Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przemoc i agresja w szkole PS-PRE.LSVI.4
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: W01. scenariusz zajęć
W02. scenariusz zajęć
W03. scenariusz zajęć
U01. scenariusz zajęć
K01. esej
Literatura:

Lewicka-Zelent A. ,Trojanowska E., (2015). Wzmacnianie zasobów osobistych uczestników warsztatów mediacyjnych – uczniów sprawiających trudności wychowawcze, „Chowanna”, t. 1 (44), s. 251-268.

Lewicka A. , Trojanowska E., (2011). Przemoc jako jeden ze sposobów rozwiązywania konfliktów przez gimnazjalistów, „Zeszyty Naukowe Pedagogia”, nr 11, s. 125-136.

Olweus D., (2007). Mobbing. Fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać?

Warszawa.

Pyżalski J., (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków.

Sarzała D., (2004).Elektroniczne multimedia jako źródło agresji, [w:] Agresja w szkole, A. Rejzner (red.). Warszawa 2004.

Sawicka K., (2008). Zapobieganie przemocy rówieśniczej w szkole, [w:] Agresja w szkole. Diagnoza i profilaktyka, M. Libiszowska-Żółtkowska, K. Ostrowska (red.), Warszawa.

Surzykiewicz J., (2000). Agresja i przemoc w szkole. Uwarunkowania socjoekologiczne, Warszawa.

Szymańska J., (2012). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa.

Efekty uczenia się:

W01. Student zna i rozumie specyfikę agresji i przemocy występujących w środowisku szkolnym. K_W06, E.1R.W3, E.1R.W4

W02. Student zna i rozumie uwarunkowania przemocy i agresji w szkole. K_W05, E.1R.W3, E.1R.W4

W03. Student rozumie rolę nauczyciela - wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów w kontekście agresji i przemocy. K_W03, E.1R.W4

U01. Student potrafi stosować właściwe metody i narzędzia w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań wychowawczych i resocjalizacyjnych związanych z przeciwdziałaniem agresji i przemocy w środowisku szkolnym. K_U07, E.2R.U2.

K01. Student jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych w kontekście agresji i przemocy występującej w środowisku szkolnym. K_K04, E.2R.K2

Metody i kryteria oceniania:

opracowanie scenariusza zajęć zgodnie z podanymi kryteriami

Zakres tematów:

1. Agresja i przemoc w szkole – rozumienie terminów.

2. Rodzaje agresji i przemocy w szkole.

3. Uwarunkowania agresji i przemocy w szkole.

4. Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole.

5. Rola nauczyciela-wychowawcy w zapobieganiu przemocy i agresji w szkole oraz w sytuacjach wymagających interwencji w związku z agresją i przemocą występującą w społeczności szkolnej.

6. Współpraca specjalistów w zakresie przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole.

Metody dydaktyczne:

dyskusja, burza mózgów, studium przypadku, metoda problemowa

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Ewa Trojanowska 27/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0