Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedeutologia PS-PPW.MSII.1
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=31620
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: W1, W2 - kolokwium
U1, U2, - kolokwium
K1- aktywność
Uwagi: brak
Literatura:

1. Cęcelek, G. (2023). Wokół podstawowych zagadnień pedeutologii. Warszawa: Difin sp. z o. o.

2. Korczyński, Stanisław (2014). Stres w pracy zawodowej nauczyciela. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

3. Madalińska-Michalak, J. (2021). Pedeutologia. Prawno-etyczne podstawy zawodu nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

4. Madalińska Michalak, J., Góralska, R. (2012). Kompetencje emocjonalne nauczyciela. Warszawa: ABC a Wolters Kluwer business.

5. Sęk, H. (red). (2006). Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie. Warszawa: WN PWN.

6. Szempruch, J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Efekty uczenia się:

W1.Absolwent/ka zna i rozumie specyfikę pedeutologii jako subdyscypliny pedagogiki, ma wiedzę na temat miejsca i znaczenia pedeutologii, jej powiązań z subdyscyplinami pedagogicznymi oraz innymi naukami. K_W01, A1.W3

W2. Absolwent/ka zna i rozumie specyfikę zawodu nauczyciela w perspektywie profesjologicznej oraz przebieg procesu kształtowania się subiektywnej roli nauczyciela i jej wieloaspektowe uwarunkowania. K_W02 , K_W19, A1.W3, A2.W3

U1.Absolwent/ka potrafi formułować i analizować problemy odnoszące się do zawodu nauczyciela, odwołując się do wiedzy z zakresu pedagogiki i innych nauk społecznych. K_U01, A1.U2, A1.U4

U2. Absolwent/ka potrafi wypowiadać się na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedeutologicznych, odwołując się do wiedzy oraz własnych przemyśleń. K_U01, K_U15, A1.U1, A1.U2

K1.Absolwent/ka jest gotów/gotowa do krytycznej oceny rozważań na temat nauczycieli jako grupy zawodowej oraz do autorefleksji w zakresie planowanego rozwoju zawodowego. K_K01, K_K05, A1.K2

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium - minimum 51%punktów

Zakres tematów:

1. Pedeutologia jako subdysyplina pedagogiczna. Zakresy zainteresowań, przedmiot badań i podejście do badań. Rozwój pedeutologii jako nauki, jej powiązania z innymi subdyscyplinami pedagogicznymi i naukami humanistycznymi i społecznymi.

2. Ewolucja zawodu nauczyciela w ujęciu historycznym.

3. Rola nauczyciela w różnych modelach szkoły współczesnej.

4. Rozwój zawodowy a kształcenie, dokształcanie i doskonalenie nauczycieli. Stopnie awansu zawodowego.

5. Osobowość nauczyciela w poglądach wybranych pedagogów.

6. Wypalenie zawodowego u nauczycieli.

7. Zdrowie psychiczne nauczyciela – warsztat dbania o siebie.

Metody dydaktyczne:

praca z tekstem, pogadanka, burza mózgów

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Samujło 35/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Samujło 32/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0