Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka PS-PRE.LSII.4
Wykład (W) Semestr letni 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: egzamin pisemny
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Pozycje zwarte i ciągłe

1. Bereźnicki, F. (2018). Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Impuls.

3. Kruszewski, K. (red.). (2020). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: PWN.

4. Konarzewski, K. (red.). (2012). Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa: PWN.

7. Kupisiewicz, Cz. (2012). Dydaktyka. Podręcznik akademicki. Kraków: Impuls.

8. Niemierko, B. (2007). Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa: WAiP.

9. Okoń, W. (2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”.

Literatura dodatkowa

Pozycje zwarte i ciągłe

1. Brophy, J. (2020). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

2. Czerniawska, E., Ledzińska, M. (2008). Jak się uczyć? Bielsko-Biała: Wyd. Park.

3 Ledzińska, M., Czerniawska, E. (2011). Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze. Warszawa: PWN.

4. Klus-Stańska, D. (2018). Paradygmaty Dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa PWM.

5. Klus-Stańska, D. (2010) Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wyd. Akademickie Żak.

6. Śliwerski, B.(2022). Metody aktywizujące w kształceniu i doskonaleniu pedagogów. Kraków: OW „Impuls”.

7. Bednarczuk, B., Kusiak, K. (2012). Dziecięce przekonania na temat uczenia się. W: Olubińska-Kowalik M. (red.). Dzieciństwo i wczesna edukacja w dynamicznie zmieniającym się świecie. Toruń: Wyd. Adam Marszałek. s.142-166.

Efekty uczenia się:

Wiedza

1. Student wykazuje się uporządkowaną wiedzą na temat podstaw, uwarunkowań, właściwości oraz przebiegu procesu kształcenia we współczesnym systemie edukacji i potrafi scharakteryzować system szkoły współczesnej z uwzględnieniem jego źródeł w systemie szkoły tradycyjnej i aktywnejK_W02; C.W1; C.W3

2. Student wyjaśnia rolę nauczyciela i wychowawcy jako organizatora procesu uczenia się oraz osoby kierującej uczeniem się K_W03; C.W2; C.W5; C.W6; C.W7

3. Student opisuje procedury, dobre praktyki, zasady i normy etyczne związane z pracą pedagogiczną K_W07; C.W3; C.W5; C.W6

Umiejetności

4. Student projektuje rozwiązania problemów dydaktycznych, uzasadniając i prognozując ich skuteczność, z uwzględnieniem zasad indywidualizacji i wspierania rozwoju osobistego uczniów oraz charakteru zmiennych kontekstowych K_U02; C.U1; C.U3; C.U4; C.U5

5. Student stosuje typowe procedury dydaktyczne, oceniając ich przydatność przy wykonywaniu i projektowaniu zadań praktycznych K_U07; C.U1; C.U4

Kompetencje społeczne

6. Student uzasadnia zależność dobrej praktyki od postaw refleksyjności, krytycyzmu i innowacyjności opartych na profesjonalnym: teoretycznym i praktycznym przygotowaniu oraz wykazuje gotowość do ich podejmowania z uwzględnieniem zasad dobrej organizacji pracy - K_K01; C.K1; C.K2

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny

Zakres tematów:

1. Dydaktyka jako nauka. Rozwój poglądów na szkołę i uczenie się. Historyczne (?) systemy dydaktyczne.

2. Ideał i cele kształcenia. Rola i znaczenie.

3. Sposoby formułowania celów kształcenia. Operacjonalizacja celów kształcenia. Taksonomia celów kształcenia i jej znaczenie

4. Pojęcie treści kształcenia. Pedagogiczne teorie doboru celów i treści kształcenia

6. Kryteria doboru treści do programów szkolnych. Układy treści kształcenia

7. Proces kształcenia i jego ujęcia. Paradygmaty obiektywistyczne i interpretatywno-konstruktywisyczne.

8. Problemowa strategia kształcenia.

9. Kontrola i ocena w procesie kształcenia

Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny, wykład problemowy, pokaz

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Beata Bednarczuk 43/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0