Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia logopedyczna L-TL-L-1S.4
Laboratorium (LB) Semestr letni 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: - przeprowadzenie zajęć terapii logopedycznej z pacjentem pod kontrolą prowadzącego lub analiza studiów przypadku wraz z propozycją postępowania terapeutycznego (K_U06, K_U09, K_U10, K_K04, K_K06)
- opracowanie zestawu ćwiczeń rozwijających funkcje językowe (K_W02, K_U03, K_U04)
- dyskusja (K_W02, K_W12)
Literatura:

Emiluta-Rozya, Mierzejewska H., Atys P. (2017), Badanie przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero- i sześcioletnich. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Szłapa K., Tomasiak I., Wrzesiński S. (2021, wyd. III), Kwestionariusz diagnostyczny zaburzeń mowy ze szczególnym uwzględnieniem afazji i dysartrii dla młodzieży i dorosłych, Gdańsk; Harmonia.

Efekty uczenia się:

W01 zna procedury postępowania logopedycznego w przypadku poszczególnych zaburzeń mowy K_W01, K_W02

W02 rozpoznaje zaburzenia mowy u dzieci i dorosłych K_W04

U03 programuje proces diagnostyczny i terapeutyczny z uwzględnieniem celów, strategii, metod i organizacji postępowania logopedycznego K_W02, K_W05, K_U04

U04 prowadzi postępowanie terapeutyczne zgodnie z metodyką, dostosowane do potrzeb i możliwości pacjenta K_U03, K_U04, K_U11, K_U13

U05 poświadcza swoją pracę odpowiednimi dokumentami (np. protokoły diagnozy, ramowy program terapii, scenariusze zajęć, ewaluacja programu) K_U03, K_U04, K_U05

U06 komunikuje się pacjentem, opiekunami, innymi specjalistami adekwatnym językiem, odpowiednio argumentując swoje stanowisko, wykorzystując znajomość terminologii fachowej K_U07, K_U08, K_K01

U07 nawiązuje współpracę ze specjalistami reprezentującymi inne dyscypliny w celu objęcia pacjenta efektywną terapią K_U010, K_U11 K_K01, K_K03

K08 jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej K_W06, K_W08, K_K07

K09 uczestniczy w szkoleniach, czyta literaturę fachową, dostrzega potrzebę uczestniczenia w działalności organizacji zawodowych i towarzystw naukowych związanych z logopedią K_U12, K_08

Metody i kryteria oceniania:

Na końcową ocenę z laboratorium składa się aktywne uczestnictwo w omawianiu przypadków pacjentów z zaburzeniami mowy, obserwacja zajęć z terapii logopedycznej, przygotowanie oraz przeprowadzenie zajęć terapii logopedycznej z wybranym pacjentem, omówienie zajęć,

Zakres tematów:

1) Teoretyczne podstawy terapii logopedycznej dla pacjentów z ASD w świetle praktyki opartej na dowodach.

2) Komunikacja funkcjonalna.

3) Behawioralna klasyfikacja funkcji językowych.

4) Metoda zachowań werbalnych: treningi poszczególnych funkcji w oparciu o procedurę uczenia bez błędów.

5) Metoda zachowań werbalnych: trening próśb.

6) Narzędzia do oceny funkcjonalnej pacjenta.

7) Parowanie.

8) Zaplanowanie treningu przy pomocy systemu kart.

9) Przegląd metod mających wspierać pacjenta z ASD.

Metody dydaktyczne:

Metody podające: objaśnienie/wyjaśnienie, konsultacje;

Metody aktywizujące: metoda przypadków;

Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Ewa Niestorowicz, Łukasz Maj, Kamila Bigos 20/20 szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Ewa Niestorowicz, Łukasz Maj, Kamila Bigos 21/21 szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Ewa Niestorowicz, Łukasz Maj, Kamila Bigos 20/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0