Dydaktyka języka niemieckiego (BN) H-DJN-GER.N-2S.2
Konwersatorium (KW)
Semestr letni 2024/2025
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | a) Analiza materiału teoretycznego z handoutów przygotowanych przez wykładowcę i materiału praktycznego z nagrań wideo (efekty: E.1 [K_W01, K_W02], E.2 [K_W04], E.3 [K_W07]) b) Samodzielne studiowanie literatury (efekty: E.1 [K_W01, K_W02], E.2 [K_W04], E.3 [K_W07]) c) Dyskusja nad zagadnieniami dotyczącymi omawianych treści programowych i wspólne wysuwanie wniosków (efekty: E.1 [K_W01, K_W02], E.2 [K_W04], E.3 [K_W07], E.9 [K_K01], E.10 [K_K03], E.11 [K_K03]) d) Test śródsemestralny (efekty: E.1 [K_W01, K_W02], E.2 [K_W04], E.3 [K_W07]) e) Przygotowanie lekcji języka niemieckiego w oparciu o autorskie materiały glottodydaktyczne oraz przeprowadzenie jej fragmentu (efekty: E.1 [K_W01, K_W02], E.2 [K_W04], E.3 [K_W07], E.4 [K_U01, K_U04, K_U09, K_U10], E.5 [K_U01, K_U04, K_U05, K_U09, K_U10], E.6 [K_U01], E.7 [K_U01], E.8 [K_U10], E.9 [K_K01], E10 [K_K03], E.11 [K_K03]) f) Arkusze ewaluacyjne (efekty: E.8 [K_U10], E.9 [K_K01], E.10 [K_K03], E.11 [K_K03]) |
Literatura: |
Bausch, K.-R., Christ, H., Krumm, H.-J. (Eds.) (2007). Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Francke. Bimmel, P., Kast, B., Neuer, G. (2011). Deutschunterricht planen NEU. München: Goethe-Institut. Brinitzer, M., Hantschel, H.-J. et al. (2013). DaF unterrichten. Basiswissen Didaktik. Deutsch als Zweitsprache. Stuttgart: Klett. Buhlmann, R., Fearns, A. (2000). Handbuch des Fachsprachenunterrichts. Tübingen: Narr. Decke-Cornill, H., Küster, L. (2009). Fremdsprachendidaktik. Tübingen: Narr. Edmondson, W., House, J. (2000). Einführung in die Sprachlehrforschung. Tübingen/Basel: Francke. Gerlach, D., Leupold, E. (2018). Kontextsensibler Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Narr. Hallet, W., Königs, F. G. (Eds.) (2010). Handbuch Fremdsprachendidaktik. Berlin: Friedrich Verlag. Harden, T. (2006). Angewandte Linguistik und Fremdsprachendidaktik. Tübingen: Narr. Häussermann U., Piepho H. E (1996). Aufgaben–Handbuch Deutsch als Fremdsprache. Abriss einer Aufgaben– und Übungstypologie. München: Iudicium. Helbig, G., Götze, L., Henrici, G., Krumm, H.-J. (Eds.) (2001). Deutsch als Fremdsprache. Ein internationales Handbuch. 1. und 2. Halbband. Berlin, New York: de Gruyter. Huneke, H.-W., Steinig, W. (2013). Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Berlin: Schmidt. Koeppel, R. (2010). Deutsch als Fremdsprache – spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. Schneider: Hohengehren. Komorowska, H. (2005). Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Krumm, H.-J., Fandrych, Ch., Hufeisen, B., Riemer, C. (Eds.) (2010). Deutsch als Fremd– und Zweitsprache. Ein internationales Handbuch. 1. und 2. Halbband. Berlin, New York: Mouton. Meyer, H. (2008). Was ist guter Unterricht? Berlin: Cornelsen. Roche, J. (2008). Fremdsprachenerwerb und Fremdsprachendidaktik. Tübingen/Basel: Francke. Sarter, H. (2006). Einführung in die Fremdsprachendidaktik. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft. Literatura uzupełniająca: Barkowski, H., Krumm, H.-J. (Eds.) (2010). Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB). Biebricher, Ch. (2008). Lesen in der Fremdsprache. Eine Studie zu Effekten extensiven Lesens. Tübingen: Narr. Häussermann U., Piepho H. E (1996). Aufgaben–Handbuch Deutsch als Fremdsprache. Abriss einer Aufgaben– und Übungstypologie. München: Iudicium. Kast B. (1999). Fertigkeit Schreiben, Berlin, München: Langenscheidt. Klippel, F. (Ed.) (2000). Textsalat. Fremdsprachliche Texte finden, lesen, schreiben und bearbeiten. München: Langenscheidt-Longman. Knorr, D., Nardi, A. (Eds.) (2011). Fremdsprachliche Textkompetenz entwickeln. Frankfurt a.M. u.a.: Lang. Schatz H. (2006). Fertigkeit Sprechen. Berlin, München: