Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedeutologia PS-PPW.MSII.1
Wykład (W) Semestr letni 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=31102
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: W2 - egzamin pisemny
W3 - egzamin pisemny
U1, U2 - egzamin pisemny
Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: WAiP.

2. Pankowska D. (2010), Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

3. Pankowska, D., Sokołowska-Dzioba, T. (2015). Skuteczna edukacja szkolna w kontekście zadań nauczyciela-wychowawcy. Lublin: Wydawnictwo UMCS .

4. Rubacha, K. (2000). Pełnienie roli nauczyciela a realizacja zadań rozwojowych w okresie wczesnej dorosłości. Toruń:Wydawnictwo UMK.

5. Szempruch, J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczni-pragmatyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Literatura dodatkowa

1. Madalińska-Michalak, J. (2021). Pedeutologia. Prawno-etyczne podstawy zawodu nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

2. Madalińska Michalak, J., Góralska, R. (2012). Kompetencje emocjonalne nauczyciela. Warszawa: ABC a Wolters Kluwer business.

Efekty uczenia się:

W2. Absolwent/ka zna i rozumie specyfikę zawodu nauczyciela w perspektywie profesjologicznej oraz przebieg procesu kształtowania się subiektywnej roli nauczyciela i jej wieloaspektowe uwarunkowania. K_W02 , K_W19, A1.W3, A2.W3

W3. Absolwent/ka ma świadomość konieczności i możliwości ewolucji roli zawodowej nauczyciela w kontekście przemian społecznych i wyzwań współczesności.K_W02, K_W19,A1.W1, A1.W3

U1.Absolwent/ka potrafi formułować i analizować problemy odnoszące się do zawodu nauczyciela, odwołując się do wiedzy z zakresu pedagogiki i innych nauk społecznych. K_U01, A1.U2, A1.U4

U2. Absolwent/ka potrafi wypowiadać się na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedeutologicznych, odwołując się do wiedzy oraz własnych przemyśleń. K_U01, K_U15, A1.U1, A1.U2

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

Wiedza i jej rozumienie. Umiejętność odnoszenia wiedzy do rzeczywistości i własnych doświadczeń. Samodzielność myślenia.

Metody:

Egzamin pisemny.

Zakres tematów:

1. Zawód nauczyciela w perspektywie profesjologicznej oraz w świetle teorii roli społecznej.

2. Rola przepisana. Wymagania roli – oczekiwania społeczne. Dylematy i ambiwalencje roli zawodowej nauczyciela i ich skutki.

3. Stres w zawodzie nauczyciela jako istotny aspekt psychologicznej trudności roli.

4. Rola subiektywna. Tworzenie własnej koncepcji roli – pytania podstawowe.

5. Ukryty program nauczyciela w kontekście ukrytego programu szkoły a funkcjonowanie w roli.

6. Ukryty program nauczyciela a utrwalenia stereotypów płci w rzeczywistości edukacyjnej.

7. Podmiotowe uwarunkowania pełnienia roli zawodowej nauczyciela - znaczenie wybranych czynników osobowościowych..

8..Rola pełniona/wykonywana i jej instytucjonalne uwarunkowania.

9. Znaczenie empatii w budowaniu relacji z uczniami i rodzicami dzieci.

10.Pełnienie roli nauczyciela w ujęciu edukacyjnej analizy transakcyjnej.

11.Sukces nauczyciela i jego uwarunkowania.

12.Nauczyciel jako podmiot i przedmiot badań pedeutologicznych.

13.Samopoznanie i samoświadomość a samodoskonalenie.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny, konwersatoryjny, ćwiczenia praktyczne.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Dorota Pankowska 64/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0