Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka angielskiego - wymowa i transkrypcja H-PNJA4-A.N-1S.2
Konwersatorium (KW) Semestr letni 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: test pisemny – W1, W2, W3, U2
test ustny – U1, U2, U3
aktywność – K1
Literatura:

Podstawowa:

1. A. Mańkowska, M. Nowacka, M. Kłoczowska (2009) How Much Wood Would a Woodchuck Chuck? English Pronunciation Practice Book. Kraków-Rzeszów-Zamość: Konsorcjum Akademickie

2. J. Arabski, A. Porzuczek, A. Rojczyk (2013) Praktyczny kurs wymowy angielskiej dla Polaków. Katowice: Uniwersytet Śląski

Uzupełniająca:

1. M. Vaughan-Rees (2002) Test your pronunciation. Edinburgh Gate: Pearson Ltd. & Penguin Books

Efekty uczenia się:

W1 zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu systemu samogłoskowego języka angielskiego w standardowej odmianie brytyjskiej oraz zasady transkrypcji fonetycznej K_W01

W2 zna i rozumie w zaawansowanym stopniu terminologię z zakresu fonetyki

K_W02

W3 ma zaawansowaną wiedzę o roli poprawnej wymowy w działalności zawodowej nauczyciela albo tłumacza, niezbędną do kompleksowej realizacji działań zawodowych K_W04

U1 potrafi poprawnie wymawiać samogłoski języka angielskiego w standardowej odmianie brytyjskiej, z uwzględnieniem ich wariantów kontekstowych K_U05

U2 potrafi biegle posługiwać się transkrypcją fonetyczną w czytaniu oraz w samodzielnym zapisie K_U01

U3 potrafi posługiwać się nowoczesnymi technologiami w celu samodzielnego zdobywania wiedzy oraz rozwijania umiejętności w zakresie wymowy angielskiej niezbędnych w działalności zawodowej nauczyciela albo tłumacza

K_U10

K1 jest gotów do wykorzystania wiedzy oraz umiejętności w zakresie wymowy angielskiej w procesie rozwiązywania problemów praktycznych związanych z pracą nauczyciela albo tłumacza K_K02

Metody i kryteria oceniania:

testy pisemne sprawdzające umiejętność posługiwania się transkrypcją fonetyczną (W1, W2, W3, U2)

testy ustne sprawdzające stopień opanowania wymowy głosek angielskich (U1, U2, U3)

skala ocen:

2.0 (0% - 59 %)

3.0 (60% - 71%)

3.5 (72% - 75%)

4.0 (76% - 85%)

4.5 (86% - 89%)

5.0 (90% - 100%)

ocena końcowa jest wystawiana na podstawie średniej arytmetycznej ocen cząstkowych z testów pisemnych oraz ustnych

Zakres tematów:

1. Ogólne porównanie systemów samogłoskowych języka angielskiego i polskiego.

2. Redukcja samogłosek w języku angielskim.

3. Samogłoski przednie /iː/ i /ɪ/.

4. Samogłoski przednie /e/ i /æ/.

5. Samogłoski niskie /ʌ/ i /ɑː/.

6. Samogłoski tylne /ɒ/ i /ɔː/.

7. Samogłoski tylne /ʊ/ i /uː/.

8. Samogłoska centralna /ɜː/.

9. Dyftongi i tryftongi.

Metody dydaktyczne:

Obserwacja bezpośrednia

Studenci obserwują wybrane zjawiska fonetyczne w prezentowanych materiałach dźwiękowych.

Ustne ćwiczenia praktyczne

Studenci ćwiczą wybrane aspekty wymowy głosek języka angielskiego w oparciu o prezentowane materiały dydaktyczne.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Kateryna Laidler 16/19 szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Marek Radomski 18/19 szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Agnieszka Bryła-Cruz 21/19 szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
Agnieszka Bryła-Cruz 18/19 szczegóły
5 (brak danych), (sala nieznana)
Agnieszka Bryła-Cruz 13/19 szczegóły
6 (brak danych), (sala nieznana)
Marek Radomski 21/19 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0