Langenscheidt. Schreiter, I. (2002). Schreibversuche. Kreatives Schreiben bei Lernern des Deutschen als Fremdsprache. Themenvorschläge, Arbeitsempfehlungen und viele authentische Beispiele für phantasievolle Texte. München: Iudicium. Czasopisma fachowe: Deutsch als Fremdsprache. Zeitschrift zur Theorie und Praxis des Deutschunterrichts für Ausländer Fremdsprache Deutsch. Zeitschrift für die Praxis des Deutschunterrichts. Info DaF (Informationen Deutsch als Fremdsprache) Zielsprache Deutsch Języki Obce w Szkole |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna i rozumie: E.1 w zaawansowanym stopniu zagadnienia ogólne i szczegółowe oraz terminologię z zakresu teorii i praktyki uczenia się i nauczania języków obcych w odniesieniu do II etapu edukacyjnego [K_W01, K_W02] (D.1/E.1: W1, W2, W3, W14, W15) E.2 zna różne podejścia, metody nauczania, formy pracy, techniki prezentacji, strategie i aktywności a także materiały glottodydaktyczne dotyczące kształcenia sprawności językowych i kompetencji w zakresie podsystemów języka [K_W04] (D.1/E.1: W4, W5, W6, W7, W8) E.3 posiada wiedzę na temat diagnozowania potrzeb edukacyjnych uczniów [K_W07] (D.1/E.1: W10, W12) Umiejętności: Student potrafi: E.4 w oparciu o wiedzę z zakresu teorii i praktyki uczenia się i nauczania języków obcych potrafi zaplanować pracę dydaktyczną dla języka niemieckiego jako języka obcego na II etapie edukacyjnym dostosowaną do poziomu i potrzeb edukacyjnych uczniów [K_U01, K_U04, K_U09, K_U10] (D.1/E.1: U1, U2, U3) E.5 przygotować i przeprowadzić lekcję języka niemieckiego, wykazując przy tym odpowiednie umiejętności językowe oraz wykorzystując technologie informatyczne i różnorodne materiały glottodydaktyczne zaprojektowane samodzielnie lub w oparciu o istniejące źródła [K_U01, K_U04, K_U05, K_U09, K_U10] (D.1/E.1: U4, U7, K1) E.6 rozpoznać potrzeby edukacyjne uczniów i dostosowywać do nich cele kształcenia, formy pracy oraz materiały glottodydaktyczne [K_U01, K_U09] (D.1/E.1: U5) E.7 potrafi obserwować, analizować, diagnozować i prognozować zdarzenia pedagogiczne, opracować ich wyniki i sformułować wnioski [K_U01] (D.1/E.1: U11) E.8 analizować własne działania dydaktyczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne [K_U10] Kompetencje społeczne: Student jest gotów do: E.9 krytycznej oceny własnej kompetencji glottodydaktycznej i doskonalenia swoich umiejętności w trakcie realizowania działań dydaktycznych [K_K01] E.10 do podejmowania wyzwań zawodowych, w tym do podejmowania autonomicznych decyzji w zakresie planowania i realizowania procesu nauczania [K_K03] E.11 prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [K_K03] Uwagi: Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. poz. 1450 z późn. zm.), kierunkowe i przedmiotowe efekty uczenia się obejmują wiedzę i umiejętności odpowiadające wszystkim wymaganiom podstawy programowej kształcenia ogólnego dla języka obcego nowożytnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia poszczególnych komponentów przedmiotu: Ocena formująca: informacja zwrotna o postępach studenta; aktywny udział w zajęciach, czytanie zadanej literatury, zadania domowe Ocena sumująca: Test śródsemestralny – 20% Przygotowanie lekcji języka niemieckiego w oparciu o autorskie materiały glottodydaktyczne i przeprowadzenie jej fragmentu – 60% Arkusze ewaluacji po przeprowadzonej lekcji – 20% Kryteria oceniania: Ocena bardzo dobra (5,0) Student bardzo dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia ogólne i szczegółowe oraz terminologię z zakresu teorii i praktyki uczenia się i nauczania języków obcych, w oparciu o którą poprawnie planuje pracę dydaktyczną dla języka niemieckiego jako języka obcego na II etapie edukacyjnym dostosowaną do poziomu i potrzeb edukacyjnych uczniów (E.1 [K_W01, K_W02], E.4 [K_U01, K_U04, K_U09, K_U10]) Student zna