brak
Literatura:

1) Florida, Richard. Narodziny klasy kreatywnej oraz jej wpływ na przeobrażenia w charakterze pracy, wypoczynku, społeczeństwa i życia codziennego. Przeł. Tomasz Krzyżanowski i Michał Penkala. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 2010, I.2, I4, s. 41-61, 82-99; IV.14, s. 256-276.

2) Władysław Stróżewski, Dialektyka twórczości, Znak, Kraków 2007, 4.1, 198-223.

3) John Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, tłum. Katarzyna Sawicka, Wyd. UJ, Kraków 2010, s. 33-49 (Codzienność), 107-131 (Teksty popularne); 146-156 (Twórczość popularna, Twórczość fanów)

4) Bauman, Zygmunt. Zindywidualizowane społeczeństwo. Przeł. Olga i Wojciech Kubińscy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008, rozdz. 2, 3, 11, dla chętnych: 14.

5) Nowak Witold. „Indywidualizm i autokreacja”. W: Twórczość, kreatywność, innowacyjność, red. Małgorzata Kuśpit, Anna Tychmanowicz, Jolanta Zdybel, 63–71. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2015.

6) Nick Bostrom, Transhumanist Values, https://nickbostrom.com/ethics/values

7) Nick Bostrom, Why I Want to be a Posthuman When I Grow Up, https://nickbostrom.com/posthuman.pdf

8) Kamil Szymański, Transhumanizm, „Kultura i Wartości” 2015, nr 13, https://journals.umcs.pl/kw/article/view/1721

9) Hołda, Artur, Anna Staszel. „Pozytywne aspekty rachunkowości kreatywnej”. W: Sprawozdawczość i rewizja finansowa –ukierunkowania ekonomiczne, społeczne i regulacyjne, red. Bronisław Micherda, 132–143. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2015.

10) Niedzielski, Piotr, Katarzyna Rychlik. Innowacje i kreatywność. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2006, s. 17-40 ("Istota innowacji i ich rodzaje").

11) The Dark Side of Creativity, ed. by David H. Cropley, Arthur J. Cropley, James C. Kaufman, Marc A. Runco. Cambridge: Cambridge University Press, 2010, rozdziały:

- Early Creativity as a Constraint on Future Achievement, Jack A. Goncalo, Lynne C. Vincent, and Pino G. Audia

- Boundless Creativity, Kevin Hilton

- So You Want to Become a Creative Genius? You Must Be Crazy! Dean Keith Simonton

-Positive Creativity and Negative Creativity (and Unintended Consequences), Keith James and Aisha Taylor

- Imagining the Bomb: Robert Oppenheimer, Nuclear Weapons, and the Assimilation of Technological Innovation

David K. Hecht

- Creativity and Crime: How Criminals Use Creativity to Succeed, Russell Eisenman

12) Bińczyk i Derra, „Studia nad nauką i technologią: tradycje, usytuowanie oraz ilustracje”, 17; Łukasz Afeltowicz, Modele, artefakty, kolektywy: praktyka badawcza w perspektywie współczesnych studiów nad nauką (Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2012).

13) Sismondo, Sergio. An Introduction to Science and Technology Studies. New York, NY: John Wiley & Sons, 2011. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:101:1-201411174891.

14) The Handbook of Science and Technology Studies, red. Ulrike Felt, Rayvon Fouché, Clark A. Miller i Laurel Smith-Doerr, 1–26. Cambridge: The MIT Press, 2017.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1, student zna w pogłębionym stopniu terminologię, stanowiska i specyfikę najnowszych badań nad kreatywnością, K_W02, K_W05

W2, student zna w pogłębionym stopniu najnowsze koncepcje człowieka jako podmiotu kreatywności, K_W03

W3, K_W05

W3, student zna i rozumie współczesną rolę społeczną kreatywności oraz związane z nią dylematy, zwłaszcza dotyczące kwestii tzw. złej kreatywności, K_W03, K_W05, K_W07

Umiejętności:

U1, student potrafi omówić najważniejsze trendy współczesnych badań kreatywistycznych, w tym badań zagranicznych, oraz posługiwać się najnowszą terminologią kreatywistyczną, K_U01,

U2, student potrafi brać efektywny i zasadny merytorycznie udział w dyskusjach dotyczących kreatywności, w tym zwłaszcza jej kontekstów najnowszych, K_U03, K_U05,

U3, student potrafi sprawnie uczestniczyć w pracy grupowej, także w zakresie bycia jej liderem, K_U06, K_U07

Kompetencje społeczne:

K1, docenia znacznie filozofii, psychologii i socjologii w formułowaniu teoretycznej i praktycznej wiedzy na temat kreatywności, K_K02

K2, rozumie wagę ustawicznego kształcenia własnych umiejętności oraz powiększania posiadanej przez siebie wiedzy w zakresie kreatywności, K_K01

Metody i kryteria oceniania:

ocena udziału w dyskusji

ocena stopnia znajomości tekstów źródłowych i opracowań

ocena udziału w debacie oxfordzkiej

Zakres tematów:

1, Wprowadzenie merytoryczne, zasady organizacyjne.

2, Koncepcja kreatywności według Richarda Floridy.

3, Oryginalność w twórczości - koncepcja Władysława Stróżewskieo.

4, Twórczość w kulturze popularnej - koncepcje Johna Fiske.

5, Indywidualizm społeczny - poglądy Zygmunta Baumana.

6, Teksty popularne - ćwiczenia praktyczne

7, Transhumanizm a kreatywność: możliwości i ograniczenia.

8, Ciemna strona kreatywności, przegląd stanowisk w literaturze zagranicznej 1.

9, Ciemna strona kreatywności, przegląd stanowisk w literaturze zagranicznej 2.

10, Debata oxfordzka 1: Kreatywność nie może być zła.

11, Społeczne rozumienie kreatywności: M. Csíkszentmihályi

13, Kreatywność w życiu ekonomicznym, innowacyjność a kreatywność.

12, Kreatywność techniczna/Science and Technology Studies, Social Construction of Technology.

14, Przegląd najnowszych dyskusji na temat kreatywność w literaturze polskojęzycznej.

15, Debata oxfordzka 2.

Metody dydaktyczne:

dyskusja, analiza tekstów, wykład problemowy, debata oxfordzka, drobne wypowiedzi pisemne

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Leszek Kopciuch 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-f5e494f9d (2025-04-10)