Ćwiczenia gramatyczne - PNJN L-PNJN-ĆG-GER-2S.2
Laboratorium (LB)
Semestr letni 2024/2025
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | 1. prace domowe dot. przerabianego materiału gramatycznego, 2. sprawdziany na zakończenie omawianego zagadnienia gramatycznego, 3. kolokwia zaliczeniowe na zakończenie semestru / roku, 4. egzamin końcowy, 5. aktywne uczestnictwo w zajęciach, 6. ćwiczenia strukturalne zamknięte, 7. ćwiczenia strukturalne niskosterowane, 8. ćwiczenia elicytacyjne otwarte, 9. ćwiczenia symulacyjne |
Uwagi: | Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. poz. 1450 z późn. zm.) kierunkowe i przedmiotowe efekty uczenia się obejmują wiedzę i umiejętności odpowiadające wszystkim wymaganiom podstawy programowej kształcenia ogólnego dla języka obcego nowożytnego. |
Literatura: |
Becky et al (2017): Einfach zum Studium! Deutsch für den Hochschulzugang C1 Buscha et al (2005): Grammatik in Feldern Buscha, Friedlich (2001): Deutsches Übungsbuch Buscha, Raven (2013): Übungsgrammatik, Deutsch als Fremdssprache, Sprachniveau C1, C2 Buscha, Szita (2015): Übungsgrammatik, Deutsch als Fremdssprache, Sprachniveau B1, B2 Clamer et al (2002): Übungsgrammatik für die Mittelstufe. Dinsel, Geiger (2009): Großes Übungsbuch. Grammatik Dreyer, Schmitt (2009): Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Duden (2010): Schülerduden, Grammatik, neue Rechtschreibung Duden (2012): Übungsbuch Deutsch extra. Duden (2015): Grundwissen Grammatik Fit für den Bachelor Eichheim, Storch (2003): Mit Erfolg zum Zertifikat. Übungsbuch Földeak (2011): Sag's besser! - Teil 1 Grammatik, Arbeitsbuch für Fortgeschrittene Földeak (2011): Sag's besser! - Teil 2 Ausdruckserweiterung, Arbeitsbuch für Fortgeschrittene Hall, Scheiner (2006): Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. Deutsch als Fremdsprache Heidermann (2006): Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik Helbig, Buscha (2013): Übungsgrammatik Deutsch Heringer (2014): Deutsche Grammatik und Wortbildung in 125 Fragen und Antworten Rug, Tomaszewski (2012): Grammatik mit Sinn und Verstand Schade, Hufeisen (2019): Einführung in die deutsche Sprache der Wissenschaften. Schmitt (2001): Weg mit den typischen Fehlern. Teil 1 Schmitt (2001): Weg mit den typischen Fehlern. Teil 2 Sommerfeld, Schreiber, Starke (1999): Grammatisch-semantische Felder. Einführung und Übungen Swerlowa (2006): Grammatik und Konversation 1 & 2 Arbeitsblätter für den Deutschunterricht 1 Swerlowa (2006): Grammatik und Konversation 1 & 2 Arbeitsblätter für den Deutschunterricht 2 Zielinski (1999): ABC der deutschen Nebensätze: Einführung und Übungen |
Efekty uczenia się: |
Student: 1. zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zasady tworzenia form morfo-syntaktycznych i struktur składniowych w języku niemieckim (K_W01); 2. potrafi rozpoznać i wyjaśnić zależności pomiędzy omówionymi zjawiskami gramatycznymi a zasadami ich stosowania w funkcjonalnych kontekstach, przez co rozumie znaczenie ciągłego pogłębiania znajomości gramatyki języka niemieckiego w procesie rozwijania umiejętności językowych (K_U01, K_U02, K_K02); 3. poprawnie stosuje omawiane formy morfo-syntaktyczne i struktury składniowe w mowie i piśmie, konstruując wypowiedzi ustne oraz produkując zróżnicowane stylistycznie, funkcjonalnie i rodzajowo teksty w języku niemieckim (K_U04, K_U05, K_U07, K_U08); 4. dba o poprawne stosowanie omówionych form i struktur językowych, monitoruje poprawność wypowiedzi własnych i innych, nastawiony jest na ciągły rozwój, rzetelnie współpracuje w grupie rozwiązując zadania zgodnie z poleceniami prowadzącego (K_U09, K_K01). |
