Literatura: |
1) Florida, Richard. Narodziny klasy kreatywnej oraz jej wpływ na przeobrażenia w charakterze pracy, wypoczynku, społeczeństwa i życia codziennego. Przeł. Tomasz Krzyżanowski i Michał Penkala. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 2010, I.2, I4, s. 41-61, 82-99; IV.14, s. 256-276.
2) Władysław Stróżewski, Dialektyka twórczości, Znak, Kraków 2007, 4.1, 198-223.
3) John Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, tłum. Katarzyna Sawicka, Wyd. UJ, Kraków 2010, s. 33-49 (Codzienność), 107-131 (Teksty popularne); 146-156 (Twórczość popularna, Twórczość fanów)
4) Bauman, Zygmunt. Zindywidualizowane społeczeństwo. Przeł. Olga i Wojciech Kubińscy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008, rozdz. 2, 3, 11, dla chętnych: 14.
5) Nowak Witold. „Indywidualizm i autokreacja”. W: Twórczość, kreatywność, innowacyjność, red. Małgorzata Kuśpit, Anna Tychmanowicz, Jolanta Zdybel, 63–71. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2015.
6) Nick Bostrom, Transhumanist Values, https://nickbostrom.com/ethics/values
7) Nick Bostrom, Why I Want to be a Posthuman When I Grow Up, https://nickbostrom.com/posthuman.pdf
8) Kamil Szymański, Transhumanizm, „Kultura i Wartości” 2015, nr 13, https://journals.umcs.pl/kw/article/view/1721
9) Hołda, Artur, Anna Staszel. „Pozytywne aspekty rachunkowości kreatywnej”. W: Sprawozdawczość i rewizja finansowa –ukierunkowania ekonomiczne, społeczne i regulacyjne, red. Bronisław Micherda, 132–143. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2015.
10) Niedzielski, Piotr, Katarzyna Rychlik. Innowacje i kreatywność. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2006, s. 17-40 ("Istota innowacji i ich rodzaje").
11) The Dark Side of Creativity, ed. by David H. Cropley, Arthur J. Cropley, James C. Kaufman, Marc A. Runco. Cambridge: Cambridge University Press, 2010, rozdziały:
- Early Creativity as a Constraint on Future Achievement, Jack A. Goncalo, Lynne C. Vincent, and Pino G. Audia
- Boundless Creativity, Kevin Hilton
- So You Want to Become a Creative Genius? You Must Be Crazy! Dean Keith Simonton
-Positive Creativity and Negative Creativity (and Unintended Consequences), Keith James and Aisha Taylor
- Imagining the Bomb: Robert Oppenheimer, Nuclear Weapons, and the Assimilation of Technological Innovation
David K. Hecht
- Creativity and Crime: How Criminals Use Creativity to Succeed, Russell Eisenman
12) Bińczyk i Derra, „Studia nad nauką i technologią: tradycje, usytuowanie oraz ilustracje”, 17; Łukasz Afeltowicz, Modele, artefakty, kolektywy: praktyka badawcza w perspektywie współczesnych studiów nad nauką (Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2012).
13) Sismondo, Sergio. An Introduction to Science and Technology Studies. New York, NY: John Wiley & Sons, 2011. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:101:1-201411174891.
14) The Handbook of Science and Technology Studies, red. Ulrike Felt, Rayvon Fouché, Clark A. Miller i Laurel Smith-Doerr, 1–26. Cambridge: The MIT Press, 2017.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
W1, student zna w pogłębionym stopniu terminologię, stanowiska i specyfikę najnowszych badań nad kreatywnością, K_W02, K_W05
W2, student zna w pogłębionym stopniu najnowsze koncepcje człowieka jako podmiotu kreatywności, K_W03
W3, K_W05
W3, student zna i rozumie współczesną rolę społeczną kreatywności oraz związane z nią dylematy, zwłaszcza dotyczące kwestii tzw. złej kreatywności, K_W03, K_W05, K_W07
Umiejętności:
U1, student potrafi omówić najważniejsze trendy współczesnych badań kreatywistycznych, w tym badań zagranicznych, oraz posługiwać się najnowszą terminologią kreatywistyczną, K_U01,
U2, student potrafi brać efektywny i zasadny merytorycznie udział w dyskusjach dotyczących kreatywności, w tym zwłaszcza jej kontekstów najnowszych, K_U03, K_U05,
U3, student potrafi sprawnie uczestniczyć w pracy grupowej, także w zakresie bycia jej liderem, K_U06, K_U07
Kompetencje społeczne:
K1, docenia znacznie filozofii, psychologii i socjologii w formułowaniu teoretycznej i praktycznej wiedzy na temat kreatywności, K_K02
K2, rozumie wagę ustawicznego kształcenia własnych umiejętności oraz powiększania posiadanej przez siebie wiedzy w zakresie kreatywności, K_K01
|
Zakres tematów: |
1, Wprowadzenie merytoryczne, zasady organizacyjne.
2, Koncepcja kreatywności według Richarda Floridy.
3, Oryginalność w twórczości - koncepcja Władysława Stróżewskieo.
4, Twórczość w kulturze popularnej - koncepcje Johna Fiske.
5, Indywidualizm społeczny - poglądy Zygmunta Baumana.
6, Teksty popularne - ćwiczenia praktyczne
7, Transhumanizm a kreatywność: możliwości i ograniczenia.
8, Ciemna strona kreatywności, przegląd stanowisk w literaturze zagranicznej 1.
9, Ciemna strona kreatywności, przegląd stanowisk w literaturze zagranicznej 2.
10, Debata oxfordzka 1: Kreatywność nie może być zła.
11, Społeczne rozumienie kreatywności: M. Csíkszentmihályi
13, Kreatywność w życiu ekonomicznym, innowacyjność a kreatywność.
12, Kreatywność techniczna/Science and Technology Studies, Social Construction of Technology.
14, Przegląd najnowszych dyskusji na temat kreatywność w literaturze polskojęzycznej.
15, Debata oxfordzka 2.
|