Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja włączająca z projektowaniem uniwersalnym PS-PRE.LSVI.2
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=27315
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: U01 - projekt
U02 - projekt
K01 - projekt
K02 - projekt
Literatura:

Literatura obowiązkowa

Booth, T., Ainscow, M. (2011). Przewodnik po edukacji włączającej, rozwój kształcenia i uczestnictwo w życiu szkoły, Warszawa.

Grygier, U. (2019). Edukacja włączająca w aspekcie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego. Z doświadczeń szkoły, Warszawa: ORE.

Kuryłowicz, E. (2005). Projektowanie uniwersalne. Uwarunkowania architektoniczne kształtowania otoczenia przyjaznego dla

osób niepełnosprawnych, Warszawa.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. 2002 nr 75 poz. 690).

Literatura uzupełniająca

Krause, A., Żyta, A., Nosarzewska, S. (2010). Normalizacja środowiska społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, Toruń.Projektowanie uniwersalne. Objaśnienie koncepcji. Raport tematyczny Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, 2013.

Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wrocław: Continuo.

Szczepkowska, K. (2019). Edukacja włączająca w szkole – szanse i wyzwania, Warszawa: ORE

Szumski, G., Firkowska-Mankiewicz, A. (2010). Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Efekty uczenia się:

U01 - charakteryzować środowisko inkluzyjne; analizować rolę i zadania nauczycieli, wychowawców, pedagoga szkolnego i pedagoga resocjalizacyjnego pracującego w takim środowisku. K_U02; E.1R.U4.

U02 - projektować zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oraz wykorzystywać zasady i metody uniwersalnego projektowania zajęć. K_U07; E.1R.U4.

K01 - jest gotów do okazywania empatii oraz wsparcia uczniom lub wychowankom ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. K_K02; E.2R.K1.

K02 - jest świadomy znaczenia idei uniwersalnego projektowania we własnej profesjonalnej aktywności oraz wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy osiągnięć w zakresie UDL. K_K01; E.1R.K2.

Metody i kryteria oceniania:

przygotowanie projektu, w tym: prezentacji multimedialnej oraz raportu z analizy sytuacji osób ze szczególnymi potrzebami na Wydziale Pedagogiki i Psychologii, analizy własnych zasobów, dostosowania materiałów edukacyjnych

Zakres tematów:

Tematyka ćwiczeń:

1. Włączanie i projektowanie uniwersalne w aspekcie osób z uszkodzeniami narządu wzroku

2. Włączanie i projektowanie uniwersalne w aspekcie osób z uszkodzeniami narządu słuchu

3. Włączanie i projektowanie uniwersalne w aspekcie osób z uszkodzeniami narządu ruchu

4. Włączanie i projektowanie uniwersalne w aspekcie osób z chorobami przewlekłymi

5. Włączanie i projektowanie uniwersalne w aspekcie osób z niedostosowaniem społecznym, zaburzeniami psychicznymi, emocjonalnymi i w zachowaniu oraz osobami ze spektrum autyzmu

6. Włączanie i projektowanie uniwersalne w aspekcie migrantów

7. Włączanie i projektowanie uniwersalne w aspekcie osób z niepełnosprawnością intelektualną

8. Włączanie i projektowanie uniwersalne w aspekcie kobiet w ciąży i rodziców z małymi dziećmi

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia praktyczne, studium przypadku, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Marzena Okrasa 27/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0