Metody i kryteria oceniania: |
W semestrze student pisze zadania domowe i sprawdziany wiadomości. Skala oceniania: 51%-60% = 3,0 61%-70% = 3,5 71%-80% = 4,0 81%-90% = 4,5 91%-100% = 5,0 Ocena formująca – stanowi 20 % oceny końcowej – informacje zwrotne o postępach studenta podczas sprawdzania zadań domowych oraz ćwiczeń rozwiązywanych w trakcie zajęć; aktywne uczestnictwo w zajęciach; sprawdzane efekty: 2,3,4. Ocena sumująca – stanowi 80% oceny końcowej - ocena wyciągniętą z ocen z sprawdzianów śródsemestralnych oraz kolokwium zaliczeniowego na zakończenie semestru / roku; sprawdzane efekty: 1,2,3. Kryteria oceniania: Ocena bardzo dobra (5,0): EK 1: Student zna w stopniu bardzo dobrym (91%-100%) zasady tworzenia form morfo-syntaktycznych w języku niemieckim i ma bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę z morfo-składni języka niemieckiego. EK2. Student potrafi prawie bezbłędnie (udziela 91%-100% poprawnych odpowiedzi) rozpoznać i wyjaśnić zależności pomiędzy omówionymi zjawiskami gramatycznymi a zasadami ich stosowania w funkcjonalnych kontekstach. EK 3 Student prawie bezbłędnie (udziela 91%-100% poprawnych odpowiedzi) stosuje omawiane formy morfo-syntaktyczne w mowie i piśmie, konstruując wypowiedzi ustne oraz produkując zróżnicowane stylistycznie, funkcjonalnie i rodzajowo teksty w języku niemieckim. EK4. Student prawie zawsze jest w stanie skorygować błędy we własnych odpowiedziach, rzetelnie współpracuje w grupie rozwiązując zadania zgodnie z poleceniami prowadzącego. Ocena dobra plus (4,5): EK 1: Student zna w stopniu lepszym niż dobry (81%-90%) zasady tworzenia form morfo-syntaktycznych w języku niemieckim i ma lepiej niż dobrze uporządkowaną wiedzę z morfo-składni języka niemieckiego. EK2. Student potrafi w stopniu lepszym niż dobry (udziela 81%-90% poprawnych odpowiedzi) rozpoznać i wyjaśnić zależności pomiędzy omówionymi zjawiskami gramatycznymi a zasadami ich stosowania w funkcjonalnych kontekstach. EK 3 Student w stopniu lepszym niż dobry (udziela 81%-90% poprawnych odpowiedzi) stosuje omawiane formy morfo-syntaktyczne w mowie i piśmie, konstruując wypowiedzi ustne oraz produkując zróżnicowane stylistycznie, funkcjonalnie i rodzajowo teksty w języku niemieckim. EK4. Student doskonali nabytą wiedzę i umiejętności, dobrze współpracuje z grupą. Ocena dobra (4,0): EK 1: Student zna w stopniu dobrym (71%-80%) zasady tworzenia form morfo-syntaktycznych w języku niemieckim i ma dobrze uporządkowaną wiedzę z morfo-składni języka niemieckiego. EK2. Student potrafi w stopniu dobrym (udziela 71%-80% poprawnych odpowiedzi) rozpoznać i wyjaśnić zależności pomiędzy omówionymi zjawiskami gramatycznymi a zasadami ich stosowania w funkcjonalnych kontekstach . EK 3 Student w stopniu dobrym (udziela 71%-80% poprawnych odpowiedzi) stosuje omawiane formy morfo-syntaktyczne w mowie i piśmie, konstruując wypowiedzi ustne oraz