Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca socjalna PS-PRE.LSVI.9st
Wykład (W) Semestr letni 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: W1, W3, W4, U2 - kolokwium egzaminacyjne pisemne
W2, W3, U1, U3, K1 - prezentacja multimedialna
W4, U2, K2 - aktywność podczas zajęć
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Brągiel J., Sikora P. (red.), Praca socjalna – wielość perspektyw. Rodzina – Multikulturowość – Edukacja, Opole 2004

Kwak A, Wyrwich-Hejduk E. (red.), W kręgu zagadnień pracy socjalnej, Warszawa 2010

Marzec-Holka K. (red.), Pomoc społeczna. Praca socjalna. Teoria i praktyka, t. I-II, Bydgoszcz 2003

Sędzicki M. (red.), Praca socjalna wobec wyzwań współczesności, Warszawa 2008/2009

Ustawa o pomocy społecznej z dn. 12.03.2004 (Dz. U. 2004 Nr 64 poz. 593)

Literatura dodatkowa:

Becelewska D., Wsparcie emocjonalne w pracy socjalnej, Katowice 2005

Beckett Ch., Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Warszawa 2010

Egan G., Kompetentne pomaganie, Poznań 2002

Olech A., Etos zawodowy pracowników socjalnych. Wartości, normy, dylematy etyczne, Katowice 2006

Rymsza M. (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, Warszawa 2012

Efekty uczenia się:

W01 Student zna podstawy pracy socjalnej i jej genezy; rozumie miejsce pracy socjalnej w systemie nauk społecznych, jej historyczne i kulturowe uwarunkowania, współczesne kierunki rozwoju

oraz przedmiotowe i metodologiczne powiązania z dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych. K_W01

W02 Zna rolę pracownika socjalnego w modelowaniu postaw i zachowań K_W03

W03 Zna specyfikę głównych środowisk wychowawczych i społecznych oraz procesów w nich zachodzących, w szczególności istotnych

dla projektowania i diagnozowania tych procesów w praktyce pracy socjalnej, potrafi wymienić fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji K_W06,

K_W09

W04 zna i rozumie normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pracy socjalnej K_W07

U01 Student potrafi identyfikować wybrane zjawiska i procesy społeczne i rozwiązywać problemy odnoszące się do teorii i praktyki

pracy socjalnej, dokonywać właściwego doboru oraz oceny źródeł

informacji oraz krytycznej analizy i syntezy informacji;

K_U01

U02 Umie diagnozować potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów a także projektować i prowadzić zajęcia

z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych; K_U03

U03 Potrafi stosować właściwe metody i narzędzia w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań

edukacyjnych, wychowawczych i resocjalizacyjnych;

K_U07

K01 uznania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;

K_K01

K02 odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu pedagoga resocjalizacyjnego

K_K04

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium egzaminacyjne pisemne

Zakres tematów:

Historyczne źródła, nurty i kierunki pracy socjalnej – od dobroczynności i filantropii do pracy socjalnej. Praca socjalna XIX i XX wiek oraz rozważania definicyjne. Obszary współczesnej pracy socjalnej. Indywidualne i społeczne źródła deprywacji społecznej. Teoria i praktyka pracy socjalnej. Role zawodowe pracownika socjalnego oraz jego wiedza, umiejętności i kompetencje. Stres i wypalenie zawodowe pracowników socjalnych. Tendencje i bariery rozwoju pracy socjalnej. Analiza wybranych pojęć z zakresu pracy socjalnej, m. in.: pomoc społeczna, wykluczenie społeczne, wsparcie społeczne, ratownictwo, profilaktyka, wolontariat, samopomoc, sieci społeczne, więzi, społeczne, poradnictwo, deprywacja społeczna. Wartości i zasady stosowane w obszarze pracy socjalnej. Relacja pracownik socjalny – klient w pracy socjalnej. Kształcenie i doskonalenie zawodowe pracowników socjalnych, specjalizacja w zawodzie pracownik socjalny oraz nowe zawody w obszarze pomocy społecznej. Interdyscyplinarny charakter pracy socjalnej. Praca socjalna na rzecz osób w różnych fazach życia i w różnych kontekstach. Teoria i praktyka pracy socjalnej – omówienie podejść teoretycznych.

Metody dydaktyczne:

wykład

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Katarzyna Nowosad 27/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0