Literatura: |
Lewicka-Zelent A. ,Trojanowska E., (2015). Wzmacnianie zasobów osobistych uczestników warsztatów mediacyjnych – uczniów sprawiających trudności wychowawcze, „Chowanna”, t. 1 (44), s. 251-268.
Lewicka A. , Trojanowska E., (2011). Przemoc jako jeden ze sposobów rozwiązywania konfliktów przez gimnazjalistów, „Zeszyty Naukowe Pedagogia”, nr 11, s. 125-136.
Olweus D., (2007). Mobbing. Fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać?
Warszawa.
Pyżalski J., (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków.
Sarzała D., (2004).Elektroniczne multimedia jako źródło agresji, [w:] Agresja w szkole, A. Rejzner (red.). Warszawa 2004.
Sawicka K., (2008). Zapobieganie przemocy rówieśniczej w szkole, [w:] Agresja w szkole. Diagnoza i profilaktyka, M. Libiszowska-Żółtkowska, K. Ostrowska (red.), Warszawa.
Surzykiewicz J., (2000). Agresja i przemoc w szkole. Uwarunkowania socjoekologiczne, Warszawa.
Szymańska J., (2012). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa.
|
Efekty uczenia się: |
W01. Student zna i rozumie specyfikę agresji i przemocy występujących w środowisku szkolnym. K_W06, E.1R.W3, E.1R.W4
W02. Student zna i rozumie uwarunkowania przemocy i agresji w szkole. K_W05, E.1R.W3, E.1R.W4
W03. Student rozumie rolę nauczyciela - wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów w kontekście agresji i przemocy. K_W03, E.1R.W4
U01. Student potrafi stosować właściwe metody i narzędzia w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań wychowawczych i resocjalizacyjnych związanych z przeciwdziałaniem agresji i przemocy w środowisku szkolnym. K_U07, E.2R.U2.
K01. Student jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych w kontekście agresji i przemocy występującej w środowisku szkolnym. K_K04, E.2R.K2
|
Zakres tematów: |
1. Agresja i przemoc w szkole – rozumienie terminów.
2. Rodzaje agresji i przemocy w szkole.
3. Uwarunkowania agresji i przemocy w szkole.
4. Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole.
5. Rola nauczyciela-wychowawcy w zapobieganiu przemocy i agresji w szkole oraz w sytuacjach wymagających interwencji w związku z agresją i przemocą występującą w społeczności szkolnej.
6. Współpraca specjalistów w zakresie przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole.
|