Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji w klasach IV-VIII dla dzieci z niepełnosprawnością słuchu PS-PES.MSVIII.9STP
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=30913
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: praca pisemna
Literatura:

Bąbel P., Wiśniak M., 2015, 12 zasad skutecznej edukacji. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć. Sopot: GWP.

Chrzanowska I., 2015, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków: Impuls.

Eckert U., 1997, Pedagogika niesłyszących i słabosłyszących – surdopedagogika w: Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik. Poznań.

Filipiak E., Mroczkowski A., 2014, Edukacja szkolna i pozaszkolna. Wczesna faza dorastania, [w:] A.I. Brzezińska (red.), Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, seria III: Edukacja w okresie dzieciństwa i dorastania, Tom 5, Warszawa: IBE.

Filipiak E., Szymczak J., 2014, Edukacja szkolna. Środkowy wiek szkolny,[w:] A.I. Brzezińska (red.),Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, seria III :Edukacja w okresie dzieciństwa i dorastania, Tom 4, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Głodkowska J., 2012, (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Podręcznik akademicki, Warszawa: Wyd. APS.

Góralówna M,. Hołyńska B., 1984, Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu. Warszawa: PZWL.

Grzegorzewska M., 1964, Pedagogika specjalna. Warszawa: PIPS.

Huget P., 2007, Od dzieciństwa do młodości. Psychologiczno-pedagogiczne podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, Kraków.

Janus–Sitarz A., (red.), 2004, Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, Kraków.

Janus–Sitarz A., (red.), 2004,Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, Kraków.

Janus–Sitarz A., (red.), 2010, Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesności, Kraków.

Janus–Sitarz A. (red.), 2005, Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, Kraków.

Janus–Sitarz A., 2009, Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole. Konstatacje, oceny, propozycje, Kraków.

Maternicki J., (red.), 2004, Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, Warszawa.

Polański E., 1987, Dydaktyka ortografii i interpunkcji, Warszawa.

Siwek H., 2005, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej, Warszawa: WSiP.

Włodarczyk A., 2007, Styl terapeutyczny w pracy nauczyciela polonisty, Kraków.

Zaremba D., 2006, Podstawy nauczania matematyki, czyli jak przybliżyć matematykę uczniom, Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

Efekty uczenia się:

WIEDZA - student zna:

1. metodykę nauczania uczniów w klasach starszych z niepełnosprawnością słuchową lub sprzężoną niepełnosprawnością słuchową; organizację i specyfikę kształcenia uczniów; podstawę programową kształcenia ogólnego w szkole podstawowej (klasy IV–VIII) oraz ich adaptację i realizację w stosunku do dziecka i ucznia niesłyszącego; komunikację językową w nauczaniu; potrzebę organizowania przestrzeni szkolnej oraz optymalnego stanowiska pracy, doboru pomocy dydaktycznych i środków technicznych, znaczenie współpracy z rodziną, nauczycielami i specjalistami; K_W05; K_W06; E.2S.W1

UMIEJĘTNOŚCI - student potrafi:

1. analizować metodykę nauczania uczniów z niepełnosprawnością słuchową lub sprzężoną w klasach IV-VIII; określać organizację i specyfikę kształcenia uczniów z dysfunkcją słuchu; analizować podstawę programową kształcenia ogólnego w szkole podstawowej (klasy IV-VIII), a także dokonywać ich adaptacji i realizacji w stosunku do ucznia niesłyszącego; stosować komunikację językową w nauczaniu; organizować przestrzeń szkolną oraz optymalne stanowiska pracy; dobierać pomoce dydaktyczne i środki techniczne; współpracować z rodziną lub opiekunami dziecka i ucznia, nauczycielami i specjalistami; K_U03; K_U05; K_U07; E.2S.U1

2. stosować strategie, metody i formy wspierania nauczycieli pracujących z dziećmi i uczniami z niepełnosprawnością słuchową w edukacji włączającej; K_U03; K_U05; K_U07; E.2S.U5.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - student jest gotów do:

1. samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej; K_K02; K_K07; E.2S.K3.

2. współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy; K_K02; K_K07; E.2S.K4

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne.

Kryteria oceny: 51%-60%-ocena dostateczna; 61%-70% ocena dostateczna plus, 71%-80% ocena dobra, 81%-90% ocena dobra plus, 91%-100% ocena bardzo dobra.

Zakres tematów:

1. Uczeń z uszkodzonym słuchem na II poziomie edukacyjnym - integracja, segregacja, włączenie.

2. Charakterystyka zmian rozwojowych w okresie dorastania. Cele kształcenia w drugim etapie edukacji szkolnej z perspektywy rozwojowej.

3. Modele i strategie pracy z uczniami klas IV-VIII.

4. Rola i zadania nauczyciela. Rodzice jako partnerzy w procesie uczenia się.

5. Kształcenie polonistyczne na drugim etapie edukacyjnym. Programy naucznia. Charakterystyka podręczników. Zasady i metody nauczania. Elementy metodyki ćwiczeń w mówieniu i pisaniu, nauki o języku, z lekturą, tekstem poetyckim. Kształcenie kompetencji kulturowych.

6. Kształcenie matematyczne. Analizowanie celów nauczania matematyki w świetle obowiązujących dokumentów (podstawa programowa, program nauczania, rozkład materiału), operacjonalizacja celów nauczania matematyki. Dojrzałość intelektualna do uczenia się matematyki dzieci z wadą słuchu. Rola kompetencji językowej ucznia z uszkodzonym słuchem w kształtowaniu kompetencji matematycznych.

7. Wybrane elementy kształcenia przedmiotowego.

Metody dydaktyczne:

wykład problemowy/wykład z prezentacją multimedialną/dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Gulip 10/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0