różne podejścia, metody nauczania, formy pracy, techniki prezentacji, strategie i aktywności oraz przygotowuje i przeprowadza bardzo dobrze ustrukturyzowane lekcje języka niemieckiego z prawidłowo określonymi celami kształcenia, wykazując przy tym odpowiednie umiejętności językowe oraz wykorzystując różnorodne, bardzo starannie opracowane autorskie materiały glottodydaktyczne dotyczące kształcenia sprawności językowych i kompetencji w zakresie podsystemów języka (E.2 [K_W04], E.5 [K_U01, K_U04, K_U05, K_U09, K_U10], E.10 [K_K03]) Student prawidłowo diagnozuje potrzeby edukacyjne uczniów, bardzo dobrze je rozpoznaje i dostosowuje do nich cele kształcenia, formy pracy oraz materiały glottodydaktyczne (E.3 [K_W07], E.8 [K_U10], E10 [K_K03], E.11 [K_K03]) Student obserwuje, analizuje, diagnozuje i prognozuje zdarzenia pedagogiczne, bardzo dobrze opracowuje ich wyniki i bezbłędnie formułuje wnioski (E.7 [K_U01]) Student krytycznie ocenia własną kompetencję glottodydaktyczną, analizuje własne działania dydaktyczne i poprawnie wskazuje obszary wymagające modyfikacji, eksperymentuje i wdraża działania innowacyjne (E.8 [K_U10], E.9 [K_K01]) Ocena dobra plus (4,5): Pomiędzy oceną 5,0 i 4,0. Jeżeli student w zakresie niektórych efektów kształcenia osiągnął kryteria oceny bardzo dobrej, a w innych – dobrej. Ocena dobra (4,0) Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu większość zagadnień ogólnych i szczegółowych oraz terminologię z zakresu teorii i praktyki uczenia się i nauczania języków obcych, w oparciu o którą planuje pracę dydaktyczną dla języka niemieckiego jako języka obcego na II etapie edukacyjnym dość dobrze dostosowaną do poziomu i potrzeb edukacyjnych uczniów (E.1 [K_W01, K_W02], E.4 [K_U01, K_U04, K_U09, K_U10]) Student zna różne podejścia, metody nauczania, formy pracy, techniki prezentacji, strategie i aktywności oraz przygotowuje i przeprowadza dość dobrze ustrukturyzowane lekcje języka niemieckiego z często prawidłowo określonymi celami kształcenia, wykazując przy tym odpowiednie umiejętności językowe oraz wykorzystując materiały glottodydaktyczne oparte o istniejące źródła (E.2 [K_W04], E.5 [K_U01, K_U04, K_U05, K_U09, K_U10], E.10 [K_K03]) Student prawidłowo diagnozuje potrzeby edukacyjne uczniów, rozpoznaje je i często dostosowuje do nich cele kształcenia, formy pracy oraz materiały glottodydaktyczne (E.3 [K_W07], E.8 [K_U10], E.10 [K_K03], E.11 [K_K03]) Student obserwuje, analizuje, diagnozuje i prognozuje zdarzenia pedagogiczne, opracowuje ich wyniki i niejednokrotnie prawidłowo formułuje wnioski (E.7 [K_U01]) Student przeważnie krytycznie ocenia własną kompetencję glottodydaktyczną, analizuje własne działania dydaktyczne, czasami ma jednak problem ze wskazaniem właściwych obszarów wymagających modyfikacji, próbuje eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne (E.8 [K_U10], E.9 [K_K01]) Ocena dobra plus (3,5): Pomiędzy oceną 4,0 i 3,0. Jeżeli student w zakresie niektórych efektów kształcenia osiągnął kryteria oceny dobrej, a w innych – dostatecznej. Ocena dostateczna (3,0) Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu większość zagadnień ogólnych i niektóre szczegółowe oraz terminologię z zakresu teorii i praktyki uczenia się i nauczania języków obcych, w oparciu o którą planuje pracę dydaktyczną dla języka niemieckiego jako języka obcego na II etapie edukacyjnym, czasami ma jednak problem z dostosowaniem jej do poziomu i potrzeb edukacyjnych uczniów (E.1 [K_W01, K_W02], E.4 [K_U01, K_U04, K_U09, K_U10]) Student zasadniczo zna różne podejścia, metody nauczania, formy pracy, techniki prezentacji, strategie i aktywności oraz przygotowuje i przeprowadza umiarkowanie ustrukturyzowane lekcje języka niemieckiego z często prawidłowo określonymi celami kształcenia, wykazując przy tym odpowiednie umiejętności językowe oraz wykorzystując