Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Usprawnianie słuchu PS-PES.MSVIII.7STP
Wykład (W) Semestr letni 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://kampus.umcs.pl/mod/attendance/manage.php?id=807041
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: praca pisemna
Literatura:

Csanyi Y.,1994, Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Model węgierski, tłum. B. Szymańska, Warszawa: WSiP.

Czyż A., Plutecka K., 2018, Zarys Audiofonologii edukacyjnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Gleason, J., Ratner, N., 2005. Przyswajanie języka. W: J. Gleason, N. Ratner (red.). Psycholingwistyka. Gdańsk: GWP.

Hoffmann B., 2001, Surdopedagogika w teorii i praktyce, Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.

Krakowiak K.,2012, Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu, Lublin, Wydawnictwo KUL.

Krakowiak K., 1995, Fonogesty jako narzędzie formowania języka dzieci z uszkodzonym słuchem, Seria: Komunikacja językowa i Jej Zaburzenia 9, Lublin: Wyd. UMCS.

Lowe A., 1983, Rozwijanie słuchu w zabawie, tłum. W. Tłuchowski, Warszawa: PZWL.

Lowe A., 1995, Wychowanie słuchowe. Historia - metody - możliwości, tłum. D. Lewandowska, Warszawa: PWN.

Śliwińska-Kowalska M., (red.) 2005, Audiologia kliniczna. Łódź: Oficyna Wydawnicza MEDITON.

Źródła internetowe:

https://fonetika.pl/sluch-dziecka/kampania-badan-sluchu-u-dzieci/

Efekty uczenia się:

Wiedza - Student zna:

medyczne podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową; anatomię i fizjologię narządu słuchu; schorzenia narządu słuchu oraz wady słuchu K_W04; K_W06; E.1S.W1.

elementy lingwistyki edukacyjnej i psycholingwistyki rozwojowej; problematykę badań naukowych nad rozwojem mowy i nabywaniem języka przez dziecko (przyswajaniem i uczeniem się) oraz profilaktyką zaburzeń rozwoju językowego; lingwistyczne podstawy wychowania językowego dzieci z ograniczeniami słyszenia dźwięków mowy (afonemią i dysfonemią); zasady, metody i wybrane programy wychowania językowego dziecka z dysfunkcją słuchową; zasady i metody programowania języka; K_W04; K_W06; E.1S.W3.

UMIEJĘTNOŚCI - Student potrafi:

opisywać elementy lingwistyki edukacyjnej i psycholingwistyki rozwojowej oraz zastosowanie wyników badań naukowych nad rozwojem mowy i nabywaniem języka przez dziecko (przyswajaniem i uczeniem się) w programach profilaktyki zaburzeń rozwoju językowego i wychowania językowego dzieci z dysfunkcją słuchową; przeanalizować lingwistyczne podstawy wychowania językowego dzieci z ograniczeniami słyszenia dźwięków mowy (afonemią i dysfonemią); opisywać zasady, metody i wybrane programy wychowania językowego dziecka z dysfunkcją słuchową; opisywać zasady i metody programowania języka; K_U03; K_U07; E.1S.U10.

stosować metody wspomagania oraz terapii dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością słuchową; opisywać rodzaje oraz charakteryzować metody terapii w aspekcie historycznym i współczesnym; stosować wybrane metody i programy terapii słuchu; identyfikować wsparcie techniczne;

K_U03; K_U07; E.1S.U7.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - Student jest gotów do:

wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych; K_K05; E.1S.K2

Metody i kryteria oceniania:

Praca pisemna.

Kryteria oceny:

Dostateczna (3,0) - 51-60%, tj. 51-60pkt

Dostateczna plus (3,5) - 61-70%, tj. 61-70pkt

Dobra (4,0) - 71-80%, tj. 71-80pkt

Dobra plus (4,5) - 81-90%, tj. 81-90pkt

Bardzo dobra (5,0) - 91-100%, tj. 91-100pkt

Zakres tematów:

Metody diagnozy.

Metody wychowania słuchowego. Wczesne wspomaganie dziecka z uszkodzonym słuchem.

Metody wychowania słuchowo-językowego.

Przygotowanie kart pracy z zakresu wychowania słuchowego i/lub słuchowo-językowego.

Metody dydaktyczne:

metody ćwiczeniowo-praktyczne i eksponujące

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Gulip 10/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0