Literatura: |
Marcin Lubaś. Odtwarzanie czy zmiana? Zarys nowej problematyzacji zjawisk i procesów kulturowych, s. 60-89.
i inne
Robert Deliege, Historia antropologii, Wyd. Oficyna Naukowa, Warszawa 2011, s. 14 – 49.
Anna Maj, Ewolucja inteligencji i jej badania, w:”Ethos”, 36 (2023), nr 3, s. 177-203.
D. MacCannell, Kultura biała, (w:) Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, red. m. Kempny, Wyd. PWN, Warszawa 2004, s. 281 – 401.
E. Said, Orientalizm, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2005.
A. Mbembe, Polityka wrogości, Nekropolityka, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2018.
J. Kieniewicz, Od ekspansji do dominacji, Wyd. Czytelnik, Waszawa 1996, s. 203 – 299.
F. Fanon, Wyklęty lud ziemi, Wyd. PIW, Warszawa 1985, s. 5 – 71.
D. Graeber, Dług. Pierwsze pięć tysięcy lat, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa 2024, s. 453 – 479.
Bronisław Malinowski, „Argonauci Zachodniego Pacyfiku”, Wyd. PWN, Warszawa 1981, fragmenty.
V. Turner, „Proces rytualny”, Wyd. PIW, Warszawa 2010, s. 115 – 142.
A. Kawalec, „Osoba i Nexus”, Wyd. KUL, Lublin 2016, fragmenty.
C. Levi - Strauss, „Myśl nieoswojona”, Wyd KR, Warszawa 2001, fragmenty.
Tim Inglod, „Splatać otwarty świat”, Wyd. Instytut Architektury, Kraków 2018. Fragmenty.
red J. Kowalewski, Olsztyn 2008, „Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec materialności”, fragmenty.
A. Appadurai, Nowoczesność bez granic, Kulturowe ramy nowoczesności, fragmenty.
P.Wiatr, W cieniu posthistorii, Toruń 2018, s. 271- 262.
V. Flusser, Kultura pisma, Wyd. Aletheia, Warszawa 2028. fragmenty.
D. Graeber, „Dług. Pierwsze pięć tysięcy lat. Wyd. Krytyki politycznej”, Warszawa 2024, fragmenty.
Tim Jackson, „Postwzrost. Życie po kapitalizmie” , Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2021, fragmenty.
Ewa Bińczyk, „Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu”, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018 | Warszawa 2018, : Wydawnictwo Naukowe PWN, fragmenty.
Roch Sulima, „Antropologia codzienności”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000, fragmenty.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
Absolwent zna i rozumie:
W1: proces kształtowania się refleksji na temat człowieka i motywacji jego działań. K_W01
W2: interdyscyplinarny charakter badań antropologicznych oraz stosowaną w nich terminologię i metody. K_W02
W3: zależności między działaniami kreatywnymi a procesami zmian społecznych oraz wynikające z nich pozytywne i negatywne konsekwencje. K_W05, K_W07
Umiejętności:
Absolwent potrafi:
U1: rozpoznać i krytycznie analizować zagadnienia dotyczące podmiotowych uwarunkowań działań kreatywnych oraz ich społecznych konsekwencji. K_U01
U2: w sposób komunikatywny formułować wypowiedź ustną na temat podmiotowych uwarunkowań działań kreatywnych i ich konsekwencji, stosując fachową terminologię zarówno podczas dyskusji jak i publicznych wystąpień. K_U03, K_U04, K_U05
U3: krytycznie oceniać stanowiska i argumenty formułowane podczas dyskusji na temat podmiotowych uwarunkowań działań kreatywnych oraz proponować rozwiązania pojawiających się problemów. K_U01, K_U05
Kompetencje społeczne:
Absolwent jest gotów do:
K1: samodzielnego i ustawicznego poszerzania swojej wiedzy dotyczącej podmiotowych uwarunkowań działań kreatywnych i ich konsekwencji dla życia społecznego oraz do samodzielnego, a także przy współpracy z ekspertami, rozwiązywania problemów wynikających z poszerzania zakresu tej wiedzy. K_K01
K2: wykorzystywania zdobytej wiedzy i umiejętności do wyjaśniania motywacji i uwarunkowań kreatywnych działań człowieka oraz propagowania postawy twórczej w kontekście rozwoju społecznego. K_K02
K3: odpowiedzialnego inicjowania działań dotyczących wspierania kreatywności przy uwzględnieniu pożytku publicznego. K_K03, K_K04
|