Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia kreatywności F-KPS.22
Konwersatorium (KW) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: W1 - aktywność na zajęciach
W2 - aktywność na zajęciach
W3 - aktywność na zajęciach
U1 - aktywność na zajęciach
U2 - aktywność na zajęciach
U3 - aktywność na zajęciach
K1 - aktywność na zajęciach
K2 - aktywność na zajęciach
K3 - aktywność na zajęciach
Uwagi: brak
Literatura:

Marcin Lubaś. Odtwarzanie czy zmiana? Zarys nowej problematyzacji zjawisk i procesów kulturowych, s. 60-89.

i inne

Robert Deliege, Historia antropologii, Wyd. Oficyna Naukowa, Warszawa 2011, s. 14 – 49.

Anna Maj, Ewolucja inteligencji i jej badania, w:”Ethos”, 36 (2023), nr 3, s. 177-203.

D. MacCannell, Kultura biała, (w:) Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, red. m. Kempny, Wyd. PWN, Warszawa 2004, s. 281 – 401.

E. Said, Orientalizm, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2005.

A. Mbembe, Polityka wrogości, Nekropolityka, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2018.

J. Kieniewicz, Od ekspansji do dominacji, Wyd. Czytelnik, Waszawa 1996, s. 203 – 299.

F. Fanon, Wyklęty lud ziemi, Wyd. PIW, Warszawa 1985, s. 5 – 71.

D. Graeber, Dług. Pierwsze pięć tysięcy lat, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa 2024, s. 453 – 479.

Bronisław Malinowski, „Argonauci Zachodniego Pacyfiku”, Wyd. PWN, Warszawa 1981, fragmenty.

V. Turner, „Proces rytualny”, Wyd. PIW, Warszawa 2010, s. 115 – 142.

A. Kawalec, „Osoba i Nexus”, Wyd. KUL, Lublin 2016, fragmenty.

C. Levi - Strauss, „Myśl nieoswojona”, Wyd KR, Warszawa 2001, fragmenty.

Tim Inglod, „Splatać otwarty świat”, Wyd. Instytut Architektury, Kraków 2018. Fragmenty.

red J. Kowalewski, Olsztyn 2008, „Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec materialności”, fragmenty.

A. Appadurai, Nowoczesność bez granic, Kulturowe ramy nowoczesności, fragmenty.

P.Wiatr, W cieniu posthistorii, Toruń 2018, s. 271- 262.

V. Flusser, Kultura pisma, Wyd. Aletheia, Warszawa 2028. fragmenty.

D. Graeber, „Dług. Pierwsze pięć tysięcy lat. Wyd. Krytyki politycznej”, Warszawa 2024, fragmenty.

Tim Jackson, „Postwzrost. Życie po kapitalizmie” , Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2021, fragmenty.

Ewa Bińczyk, „Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu”, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018 | Warszawa 2018, : Wydawnictwo Naukowe PWN, fragmenty.

Roch Sulima, „Antropologia codzienności”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000, fragmenty.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Absolwent zna i rozumie:

W1: proces kształtowania się refleksji na temat człowieka i motywacji jego działań. K_W01

W2: interdyscyplinarny charakter badań antropologicznych oraz stosowaną w nich terminologię i metody. K_W02

W3: zależności między działaniami kreatywnymi a procesami zmian społecznych oraz wynikające z nich pozytywne i negatywne konsekwencje. K_W05, K_W07

Umiejętności:

Absolwent potrafi:

U1: rozpoznać i krytycznie analizować zagadnienia dotyczące podmiotowych uwarunkowań działań kreatywnych oraz ich społecznych konsekwencji. K_U01

U2: w sposób komunikatywny formułować wypowiedź ustną na temat podmiotowych uwarunkowań działań kreatywnych i ich konsekwencji, stosując fachową terminologię zarówno podczas dyskusji jak i publicznych wystąpień. K_U03, K_U04, K_U05

U3: krytycznie oceniać stanowiska i argumenty formułowane podczas dyskusji na temat podmiotowych uwarunkowań działań kreatywnych oraz proponować rozwiązania pojawiających się problemów. K_U01, K_U05

Kompetencje społeczne:

Absolwent jest gotów do:

K1: samodzielnego i ustawicznego poszerzania swojej wiedzy dotyczącej podmiotowych uwarunkowań działań kreatywnych i ich konsekwencji dla życia społecznego oraz do samodzielnego, a także przy współpracy z ekspertami, rozwiązywania problemów wynikających z poszerzania zakresu tej wiedzy. K_K01

K2: wykorzystywania zdobytej wiedzy i umiejętności do wyjaśniania motywacji i uwarunkowań kreatywnych działań człowieka oraz propagowania postawy twórczej w kontekście rozwoju społecznego. K_K02

K3: odpowiedzialnego inicjowania działań dotyczących wspierania kreatywności przy uwzględnieniu pożytku publicznego. K_K03, K_K04

Metody i kryteria oceniania:

akrywność na zajęciach, praca pisemna

Zakres tematów:

1. Wstęp – zajęcia pierwsze

2. Antropologia kreatywności. Podstawowe pojęcia i problemy.

3. Ewolucjonizm

4. Kolonializm/dekolonizacja

5. Funkcjonalizm (Malinowski, Alfred Radcliffe- Brown).

6. Symbolizm i Victor Turner (liminalność i stan przejścia)

7. Alfred Gell (twórca, sztuka, działanie)

8. Strukturalizm i Claude Levi – Strauss (bricoleur).

9. Tim Ingold (materialność świata).

10. Globalizacja i Arjun Appadurai (imaginarium)

11. Flusser i telefon

12. Feminizm

13. David Graeber. Dług.

14. Antropocen.

15. Antropologia codzienności

Podsumowanie

Metody dydaktyczne:

praca z tekstem, dyskusja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Edyta Barańska 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0