Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Usprawnianie wzroku PS-PES.MSVIII.6STP
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=31002
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: W1,2,3 - Kolokwium pisemne
U1 - Indywidualny program usprawniania widzenia dla dziecka słabowidzącego
U2 - Analiza indywidualnych przypadków
U3 - Analiza indywidualnych przypadków, Udział w dyskusji
K1,2 - Udział w dyskusji
Uwagi: brak
Literatura:

Literatura obowiązkowa

Pozycje zwarte i ciągłe

1. Białoskórska, J. (1997). Diagnoza i usprawnianie funkcjonowania wzrokowego w pierwszym roku życia dziecka. W: Rewalidacja nr 1, Warszawa, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej MEN.

2. Czerwińska, K. (2006). Wpływ stymulacji na rozwój widzenia u dzieci z niepełnosprawnością wzrokową pochodzenia mózgowego w wieku 0-6 lat. W: Człowiek, niepełnosprawność, społeczeństwo, nr 2 (4) 2006. Warszawa ,APS.

3. Ćwiczenia stymulujące wzrok. Podręcznik do pracy z głuchoniewidomymi niemowlętami, małymi dziećmi i dziećmi w wieku przedszkolnym. (1995). Warszawa, TPG.

4. Fellows, R.R, Leguire, L.E, Rogers, G.L, Brenner, D.L. (1991). Teoretyczne założenia stymulowania wzroku. Materiały Tyflologiczne nr 7, Warszawa, PZN.

5. Model INSITE - Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu. Program dla dzieci od 0 do 6 lat z niepełnosprawnościami sensorycznymi i dodatkowymi uszkodzeniami. Tom II. Część 3: Wzrok (2008). Laski, Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi.

6. Smoleń, H. (2000). Rozwijanie umiejętności widzenia z wykorzystaniem podświetlanego stolika. W: Walczak, G. (red) - Metody i formy wczesnej rehabilitacji dzieci z uszkodzonym wzrokiem (wybrane zagadnienia). Warszawa, WSPS.

7. Walczak, G. (1998). Stymulacja umiejętności widzenia słabo widzących dzieci w wieku 0-3 roku życia. Poradnik. Warszawa, WSiP.

8. Walkiewicz - Krutak, M. (2008). Usprawnianie widzenia małych dzieci słabowidzących. W: Szkoła Specjalna nr 1/2008, Warszawa, APS.

9. Walkiewicz, M. (2000). Program Lilli i Gogo. Na podstawie instrukcji Autorki - Gertrude Jaritz i własnych doświadczeń. W: Walczak, G. (red) - Metody i formy wczesnej rehabilitacji dzieci z uszkodzonym wzrokiem (wybrane zagadnienia). Warszawa, WSPS.

10. Walkiewicz, M. (2002). Funkcjonalna ocena wzroku i proces wspomagania rozwoju widzenia u dzieci słabo widzących. Warszawa, APS.

11. Walkiewicz, M. (2005). Model programu wspomagania rozwoju widzenia dzieci z zaburzeniami widzenia. W: Szkoła specjalna nr 2/2005, Warszawa, APS.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

1. Student zna zasady rehabilitacji widzenia - wybrane metody i programy rehabilitacji

2. Student zna model funkcjonowania wzrokowego słabowidzących i założenia rehabilitacji wzroku.

3. Student zna teoretyczne założenia stymulowania wzroku oraz rodzaje i formy oddziaływań usprawniających widzenie u dzieci w różnym wieku.

UMIEJĘTNOŚCI

1. Student potrafi przygotować indywidualny program usprawniania widzenia dla dziecka słabowidzącego w oparciu o wyniki funkcjonalnej oceny widzenia i inne informacje na temat funkcjonowania dziecka.

2. Student stosować metody wspomagania oraz terapii dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością wzrokową; analizować i oceniać metody terapii w aspekcie historycznym i współczesnym, a także stosować wybrane metody i programy wspomagania i oceniać wsparcie techniczne w zakresie rehabilitacji wzroku.

3. Student potrafi dokonać wyboru pomocy dydaktycznych do celów usprawniania widzenia, zależnie od możliwości wzrokowych, wykonawczych i poznawczych dziecka słabowidzącego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1. Student jest wrażliwy na problemy wynikające z niepełnosprawności wzroku, prezentuje właściwą postawę wobec osób słabowidzących.

2. Student wykazuje zrozumienie dla znaczenia pomocy rehabilitacyjnych w budowaniu samodzielności osób słabowidzących. Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy zdarzeń pedagogicznych

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, indywidualny program usprawniania widzenia, zaliczenie pisemne (test).

Procentowa skala ocen z testu

Poniżej 51%. – ocena niedostateczna (2,0)

- od 51 do 60 % - ocena dostateczna (3,0),

- od 61 do 70 % - ocena dostateczna plus (3,5),

- od 71 do 80 % - ocena dobra (4,0),

- od 81 do 90 % - ocena dobra plus (4,5),

- od 91 do 100 % - ocena bardzo dobra (5,0).

Zakres tematów:

1. Charakterystyka wybranych schorzeń i uszkodzeń układu wzrokowego. Następstwa funkcjonalne schorzeń i uszkodzeń układu wzrokowego.

2. Wybrane formy oddziaływań usprawniających widzenie, dobór odpowiednich metod usprawniania widzenia małych dzieci do potrzeb dzieci z rozmaitymi zaburzeniami.

3. Rozwijanie umiejętności widzenia i orientacji przestrzennej małych słabowidzących dzieci – przykłady ćwiczeń.

4. Przegląd programów stosowanych w procesie usprawniania widzenia dzieci z uszkodzonym wzrokiem.

5. Pomoce dydaktyczne wykorzystywane do stymulowania i usprawniania widzenia u dzieci w różnym wieku.

6. Planowanie programów usprawniających widzenie.

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia praktyczne, dyskusja, prezentacja multimedialna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Dorota Chimicz 10/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0