produkując zróżnicowane stylistycznie, funkcjonalnie i rodzajowo teksty w języku niemieckim. EK4. Student doskonali nabytą wiedzę i umiejętności, dobrze współpracuje z grupą. Ocena dostateczna plus (3,5): EK 1: Student zna w stopniu lepszym niż dostateczny (61%-70%) zasady tworzenia form morfo-syntaktycznych w języku niemieckim, ale jej/jego wiedza wymaga lepszego uporządkowania. EK2. Student potrafi w stopniu lepszym niż dostateczny (udziela 61%-70% poprawnych odpowiedzi) rozpoznać i wyjaśnić zależności pomiędzy omówionymi zjawiskami gramatycznymi a zasadami ich stosowania w funkcjonalnych kontekstach. EK 3 Student w stopniu lepszym niż dostateczny (udziela 61%-70% poprawnych odpowiedzi) stosuje omawiane formy morfo-syntaktyczne w mowie i piśmie, konstruując wypowiedzi ustne oraz produkując zróżnicowane stylistycznie, funkcjonalnie i rodzajowo teksty w języku niemieckim. EK4. Student doskonali nabytą wiedzę i umiejętności, dobrze współpracuje z grupą. Ocena dostateczna (3,0): EK 1: Student zna w stopniu dostatecznym (51%-60%) zasady tworzenia form morfo-syntaktycznych w języku niemieckim, i jej/jego wiedza wymaga lepszego uporządkowania. EK2. Student potrafi w stopniu dostatecznym (udziela 51%-60% poprawnych odpowiedzi) rozpoznać i wyjaśnić zależności pomiędzy omówionymi zjawiskami gramatycznymi a zasadami ich stosowania w funkcjonalnych kontekstach. EK 3 Student w stopniu dostatecznym (udziela 51%-60% poprawnych odpowiedzi) stosuje omawiane formy morfo-syntaktyczne w mowie i piśmie, konstruując wypowiedzi ustne oraz produkując zróżnicowane stylistycznie, funkcjonalnie i rodzajowo teksty w języku niemieckim. EK4. Student doskonali nabytą wiedzę i umiejętności, dobrze współpracuje z grupą Ocena niedostateczna (2,0): EK 1: Student nie zna w stopniu wystarczającym (poniżej 50%) zasad tworzenia form morfo-syntaktycznych w języku niemieckim oraz nie ma uporządkowanej wiedzy co do omówionego materiału gramatycznego. EK2. Student nie potrafi (udziela poniżej 50% poprawnych odpowiedzi) rozpoznać i wyjaśnić zależności pomiędzy omówionymi zjawiskami gramatycznymi a zasadami ich stosowania w funkcjonalnych kontekstach EK 3 Student nie stosuje omówionych form morfo-syntaktycznych w mowie i piśmie (udziela poniżej 50% poprawnych odpowiedzi), konstruując wypowiedzi ustne oraz produkując zróżnicowane stylistycznie, funkcjonalnie i rodzajowo teksty w języku niemieckim. EK4. Student nie doskonali nabytej wiedzy i umiejętności oraz nie współpracuje z grupą. |
Zakres tematów: |
1. Indirekte Rede Sprawdzian z tematu 1 2. Subjektiver Gebrauch von Modalverben Sprawdzian z temau 2 3. Nominalisierung vs. Verbalisierung 4. Umformung von Nebensätzen in Präpositionalobjekte Sprawdzian z tematów 3-4 5. Pronomen es |
Metody dydaktyczne: |
1. prace domowe dot. przerabianego materiału gramatycznego, 2. sprawdziany na zakończenie omawianego zagadnienia gramatycznego, 3. kolokwia zaliczeniowe na zakończenie semestru, 4. aktywne uczestnictwo w zajęciach, 5. ćwiczenia strukturalne zamknięte, 6. ćwiczenia strukturalne niskosterowane, 7. ćwiczenia elicytacyjne otwarte, 8. ćwiczenia symulacyjne |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Beata Kasperowicz-Stążka | 11/13 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.