Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja włączająca z projektowaniem uniwersalnym PS-PRE.LSVI.2
Wykład (W) Semestr letni 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=30987
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: W1,W2,W3,W4 - Zaliczenie pisemne
Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Adaszyńska, E. (2017). Projektowanie uniwersalne – dostępność i uczestnictwo dla wszystkich. Uniwersytet Zielonogórski, 2, 16–18.

2. Chimicz D. (2020). Wykorzystanie technologii wspomagających uczniów z niepełnosprawnościami w edukacji włączającej. [w:] „Szkoła specjalna”, 3 (304): 175-187, DOI: 10.5604/01.3001.0014.2357, ISSN 0137-818X

3. Chimicz, D, Prokopiak A. (2021). Koncepcja projektowania uniwersalnego w edukacji. [w:] „Szkoła Specjalna” 1(307): 28-38.

4. Chrzanowska, I., Szumski, G. (red.) (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE.

5. Edukacja dla wszystkich – ramy rozwiązań legislacyjno-organizacyjnych na rzecz wysokiej jakości kształcenia włączającego dla wszystkich osób uczących się (2020). MEN, Warszawa.

6. Grygier, U. (2019). Edukacja włączająca w aspekcie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego. Z doświadczeń szkoły, Warszawa: ORE.

7. Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wrocław: Continuo.

8. Szczepkowska, K. (2019). Edukacja włączająca w szkole – szanse i wyzwania, Warszawa: ORE.

Literatura uzupełniająca

1. CAST (2018). Universal Design for Learning Guidelines, wersja 2.2: http://udlguidelines.cast.org.

2. Centre for Applied Special Technology (CAST) (2014). CAST Timeline: CAST through the years: One mission, many innovations, http://www.cast.org.

3. Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik (2010). Warszawa: MEN.

4. Skałbania, B., Babiarz, M.Z. (2018). Edukacja włączająca jako przestrzeń dla rozwoju czy ryzyko wykluczenia i marginalizacji ucznia? Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy, 18(11), 17–27.

5. Ślusarczyk, C. (2013). Projektowanie uniwersalne jako sposób na tworzenie warunków do edukacji włączającej w szkołach wyższych. E-mentor, 5(52), 65–68.

6. The Principles of Universal Design (1997). NC State University. http://www.design.ncsu.edu.

7. Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, Dz.U. 2019 poz. 1696. http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190001696

8. Wilkoff, W.L., Abed, L.W. (1994). Practising universal design: An interpretation of the ADA. New York: Van Nostrand Reinhold.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student zna i rozumie:

1. Pojęcia edukacji włączającej, specjalnych potrzeb edukacyjnych; teoretyczne podstawy edukacji włączającej, jej genezę w Polsce i na świecie a także rozwój edukacji włączającej w międzynarodowym ujęciu porównawczym oraz jej wymiar społeczny i prawny - K_W05, E.1R.W4.

2. Współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - K_W04, E.1R.W4.

3. Rolę i zadania nauczycieli, wychowawców, pedagoga szkolnego i pedagoga resocjalizacyjnego w środowisku inkluzyjnym - K_W03, E.1R.W4.

4. Efektywne strategie i zasady uniwersalnego projektowania zajęć w środowisku włączającym - K_W07, E.1R.W4.

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi:

1. Charakteryzować środowisko inkluzyjne; analizować rolę i zadania nauczycieli, wychowawców, pedagoga szkolnego i pedagoga resocjalizacyjnego pracującego w takim środowisku - K_U02, E.1R.U4.

2. Projektować zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oraz wykorzystywać zasady i metody uniwersalnego projektowania zajęć- K_U07, E.1R.U4.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1. Student jest gotów do okazywania empatii oraz wsparcia uczniom lub wychowankom ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi - K_K02, E.2R.K1.

2. Student jest świadomy znaczenia idei uniwersalnego projektowania we własnej profesjonalnej aktywności oraz wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy osiągnięć w zakresie UDL - K_K01, E.1R.K2.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność na wykładach, udział w dyskusji,, zaliczenie pisemne (test).

Procentowa skala ocen z testu:

Poniżej 51%. – ocena niedostateczna (2,0)

- od 51 do 60 % - ocena dostateczna (3,0),

- od 61 do 70 % - ocena dostateczna plus (3,5),

- od 71 do 80 % - ocena dobra (4,0),

- od 81 do 90 % - ocena dobra plus (4,5),

- od 91 do 100 % - ocena bardzo dobra (5,0).

Zakres tematów:

1. Koncepcja edukacji włączającej – podstawy teoretyczne (terminologia, rozwój edukacji włączającej w Polsce i na świecie).

2. Prawo oświatowe a edukacja włączająca.

3. Różnorodność i inkluzja w edukacji – wybrane aspekty wspierania uczniów ze SPE.

4. Szanse i wyzwania edukacji włączającej.

5. Uczeń, nauczyciel i rodzic w edukacji włączającej jako współuczestnicy procesu włączania.

6. Koncepcja projektowania uniwersalnego w edukacji (UDL). Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania .zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych.

7. Wykorzystanie technologii wspomagających uczniów z niepełnosprawnościami w edukacji włączającej.

Metody dydaktyczne:

wykład, prezentacja multimedialna, film

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Dorota Chimicz 27/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0