Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia kreatywności F-KPS.22
Wykład (W) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: W1 - egzamin
W2 - egzamin
W3 - egzamin
U1 - egzamin
U2 - egzamin
U3 - egzamin
K1 - egzamin
K2 - egzamin
K3 - egzamin
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Dewey John, Jak myślimy?, przeł. Zofia Bastgenówna, Kraków 2024.

2. Fichte Johann, G., Powołanie człowieka, przeł. Adam Zieleńczyk, Kraków 2023.

3. Fromm Erich, Anatomia ludzkiej destrukcyjności, Poznań 2024.

4. Linton Ralph, Kulturowe podstawy osobowości, przeł. Jakub Filas, Kraków 2024.

5. Scheler Max, Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, przeł. Stanisław Czerniak, Adam Węgrzecki, Warszawa 1987.

Literatura uzupełniająca

1. Cioran Emil, Zarys rozkładu, przeł. Magdalena Kowalska, Warszawa 2015.

2. Darwin Karol, O pochodzeniu człowieka, przeł. M. Ilecki, Kraków 2024.

3. Ledoux Joseph, E. Cztery rodzaje istnienia. Nowa koncepcja człowieka, przeł. Anna Binder, Kraków 2024.

4. Ouaknin Marc-Alain, Tajemnice kabały, przeł. Krystyna i Krzysztof Pruscy, Warszawa 2006.

5. Raport – Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów PISA 2022.

6. Raport – Główne wyniki międzynarodowego badania umiejętności dorosłych PIAAC 2023.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Absolwent zna i rozumie:

W1: proces kształtowania się refleksji na temat człowieka i motywacji jego działań. K_W01

W2: interdyscyplinarny charakter badań antropologicznych oraz stosowaną w nich terminologię i metody. K_W02

W3: zależności między działaniami kreatywnymi a procesami zmian społecznych oraz wynikające z nich pozytywne i negatywne konsekwencje. K_W05, K_W07

Umiejętności:

Absolwent potrafi:

U1: rozpoznać i krytycznie analizować zagadnienia dotyczące podmiotowych uwarunkowań działań kreatywnych oraz ich społecznych konsekwencji. K_U01

U2: w sposób komunikatywny formułować wypowiedź ustną na temat podmiotowych uwarunkowań działań kreatywnych i ich konsekwencji, stosując fachową terminologię zarówno podczas dyskusji jak i publicznych wystąpień. K_U03, K_U04, K_U05

U3: krytycznie oceniać stanowiska i argumenty formułowane podczas dyskusji na temat podmiotowych uwarunkowań działań kreatywnych oraz proponować rozwiązania pojawiających się problemów. K_U01, K_U05

Kompetencje społeczne:

Absolwent jest gotów do:

K1: samodzielnego i ustawicznego poszerzania swojej wiedzy dotyczącej podmiotowych uwarunkowań działań kreatywnych i ich konsekwencji dla życia społecznego oraz do samodzielnego, a także przy współpracy z ekspertami, rozwiązywania problemów wynikających z poszerzania zakresu tej wiedzy. K_K01

K2: wykorzystywania zdobytej wiedzy i umiejętności do wyjaśniania motywacji i uwarunkowań kreatywnych działań człowieka oraz propagowania postawy twórczej w kontekście rozwoju społecznego. K_K02

K3: odpowiedzialnego inicjowania działań dotyczących wspierania kreatywności przy uwzględnieniu pożytku publicznego. K_K03, K_K04

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny

Ocena zależna od stopnia opanowania zakresu tematycznego przedmiotu (wykład i ćwiczenia).

Zakres tematów:

1. Od filozofii człowieka do antropologii (rys historyczny).

2. Człowiek jako przedmiot badań antropologii. Terminologia, uzasadnienie potrzeby badań antropologicznych.

3. Antropologia a inne dyscypliny naukowe zajmujące się człowiekiem i jego aktywnością.

4. Cechy osobowe a kreatywność – psychologiczne uwarunkowania działania kreatywnego.

5. Osoba kreatywna w kontekście zalet i wad. Twórczość jako ponadprzeciętna aktywność, forma terapii, czy efekt zaburzeń psychicznych?

6. Rozumieć, czy działać? – uwarunkowania społeczno-ekonomiczne.

7. Od bycia kimś do bycia w projekcie. Kreatywność planowana.

8. Aktywność versus bierność twórcza.

9. Wiedza a myślenie – rozumienie i działanie kreatywne w kontekście procesu wychowania oraz życia dorosłego (ujęcie socjologiczne).

10. Myślenie pragmatyczne.

11. Kreatywność jako przekraczanie granic mentalnych.

12. Powołanie człowieka – ujęcie filozoficzne.

13. Od myśliwego do myśliciela – ewolucyjne i społeczne uwarunkowania kreatywności.

14. Kulturowe uwarunkowania kreatywności.

15. Typy idealne a działanie kreatywne.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia on-line MS Teams

wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, dyskusja

konsultacje

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Andrzej Ostrowski 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0