Literatura: |
Csanyi Y.,1994, Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Model węgierski, tłum. B. Szymańska, Warszawa: WSiP.
Czyż A., Plutecka K., 2018, Zarys Audiofonologii edukacyjnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Gleason, J., Ratner, N., 2005. Przyswajanie języka. W: J. Gleason, N. Ratner (red.). Psycholingwistyka. Gdańsk: GWP.
Hoffmann B., 2001, Surdopedagogika w teorii i praktyce, Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.
Krakowiak K.,2012, Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu, Lublin, Wydawnictwo KUL.
Krakowiak K., 1995, Fonogesty jako narzędzie formowania języka dzieci z uszkodzonym słuchem, Seria: Komunikacja językowa i Jej Zaburzenia 9, Lublin: Wyd. UMCS.
Lowe A., 1983, Rozwijanie słuchu w zabawie, tłum. W. Tłuchowski, Warszawa: PZWL.
Lowe A., 1995, Wychowanie słuchowe. Historia - metody - możliwości, tłum. D. Lewandowska, Warszawa: PWN.
Śliwińska-Kowalska M., (red.) 2005, Audiologia kliniczna. Łódź: Oficyna Wydawnicza MEDITON.
Źródła internetowe:
https://fonetika.pl/sluch-dziecka/kampania-badan-sluchu-u-dzieci/
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Student zna:
medyczne podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową; anatomię i fizjologię narządu słuchu; schorzenia narządu słuchu oraz wady słuchu K_W04; K_W06; E.1S.W1.
elementy lingwistyki edukacyjnej i psycholingwistyki rozwojowej; problematykę badań naukowych nad rozwojem mowy i nabywaniem języka przez dziecko (przyswajaniem i uczeniem się) oraz profilaktyką zaburzeń rozwoju językowego; lingwistyczne podstawy wychowania językowego dzieci z ograniczeniami słyszenia dźwięków mowy (afonemią i dysfonemią); zasady, metody i wybrane programy wychowania językowego dziecka z dysfunkcją słuchową; zasady i metody programowania języka; K_W04; K_W06; E.1S.W3.
UMIEJĘTNOŚCI - Student potrafi:
opisywać elementy lingwistyki edukacyjnej i psycholingwistyki rozwojowej oraz zastosowanie wyników badań naukowych nad rozwojem mowy i nabywaniem języka przez dziecko (przyswajaniem i uczeniem się) w programach profilaktyki zaburzeń rozwoju językowego i wychowania językowego dzieci z dysfunkcją słuchową; przeanalizować lingwistyczne podstawy wychowania językowego dzieci z ograniczeniami słyszenia dźwięków mowy (afonemią i dysfonemią); opisywać zasady, metody i wybrane programy wychowania językowego dziecka z dysfunkcją słuchową; opisywać zasady i metody programowania języka; K_U03; K_U07; E.1S.U10.
stosować metody wspomagania oraz terapii dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością słuchową; opisywać rodzaje oraz charakteryzować metody terapii w aspekcie historycznym i współczesnym; stosować wybrane metody i programy terapii słuchu; identyfikować wsparcie techniczne;
K_U03; K_U07; E.1S.U7.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE - Student jest gotów do:
wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych; K_K05; E.1S.K2
|
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna.
Kryteria oceny:
Dostateczna (3,0) - 51-60%, tj. 51-60pkt
Dostateczna plus (3,5) - 61-70%, tj. 61-70pkt
Dobra (4,0) - 71-80%, tj. 71-80pkt
Dobra plus (4,5) - 81-90%, tj. 81-90pkt
Bardzo dobra (5,0) - 91-100%, tj. 91-100pkt
|