materiały glottodydaktyczne oparte o dość ograniczony repertuar istniejących źródeł (E.2 [K_W04], E.5 [K_U01, K_U04, K_U05, K_U09, K_U10], E.10 [K_K03]) Student z reguły prawidłowo diagnozuje potrzeby edukacyjne uczniów oraz je rozpoznaje, często ma jednak problem z dostosowaniem do nich celów kształcenia, form pracy oraz materiałów glottodydaktycznych (E.3 [K_W07], E.8 [K_U10], E.10 [K_K03], E.11 [K_K03]) Student zasadniczo obserwuje i analizuje zdarzenia pedagogiczne, często ma jednak problem w ich właściwą diagnozą, a także z właściwym opracowaniem ich wyników i prawidłowym sformułowaniem wniosków (E.7 [K_U01]) Student dość krytycznie ocenia własną kompetencję glottodydaktyczną, analizuje własne działania dydaktyczne, czasami ma jednak problem ze wskazaniem właściwych obszarów wymagających modyfikacji, nie próbuje eksperymentować i wdrażać działań innowacyjnych (E.8 [K_U10], E.9 [K_K01]) Ocena niedostateczna (2,0) Student nie zna i nie rozumie zagadnień ogólnych i szczegółowych oraz terminologii z zakresu teorii i praktyki uczenia się i nauczania języków obcych (E.1 [K_W01, K_W02], E.4 [K_U01, K_U04, K_U09, K_U10]) Student często nie zna podejść, metod nauczania, form pracy, technik prezentacji, strategii i aktywności a także materiałów glottodydaktycznych dotyczących kształcenia sprawności językowych i kompetencji w zakresie podsystemów języka; nie przygotowuje i nie przeprowadza lekcji języka niemieckiego lub przeprowadzone lekcje są chaotyczne, z nieprawidłowo określonymi celami kształcenia (E.2 [K_W04], E.5 [K_U01, K_U04, K_U05, K_U09, K_U10], E.10 [K_K03]) Student nie diagnozuje potrzeb edukacyjnych uczniów (E.3 [K_W07], E.8 [K_U10], E.10 [K_K03], E.11 [K_K03]) Student nie obserwuje i nie analizuje zdarzeń pedagogicznych (E.7 [K_U01]) Student jest bezkrytyczny wobec własnej kompetencji glottodydaktycznej (E.8 [K_U10], E.9 [K_K01]) |
Zakres tematów: |
1. Recepcja tekstów na lekcjach języka obcego; słuchanie ze rozumieniem a czytanie ze rozumieniem (różnice i podobieństwa). 2. Procesy top down i bottom up - identyfikacja i rekonstrukcja treści tekstu czytanego, style i techniki czytania, typologia ćwiczeń rozwijających sprawność czytania ze zrozumieniem. 3. Proces czytania w języku obcym (płaszczyzna leksykalna, semantyczna, płaszczyzna połączenia znaczenia słów w kontekście). 4. Sterowanie procesem czytania ze zrozumieniem; strategie i techniki czytania na płaszczyźnie leksykalnej, składniowej i na płaszczyźnie tekstu oraz doświadczenia kulturowego. 5. Kryteria wyboru tekstów do czytania; fazy pracy z tekstem i zasady jego prezentacji, techniki poprzedzające czytanie ze zrozumieniem, techniki towarzyszące czytaniu i następujące po nim. 6. Umiejętność komunikowania się w języku obcym jako umiejętność zintegrowana – integracja sprawności receptywnych. 7. Rozwijanie swobodnego, kreatywnego mówienia w języku obcym, interakcja i komunikacja na lekcji języka obcego. 8. Pojęcie kompetencji dyskursywnej, ćwiczenia przedkomunikatywne, monolog i dialog jako formy wypowiedzi ustnej na lekcji języka obcego. 9. Ćwiczenie różnych aspektów sprawności mówienia w języku obcym; techniki elicytacji wypowiedzi. 10. Swobodne, twórcze posługiwanie się językiem; przykłady ćwiczeń kreatywnych. 11. Pisanie w języku obcym; pisanie jako cel i pisanie jako środek. 12. Pisanie jako proces; modele procesu pisania w języku obcym. 13. Typologia zadań rozwijających sprawność pisania na lekcjach języka obcego, pisanie kreatywne 14. Analiza przykładowych konspektów/scenariuszy lekcji, opracowanie autorskich projektów studenckich |
Metody dydaktyczne: |
Metody: dyskusja, burza mózgów, film, symulacja, samodzielne studiowanie literatury przedmiotu, objaśnienie, wyjaśnienie |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Jolanta Sękowska | 2/3 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.